Verkoop chemicalien

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Verkoop chemicalien

Post by Jor » 17 Apr 2012, 14:28

Helaas, het is zover. Door de combinatie van omstandigheden moet ik stoppen met deze hobby. Ten eerste heb ik het te druk met mijn studie en ben ik nauwelijks meer thuis,
en omdat de ventilator van mijn zuurkast, brander en mij verwarmingsplaat kapot zijn kan ik nog maar weinig doen. Over enkele maanden wordt het huis verkocht, en zal ik dus alles hebben moeten opgeruimd. Al het glaswerk en exotisch chems die moeilijk te krijgen zijn, duur zijn en niet te gevaarlijk zijn hou ik zelf, ik hoop namelijk na mijn studie weer enthousiast verder te kunnen gaan. Helaas zal ik een groot deel van de stoffen eruit moeten gooien, ivm opslag ruimte. Hierbij de lijst van stoffen die ik wil verkopen:

-2L zuiver HCl 36%, 1L p.a HCl 37%
-2,5L H2SO4 98% (!) Merck, p.a, volgens mij unopened
-400mL H3PO4 85% (!) (Merck)
-1L HNO3 65% (!) (merck, bijna niks uit)
-250mL acetonitrile (merck)
-300mL carbon tetrachloride (!) (komt in dure DURAN fles, met PTFE linede dop)
-100mL benzene (!)
-500mL acetic acid glacial (acros)
-50mL 55% hydrazine hydrate (acros)
-200mL ethylenediamine (eigen fles brengen, huidige fles rot weg)
-250g hexamine
-10gg white phosphorus (!) (eigen potje)
-20g mercury(II) oxide (!) (Merck)
-100g lead(II) acetate trihydrate (!)
-250g potassium dichromate (!)
-50g ammonium dichromate (!)
-75g cobalt(II) sulfate heptahydrate
-25g chromium trioxide (CrO3) (!)
-500g copper sulfate pentahydrate
- 75g pure copper turnings
-75g iron fillings technisch
-1g 2,2-bicholine
-75g tin(II) chloride dihydrate
-80g succinic acid
-200g sodium dithionite
-75g potassium iodate
-400g potassium bromate (!)
-1L 25% ammonia
-200mL glycerin
-25g 99,9% selenium buttons (!)
-1kg glucose
-250g sodium sulphite
-200g hydroquinone
-200mL aniline (!)
-50g iodine (!)
-50g cobalt metal
-1Kg potassium bromide
-200g citric acid
-100g tartraric acid
-200g thiourea
-100g metol
-75g sodium diethyldithiocarbamate
-500g boric acid
-200g diphenylamine
-100g anhydrous iron(III) sulfate (lost bijna niet op in H2O)
-100g manganese dioxide technisch

Alle stoffen met ene uitroepteken, verkoop ik alleen aan mensen die ik ken en vertrouw. Ik heb nog een exotisch, echter misbruik gevoelig stofje, wel erg interessant, hierover mailen. Ik vind het heel jammer om tijdelijk te moeten stoppen, maar het kan niet anders. Ik blijf wel gewoon de fora lezen.
Gewoon aangeven welke stofjes je wil, dan komen we wel op een goede prijs (ik hoef er neit veel voor) :P

Jor
Zwavel

Re: Verkoop chemicalien

Post by Jor » 17 Apr 2012, 20:10

Al gereserveerd:

boorzuur
CrO3
thiourea
natriumdithioniet
kaliumbromaat
succinic acid

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 22 Apr 2012, 11:45

Jor wrote:Helaas, het is zover. Door de combinatie van omstandigheden moet ik stoppen met deze hobby.
:( :'(
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt

Post by woelen » 26 Apr 2012, 12:54

Jammer dat je moet stoppen, maar ik herken de situatie. Zelf heb ik 25 jaar geleden ook deze stap moeten maken toen ik op kamers ging, maar ik heb toen wel alle chemicalien bewaard (opgeslagen bij mijn ouders en toen ik zelf een huis kocht weer opgehaald). Jij hebt nu wel veel meer stoffen dan ik toen had (toen had je nog geen internet en moest je het doen met drogisterijen in de buurt).

