Zelfgemaakte oven

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Zelfgemaakte oven

Post by spidey » 07 Dec 2011, 02:13

Reap wrote:Hey spidey,
Ik heb nu 4 kleine (ik denk 20ml) porseleinen kroesjes weten te regelen. Dit werkt niet makkelijk in een grote oven dus ik wacht op je H2 brandertje. Ik hoop dat je er binnenkort aan begint. :)
Ben benieuwd wat er van komen gaat!
Is het niet een beter idee om in een kringloopwinkel naar een gietijzeren pannetje of beker om te zien? De temperatuur waarbij ijzer smelt haal je toch niet. Of een nikkelen kroesje (nikkel smelt bij 1455 C). Gruson heeft ze op dit moment in de verkoop.

Of het trouwens een waterstofbrander wordt, betwijfel ik. Ik wil voornamelijk een goede stroom waterstof produceren om oxides mee te kunnen reduceren (SnO2) en om onder een niet-oxiderende atmosfeer te kunnen werken.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Dec 2011, 17:32

[Moderatoractie:
Onderwerpen over waterstofgenerator en -brander in apart topic geplaatst.]

Reap
Argon

Post by Reap » 26 Dec 2011, 21:56

Gister een Opnieuw wat aluminium gesmolten.

Aluminium leek niet te smelten maar dat kwam omdat het kroesje lek gegaan was en leeg gelopen was. (dus een groot brok aluminium onder het veiligheidsgat)

Ik heb met een spuitje WVO (waste vegtable oil) in de luchtstroom geinjecteerd toen de oven op zijn warmst was. Dit gaf grote "wit/zeer lichtgele" vlammen. Er kwamen ook vonkjes uit de oven die heel erg leken op de vonkjes van sterretjes.

Ik heb nog eens nordic gold proberen te smelten, maar om het echt te laten vloeien is nog erg moeilijk. Zelfs als ik de muntjes verwarm aan fel oranje gloeiend toe smelten ze nog niet echt. Naderhand heb ik ze gewoon in de oven gegooid en dacht ik zie wel of ze smelten. 1 van de muntjes is gesmolten.

Conclusie: een venturibuis met kraantje is zeker aan te raden om te zorgen dat je WVO of WMO (waste motor oil) kan verbranden, zonder dat je moet gaan hannesen met een vloeistofpompje of heen en weer gaan met een spuit.
(1 van mijn ideen is om een extra gat in een spuit te maken, en op beide spuitgaten een (ball) flow check valve te maken. Op deze manier kan de vloeistof maar 1 richting in, en om te pompen gebruik je dan gewoon het spuitje)

Reap
Argon

Post by Reap » 30 Dec 2011, 01:41

Ik onderzoek net het kappote cakevormpje dat ik heb proberen te gebruiken als kroes om die muntjes un te smelten.
Daar zit een gestolde druppel ijzer aan.

Dus waarschijnlijk is de oven uiteindelijk een stuk warmer geworden dan ik eerst dacht.

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Jul 2012, 17:00

Update:
De luchtblazer uitgebreid met een venturi.
De koperen pijp heeft een diameter van 15mm. Daar heb ik een buisje in gedaan van 12mm. Gaatje in het 12 mm buisje gemaakt (Hamer en spijker). Weer een stuk van 15mm diameter op het uiteinde gezet. Ik kan nu een klein plastic slangetje in dat gaatje stoppen en het andere uiteinde in de spiritus/wasbenzine houden en dan krijg ik een mooie vlam. Dit zal wellicht mogelijke temperaturen in een oven flink op kunnen krikken. Er zijn 2 nadelen: De brander ongeveer tussen de 0,5-2ml per seconde aan spiritus zuigt. (0,5 ml/s het resevoir op de zelfde hoogte en 2ml/s op ongeveer een meter hoger dan de venturi.) Dit geeft dus een halve liter spiritus per kwartier. (ruime schatting) Kan misschien beter alleen de brandstoftoevoer openzetten als ik een extra zetje nodig zou hebben ofzo.

En het andere nadeel: de 1 mm speling tussen de 12 en de 15mm diameter heb ik opgevuld met hotglue. Dit smelt als de brander langer dan 5 minuten aan staat...... Hier moet ik dus een andere oplossing voor vinden.

Koos
Waterstof

Post by Koos » 25 Jul 2012, 12:35

Hi reap,

De luchtspleet tussen de 15 en 12 mm koperen buisjes kan gemakkelijk gedicht worden door een knelverloopstuk 15-12 te halen bij een doe het zelf zaak Gamma etc

Reap
Argon

Post by Reap » 25 Jul 2012, 16:04

bedankt!

Post Reply