Schoonmaken beenderen en skeletten

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Schoonmaken beenderen en skeletten

Post by Wouter » 14 Aug 2009, 22:01

Elk jaar liggen er tig dode vogels in onze tuin, natuurlijke oorzaak, katten, ziekte, ik heb geen idee. Maar het viel me deze week op hoe snel zo'n dode vogel door maden ed. gereduceerd wordt tot een hoopje botten en veren. De botten zagen er puntgaaf uit, maar helaas was de vogel zwaar beschadigd door werkzaamheden in de tuin (lees: overreden door een kruiwagen à 80 kg). Weggegooid bij het GFT-afval uiteindelijk.

Gezien mijn belachelijke hoeveelheid vrije tijd zou ik het wel een leuke bezigheid vinden om zo'n skelet weer in elkaar te zetten. Er is imho weinig zo mooi als een puntgaaf skelet. Nu vroeg ik mij af, kan ik zo'n skelet van een vogel mooi schoonmaken en eventueel bleken? Ik hoor vanalles hierover:
- Koken in water en goed naspoelen
- Schoonmaken en bleken in een H2O2-oplossing
- Chloorbleekmiddel
Nu wil ik het bot (calciumfosfaat) natuurlijk heel laten, maar organische materialen moeten er absoluut uit. De schoonheid van een skelet gaat er snel af als het een uur in de wind stinkt.
Het vlees van het dier laat ik dan eerst in de buitenlucht in een plastic bakje wegvreten door de maden en andere dieren.

Nu heb ik dit nog nooit geprobeerd en verwacht ik dat het op z'n minst een stinkklusje is waarbij ik op z'n minst toch wel handschoenen ga dragen. En een vogel (merel) lijkt me, ondanks z'n vele kleine botjes, een geschikt dier om dit eens te proberen.

Als je andere tips of opmerkingen hebt, dan hoor ik dat ook graag :)
Organisch chemicus

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Schoonmaken beenderen en skeletten

Post by Z4x » 14 Aug 2009, 22:09

Klinkt wel gaaf, haha, je eigen merel skelet :) Maar ik zou niet weten hoe je dat schoonmaakt. Waar ik wel om zou denken zijn de rare ziektes e.d. die in die (dode) beesten zitten.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 14 Aug 2009, 22:23

Z4x wrote:Klinkt wel gaaf, haha, je eigen merel skelet :) Maar ik zou niet weten hoe je dat schoonmaakt. Waar ik wel om zou denken zijn de rare ziektes e.d. die in die (dode) beesten zitten.
Mwah, als ik het dan niet oploop, dan loop ik het op een ander moment op. In onze tuin nestelen tig merelparen. De nesten leveren letterlijk tientallen jonge vogels op, die het lang niet allemaal halen. En zolang er niet 20 dode vogels tegelijk in de tuin liggen verwacht ik niet dat ze een rare ziekte hebben :P
Organisch chemicus

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 15 Aug 2009, 00:29

Natuurlijk eerst voor de eerste optie gaan, en dit proberen. Eventueel koken in een organisch oplosmiddel, om organische verbindingen te verwijderen.

Dan zou je eventueel nog bleek kunnen gebruiken, als het bovenstaande niet werkt.

Niet met zuren aan de slag, dan los je het bot gewoon op :) .

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Aug 2009, 17:44

Ik dacht aan botulisme (http://nl.wikipedia.org/wiki/Botulisme.) of iets dergelijks... Wow, ik las net wiki dat "200 gram genoeg is om de hele wereldbevolking te doden".... :o raar spul. :|

Heb je het al gekookt? :)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 15 Aug 2009, 18:43

Botulisme ben ik niet bang voor, ik ben namelijk niet van plan om de karkassen op te eten.
Ik heb nog geen "slachtoffer", trouwens. Eerst voorbereiden.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 23 Aug 2009, 10:09

Je zou een kip(penbout) kunnen gebruiken om te testen. :)

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 24 Aug 2009, 23:17

Wat ik (vroeger) deed met oa een konijnen-schedel: Eerst koken in water met wat soda.
Daarna laten drogen in de zon, meestal wordt het dan ook mooi wit. Eventueel een paar dagen in bleekwater leggen.

De schedel is nu al 25 jaar niet verkleurd, dus het bovenstaande heeft in ieder geval gewerkt.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Aug 2009, 23:26

Dat ga ik zeker proberen. Het is inderdaad zo dat beenderen in de open lucht (met name de zon) een heel erg mooie witte kleur krijgen.
Ik wacht nog steeds op een patiënt, al is het kippenboutje van Z4x misschien een idee voor te testen.
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 25 Aug 2009, 11:09

Een aantal dagen in een geconcentreerde NaOH-oplossing heb ik ook wel eens als optie gehoord. Vlees en andere organische materialen verzepen hierin en worden dan zodanig dat je ze daarna vrij gemakkelijk kunt verwijderen met een stevige waterstraal. Vervolgens bleken en laten drogen in de zon.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

edje
Waterstof

Post by edje » 13 Sep 2009, 16:47

Leuk dat je dit wil proberen.
Wel een precies klusje als je het scelet echt in 3D wilt reconstrueren. Wat wij vroeger als kind deden was het dode beest begraven en dan een flinke tijd wachten.
De natuur doet de rest.

gr.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 Sep 2009, 20:30

Dat wil ik dus in principe ook, maar wel in een min of meer afgesloten doos. Ook onder de grond zullen de kleinste botjes verspreid worden, die wel nodig zijn om het skelet mooi te krijgen. Ik heb tot op heden nog geen dode vogels gevonden, normaal zie ik die dingen overal :P
Organisch chemicus

Rex2605
Foton

Post by Rex2605 » 16 Apr 2017, 22:14

Ik zou zeggen uitkoken. Dat stinken valt mee afhankelijk van het soort dier. Ruikt enigzins naar schenk, vergelijkbaar met. Het duurt 'met tussentijds kaalplukken' een paar uur, " maar je houd er zeker wat moois aan over. Met begraven loop je kans op schade en als je 't karkas kaal laat vreten weet ik niet hoe het met de geur zit. Koken was voor mij persoonlijk de oplossing, schoon veilig en snel

rickyy
Foton

Post by rickyy » 06 Dec 2017, 17:22

dag wouter,

lees nu net je topic over het opzetten en bewaren van een skelet, hiermee ben ik zelf niet zo bekend echter ken ik wel het looi process van een huid tot leer.

bij leer wordt een huid altijd eerst gepekeld om alle sappen van een huid uit de huid te trekken dit doen ze meestal voor 1 a 2 dagen dit zou je ook eventueel kunnen doen om het skelet en de botten vet vrij te maken.

eerst zou ik het skelet koken zodat al het vlees,vet, spieren er van af gaan. probeer het skelet school te maken.

vervolgens gaan huiden door een bad van loog om alle onzuiver heden en restanten weg te halen. omdat een vogels skelet denk ik redelijk dun en poreus is zou je dit wel kunnen proberen maar zul je het denk ik vervolgens weer goed moeten wassen of koken.

wat je ook kunt proberen is gebruik te maken van aluin dit wordt ook vaker op huiden toegepast.

ik geloof dat je na het schoonmaak proces(koken in zout,inpekelen, koken) je het in een badje van aluin kunt leggen en het vervolgens laten drogen zodat de schedel beschermt wordt door aluin, ik denk dat dit een beetje het zelfde principe is als de soda methode.

met vriendelijke groet,

rick

Post Reply