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik ben er van overtuigd dat jij over een jaar of 5 tot 10 de boel weer oppakt. Zelf heb ik een tussenpause van ca. 10 jaar gehad en toen heb ik de boel weer opgepakt. De wereld was toen wel flink veranderd. Drogisterijen verkochten ineens niks meer, maar via internet was heel veel te krijgen als je er moeite voor doet.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

maesschalk
Foton

Post by maesschalk » 24 May 2013, 16:54

Mocht je nog chemicalien hebben heb ik wel interesse
groeten

ChemicalBrother
Helium

Post by ChemicalBrother » 01 Mar 2014, 22:15

Nog wat over? Ik ben weer beginnend chemicus voor hobby. (lab moet ik nog inrichten)

Carharttguy
Lithium

Post by Carharttguy » 24 May 2014, 13:39

ChemicalBrother wrote:Nog wat over? Ik ben weer beginnend chemicus voor hobby. (lab moet ik nog inrichten)
Het bericht van Jor is meer dan 2 jaar oud, ik denk niet dat er nog iets over is. :)

Jor
Zwavel

Post by Jor » 06 Nov 2015, 16:29

hallo allemaal!
Leuk om te zien dat dit forum nog steeds leeft!
Ik heb 2 jaar geleden toch besloten het grootste deel van mijns stofjes op te slaan bij mijn ouders zoals Wilco adviseerde. Maar nu gaat dat huis ook binnenkort weg, en ik kan het zelf echt niet thuis kwijt.
Ik vind dit heel erg jammer maar het is helaas niet anders. Waar ik jaren over heb gedaan om te verzamelen ben ik straks allemaal weer in 1 klap kwijt. Zelf gesynthetiseerde stoffen, hele zeldzame stofjes in kleine hoeveelheden, elementen (zolang niet giftig), durf ik nog wel te bewaren in het apartement waar ik nu woon.
Verder gaat ALLES weg, inclusief vacuum pomp (Teflon gelined, kan agressieve dampen aan), glaswerk, enz enz.
Ik wil het in december allemaal gaan opruimen, en mijn prioriteit is natuurlijk hobbyisten helpen. Ik weet dondersgoed hoe misdadig het is in de ogen van de hobbyist om zeldzame stofjes weg te doen ;) Ik ga eind november investariseren wat ik precies allemaal heb.
Hierbij is mijn vraag of er mensen zijn die een grote verzameling stofjes willen overnemen. Uiteraard voor een vriendenprijs. Triviale stofjes doe ik gratis weg, dure stofjes wil ik misschien een klein bedrag voor hebben. Ik wil wel wat hebben voor glaswerk, dit is echt nog wat waard namelijk. Ik vraag of er interesse is voor een grote overname omdat ik het erg druk heb en geen tijd heb om 2 stofjes of een rondbodemkolfje op te sturen of hiervoor af te spreken. Je moet bereid zijn tenminste een volle doos met spullen over te nemen (waarvan het grootste deel gratis is, ik moet het toch kwijt).

Bij een lack of interest zal ik het aan Labstuff aanbieden, of anders allemaal bij het chemisch afval langsbrengen.

Erg pijnlijk om jaren hard work en collecting nu allemaal weg te meoten doen, maar er zijn geen andere opties :(
Voor mij is het helaas vanaf nu alleen maar de forums af toe doorlezen in plaats van in de garage aniline maken uit benzeen, goud refinen uit kiezen, de total luminol synthese en oneindig veel metaalcomplexen maken. Good times :(

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 07 Nov 2015, 00:28

"Leuk om een bericht van je te lezen, Jor", was mijn eerste reactie.

Erg jammer van de inhoud van je bericht. Ik kan het begrijpen. Ik denk niet dat het ooit in je zal sterven; dat heeft het bij mij ook niet gedaan, ondanks een rustperiode van 20 jaar.

