Magnetisch materiaal in zand

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Magnetisch materiaal in zand

Post by Z4x » 05 Jun 2018, 14:52

Ik heb paar uur lang voor de lol een halve emmer wit zand zitten filteren; o.a. een grove zeef (keuken-ding), gespannen pantykous, water spoelen en luchtstroom (PC-ventilator).
Vervolgens heb ik het fijne zand ook nog langs een sterke magneet laten vallen. Naast paar mooie bakjes vol zand met verschillende groottes heb ik nu ook een kleine hoeveelheid zwart materiaal dat (licht) magnetisch is. Ik denk dat het voornamelijk ijzer (roest) is, maar misschien ook meer of iets anders?

Iemand meer informatie of ideeën wat ik er mee kan? B) Ik kan alleen bedenken het op te lossen in (zout)zuur...
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Magnetisch materiaal in zand

Post by Wouter » 05 Jun 2018, 22:07

Ik denk voornamelijk ijzer en magnetiet, slechts weinig materialen zijn echt ferromagnetisch. Dergelijk fijn verdeeld materiaal wordt gebruikt om bijvoorbeeld "ferrofluid", een magnetische vloeistof te maken.
Ik heb paar uur lang voor de lol een halve emmer wit zand zitten filteren
Ik bewonder je doorzettingsvermogen.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 08 Jun 2018, 19:43

dubbel
Last edited by Z4x on 08 Jun 2018, 19:46, edited 1 time in total.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 08 Jun 2018, 19:44

Het deed mij inderdaad denken aan 'ferrofluid', maar het is veel te grof en vervuild. Zelf 'ferrofluid' maken uit een ijzerzout lijkt mij beter.

Haha, bedankt. Soms dacht ik ook... wat doe ik eigenlijk. Maar het is niet helemaal voor niks, ik heb namelijk ook klei gefilterd en als je dit combineert (fijn zand met klei, 2:1 zoiets) dan is het erg mooi bouwmateriaal voor o.a. sluipwespen.

Ik zie vooral, denk ik, spinnendoders ( Auplopus carbonarius ) die het 'bouwmateriaal' meenemen. Al best veel meegenomen. Ze gebruiken daarvoor water en maken dan een balletje zand/klei waarmee ze wegvliegen en zoiets maken (nesten nog niet zelf gezien helaas): https://www.flickr.com/photos/22861288@ ... otostream/

Post Reply