De exsiccator die ik van je overnam toen je spullen opsloeg, heeft me veel geholpen met het drogen en indampen van allerlei stoffen, omdat het de restgassen (salpeterzuur ed.) keurig afvangt met NaOH als desiccant. Voor twee tientjes heb ik een nieuw kraantje gekocht in China en de exsiccator werkte. :)

Laat het me weten als je niemand voor je spullen vindt. De vacuumpomp heeft zondermeer mijn interesse. Mijn rotatiepomp vindt het pompen aan zure oplossing bij vacuumfiltratie niet echt plezierig (understatement). Ik heb inmiddels een draaibank gekocht en heb daarmee een aantal metalen onderdelen uit de vacuumopstellen bijgewerkt of vervangen door PTFE....

Bij mij ligt de focus sinds dik een jaar op een natuurkundig onderzoek en de scheikundige dingen staan bijna stil. Een onlangs geprobeerde synthese van bisethyleendiamine bistrijodoplumbato nikkel(II) leverde geen resultaat op. Heb er daarom niets over gepost.

Groeten!

woelen
Kobalt

Post by woelen » 09 Nov 2015, 00:03

@Jor: Zie je PM-box.

Ik sluit me volledig aan bij Spidey. Ik vind het echt jammer dat je moet stoppen en je spullen moet wegdoen. Zoals Spidey aangeeft, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, maar over 10 jaar (of 20 jaar) zou het wel eens heel moeilijk kunnen zijn om dan weer iets op te bouwen, omdat de regelgeving steeds strenger wordt en het verkrijgen van stoffen steeds lastiger wordt.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 09 Nov 2015, 11:32

Spidey, leuk te horen dat exsiccator zijn plaats heeft gevonden in je lab! Erg handig ding vind ik zelf altijd!

Mijn vacuumpomp mag je zeker overnemen voor een kleine vergoeding. Hij werkte nog perfect toen ik hem voor het laatst gebruikte, maar dat was bijna 2,5 jaar geleden. Inmiddels zal hij wel wat stof gevangen hebben.
Hij trekt alleen niet het vacuüm wat zo'n pomp over het algemeen haalt. Ik weet niet meer precies hoeveel mbar, dat zul je zelf moeten testen , maar het was iets hoger dan dat een gloednieuwe pomp haalt (ik denk 20-40 mbar). Ik heb ooit samen gemeten met Gruson hoeveel vacuüm hij trekt, maar dit is zolang geleden dat ik het me niet meer herinner. Prima voor vacuumdestilleren en filtreren, maar niet voor het creëren van hoog vacuüm.
Je mag mijn ongeopende pot fosforpentoxide (250g, Acros) er ook bij overnemen. Zoals je vast weet is dit het allerbeste droogmiddel wat er is en als je dit combineert met een exsiccator en vacuum, dan krijg je elk stofje droog ;)
Ik wil uiteraard een kleine vergoeding voor de pomp maar hierbij wil ik wel zeggen dat ik de goede werking na 2,5 jaar in de garage niet 100% kan garanderen dus als hij het niet naar wens doet of hij begeeft het krijg je je geld uiteraard terug!

Jammer dat de synthese van dat nikkel/lood complex niet gelukt is! Heb je nog plannen om het nog eens te proberen?

@Wilco: PM beantwoord! :)

Ik ben ook bang dat het erg lastig wordt deze hobby ooit nog op te pakken, zeker omdat ik daar de komende jaren zeker niet aan toekom. But time will tell :)

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 09 Nov 2015, 23:09

PM verstuurd.
Jor wrote:Jammer dat de synthese van dat nikkel/lood complex niet gelukt is! Heb je nog plannen om het nog eens te proberen?
Ja, wil ik nog eens doen, alhoewel ik niet weet wat ik fout gedaan heb. Precies hetzelfde nog eens doen klinkt nogal kansloos.
Min of meer hetzelfde complex is ook te maken met koper ipv lood. Dat wil ik eerst gaan proberen. Eerst eens kijken hoe ik het benodigde koperjodide ga maken. Woelen geeft op zijn site een methode, maar ik weet nog niet of ik die manier wil gebruiken.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 28 Nov 2015, 21:13

Ik heb een inventarisatie gemaakt van de stoffen die ik weg wil doen. Van veel van de stoffen die ik ooit heb gekocht had ik 100g of 250g gekocht, maar de meesten van deze potjes zijn wel al geopend en er is al stof uit gebruikt voor experimenten. Ik heb zo goed mogelijk proberen te schatten hoeveel erin zit, maar het kan ook wat minder of meer zijn dan ik aangeef. Ik mis nog een doos met stofjes, maar het is zolang geleden allemaal dat ik niet zeker weet waar ik alles gelaten heb in de grote garage (ik mis namelijk een kilo KBr, natriumthiosulfaat en andere stofjes). ik heb ook nog enkele stofjes in het apaertment waar ik woon, ik laat zsm weten welke dit zijn). Alles is lab-grade kwaliteit tenzij anders aangegeven.
heel veel standaard stofjes zoals kaliumcarbonaat enz. heb ik al allemaal weggedaan.

-2x 1L 37% HCl (p.A)
-1x 65% HNO3 (lab grade)
-1x 96% H2SO4 (Carl Roth, lab -grade)
-250g P4O10 (gereserveerd)
-10g NaN3
-80g hydrazine sulfaat
-150-200g kaliumdichromaat
-90g Na metaal (blokken)
-10ml trifluorazijnzuuranhydride
-80g natriumbismitaat
-100g CsCl
-80g nikkelsulfaat hexahydraat
-50g kallium ferricyanide
-100g iodoform
-250g kobalt chloride hexahydraat
-80g kaliumjodaat
-100g metafosforzuur (brokken, Aldrich)
-200g natriumpersulfaat (ik weet niet in hoeverre dit ontleedt na 5 jaar opslag?).
-150g kaliumpermanganaat (verkoop alleen aan betrouwbare personen)
-250g hydroquinone
-80g natriumnitriet
-250g kaliumwaterstof bi-jodaat ( KH(IO3)2) )
-500g KBr
-200g hexamine
-80g kobaltsulfaat heptahydraat
-500g aluin
-50g chroomaluin
-150-200g KI
-50-100g malonzuur
-100g mangaan(II)sulfaat monohydraat
-25g pehnolphtalein
-50g hydroxylamine hydrochloride
-100g natriumhypofosfiet
-250g kopersulfaat (technisch)
-100-200g kopersulfaat lab grade
-180g zink poeder 300 mesh (alleen aan betrouwbaar persoon)
-100g chroomvijlsel 99+% heel fijn)
-1kg technische NaHCO3 (deze is handig om altijd bij de hand te hebben voor het geval je zuur morst)
-150g KOH
-700-800mL azijnzuuranhydride (alleen aan betrouwbaar persoon)
-200mL aniline
-250mL tetrachloorkoolstof in DURAN fles met rode TEFLON gelinede dop
-500-600mL 99,8% EtOH met 1% MEK (Carl Roth)
-750mL dichloormethaan
-500mL p.A aceton van Acros
-58mL 12g/L H2PtCl6-oplossing
-80mL acetylacetone
-350-400mL hexaan
-200mL tolueen
-20mL pyridine
-40mL 2M AgNO3 (ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik hieraan kom, maar volgens mij had ik een verzadigde lab-grade oplossing van AgNO3 en heb ik deze verdund)
-100g difenylamine
-250g I2 (nog niet zeker of ik dit weg wil doen)
-250g rode fosfor (nog niet zeker of ik weg wil doen)
-250g magnesium turnings for Grignard (in ongeopend blik, van Acros). Blik is wel aan het verroesten maar dit maakt niks uit voor de inhoud, maar je hebt hier wel een pot voor nodig na openen)
-50g KSCN
-80g extreem fijn koperpoeder, dit is zwart en laat overal zwarte vlekken achter. Als je dit in salpeterzuur gooit lost het binnen een seconde op.
-60g brokken zeer zuiver kobalt metaal
-5g 5% Pt op Triton Kaowool (BDH)
-100g kleine stukjes kopermetaal 99,9+%
-50-100g metol
-40g Ti poeder
-100g ftaalzuuranhydride (ik kan de zuiverheid hiervan niet meer garanderen (kan ftaalzuur zijn geworden door verloop van tijd)
-100g tin(II)chloride dihydraat (Merck)
-100g pyrogallol

Hiernaast heb ik bijvoorbeeld nog andere leuke dingen zoals:
-grote doos met TLC plaatjes
-stuk of 6 100mL DURAN flessen (zowel blauwe HDPE als rode PTFE lined doppen), ook een stuk of 2-3 50mL DURAN flesjes met PTFE gelined doppen
-NS29 liebig koeler
-2x 250mL 3-hals rondbodem (1x NS29 en 2x NS14)
-stuk of 80 pasteurpipetten in een 250mL pasteurpipetten doos.
-Buchner Flask (250mL ) met porceleinen filter erop
-heel veel bekerglazen en erlenmeyers van alle maten
-kroesjes inclusief een nikkelen kroes
-allerlei maten rondbodem kolven

Ik heb nog een doos met veel mooi glaswerk erin, zoals een paar 3 of 2-hals kolven, een kleinere koeler, gaswasflessen, gasinleidbuisjes, enz. Heel veel dingen dus, maar deze doos kan ik niet vinden.

Mijn prioriteit ligt sowieso bij de chemicalien kwijt raken, want die zijn gevaarlijk en kunnen niet mee verhuisd worden. Daarom inventariseer ik hier nog niet al het glaswerk, filtreer papier en andere lab benodigdheden.
Als iemand een koop bij me wil doen dan ga ik graag die doos eens door naar gewenst glaswerk.
Last edited by Jor on 29 Nov 2015, 00:54, edited 1 time in total.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 28 Nov 2015, 22:56

Hey Jor,

Als niemand de hele hap wil kopen (dat is meestal wel het fijnst denk ik) dan heb ik wel interesse in o.a. paar mooie DURAN flessen. :)

Op labstuff kosten de tweedehandse 100 ml DURAN's met schroefdop ongeveer 2,60 (met BTW).

Ik ben helemaal geïnteresseerd als je ook zoiets hebt als de biologen (als ik het goed heb).
Wat ik zag op internet gebruiken zij een spuit met daarop een milipore filter om vloeistoffen te filteren. Dat lijkt mij vet handig.

Heb je ook glazen (druppel)pipetten van ongeveer 1-2 ml zoals op het voorbeeld hieronder? (niet die met zo'n dopje voor een flesje)

Paar bekerglazen van 250 en 100ml lijkt me ook wel handig. >:D

Edit: Indien je wel kan/wil verkopen kunnen we misschien beter via privé bericht verder praten.
Als je niet wil/kan verkopen graag wel ergens komende week zeggen, dan kan ik nog bij labstuff bestellen voor de kerst (al zal de levering wel na oud en nieuw worden....).

Edit2: Je hebt wel een mooie collectie stoffen, jammer dat je stopt. :(
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Jor
Zwavel

Post by Jor » 09 Dec 2015, 21:36

Sorry voor het extreem late antwoord Z4x, ik heb t heel erg druk gehad en ben ook een tijdje ziek geweest.

Ik zou je graag wat glaswerk verkopen maar dit heeft voor mij tweede prioriteit. Prioriteit 1 is het kwijtraken van de chemicalien.
Als het chemicalien probleem opgelost is neem ik evt later wel contact met je op. Dan kan je altijd nog wat glaswerk overkopen als je wilt!

Post Reply