Veiligheid en milieu

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
17DAS35
Waterstof
Chemistry interests: Analytical

Veiligheid en milieu

Post by 17DAS35 » 19 May 2012, 12:31

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag betreffende de veiligheid en milieuzorg bij het uitvoeren van chemische proefjes bij thuischemie.

Hoe werken jullie veilig met gevaarlijke materialen? Hebben jullie gewoon een zuurkast of doen jullie het buiten? Het lijkt mij dat een afzuigkap in de keuken niet genoeg is om voor veiligheid te zorgen bij een chemisch practicum waarbij je gevaarlijke stoffen gebruikt. Nu heb ik overigens wel gewoon een veiligheidsbril en een labjas.

Wat doen jullie met chemisch afval? Bij mij op school moeten wij dit vanzelfsprekend verzamelen in afvalvaten (zuur, basisch, organisch halo-arm en organisch halo-rijk). Maar waar kan ik die dingen krijgen? En als ze vol zitten, waar laat ik de afvalvaten?

Alvast bedankt!

Groet 17DAS35

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Veiligheid en milieu

Post by Reap » 19 May 2012, 20:08

Ik zou eten en chemie strikt gescheiden houden (dus NIET in de keuken) tenzij alleen met een simpele NaCl/suikeroplossing in een drinkglas gewerkt wordt. (kristallisatie bv) Zelf werk ik altijd buiten als ik doe waar gassen van af komen of in de garage met beide deuren open zodat het doorwaait.
Chemische afvalvaten naar KCA brengen. Netjes erop zetten wat erin zit. Ik gebruik hiervoor oude verpakkingen waar mijn H2SO4 en thinner in komt. (king ontstopper van de boerenbond)

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 28 May 2012, 11:46

Zelf experimenteer ik niet thuis, maar als ik dat wel zou doen dan zou ik in ieder geval de volgende veiligheidsmaatregelen in acht nemen:

1. Zoals al eerder gezegd door Reap: voedingsmiddelen en chemicaliën strikt gescheiden houden.
2. Ik zou bovendien apart glaswerk en apart bestek (zoals lepels en spatels) aanschaffen ten behoeve van mijn scheikundige experimenten.
3. Ik zou geen vreemde vloeistoffen in limonadeflessen doen. Zelf heb ik ooit een keer een ijzer(III)chlorideoplossing voor cola aangezien en argeloos een slok genomen...
4. Proeven waarbij (gevaarlijke) gassen of dampen vrijkomen, zou ik buitenshuis uitvoeren.
5. Wat betreft je chemicaliënvoorraad: zorg dat je niet meer dan gebruikershoeveelheden in huis hebt, bewaar alle stoffen koel en donker en bovendien zoveel mogelijk in hun originele verpakking. Ventileer goed!!! Sluit alle verpakkingen goed (alleen bij 30% waterstofperoxide zou ik de dop niet helemaal vastdraaien vanwege mogelijk explosiegevaar).
6. Houd er rekening mee dat sommige stoffen onderling met elkaar kunnen reageren: zet daarom geen zuren naast logen, sterke oxidatoren, rhodaniden, cyaniden of sulfiden. (Aard)alkalimetalen uiteraard niet naast waterige oplossingen zetten en brandbare vloeistoffen in een aparte kast opbergen (goed ventileren!).

Bovenstaande lijst is (uiteraard) verre van volledig, maar ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen!

17DAS35
Waterstof

Post by 17DAS35 » 28 May 2012, 16:25

Lijkt me ook niet handig om voedsel en chemie te combineren. Fatsoenlijk glaswerk is wel heel makkelijk aan te komen hoor dus zal niet zo'n heel groot probleem worden. Verder heb ik plaats genoeg om stoffen gescheiden op te slaan zoals je al zegt.
On ieder geval bedankt voor het advies!

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 29 May 2012, 14:10

Bekijk per stof hoe je ze bewaart. Sommige stoffen kunnen druk opbouwen (waterstofperoxide en calcium hypochloriet zijn voorbeelden hiervan. Andere stoffen kunnen de verpakking aanvreten en moeten daarom in speciale flessen met teflon inlage worden bewaard (voorbeelden hiervan zijn broom, geconcentreerd zoutzuur, acyl chlorides).

Gebruik sowieso voor je vloeibare chemicalien speciale laboratoriumflessen, zoals je die ook wel eens bij apotheken ziet. Die zul je absoluut niet verwisselen met flessen met drinken er in. Dus nooit gewone PET-flessen e.d. gebruiken, nog afgezien van de stabiliteit van dat soort verpakkingen. Zelf gebruik ik zgn. media-flessen van Schott-Duran, met GL 45 sluiting. De blauwe dop voor de minder agressieve stoffen (bijv. organische oplosmiddelen, oplossingen van zouten in water, verdund zwavelzuur) en de rode dop met teflon inlage voor het zwaardere werk (broom, fosfor tribromide, oleum, 37% zoutzuur). Deze flessen kosten wel een en ander, maar via Labstuff heb ik veel van die flessen tweedehands kunnen kopen. Ze zijn er in 100 ml, 250 ml, 500 ml en 1000 ml. Wellicht ook nog andere maten, maar die zijn minder gangbaar.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

17DAS35
Waterstof

Post by 17DAS35 » 30 May 2012, 22:48

Klinkt allemaal heel logisch, wat betreft veiligeid heb ik al wat ervaring via mijn studie. Maar broom is toch best lastig om op te slaan omdat deze er gewoon uit komt? Of kan die speciale fles de broomdampen tegenhouden?

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 31 May 2012, 10:33

Die speciale fles houdt de broomdampen goed tegen. Hier volgt een foto van de fles zoals ik die heb staan:

Image
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

17DAS35
Waterstof

Post by 17DAS35 » 01 Jun 2012, 13:50

Ziet er mooi uit, is het voor de zekerheid ook misschien handig om broom in een kast op te sluiten en buiten neer te zetten?

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 01 Jun 2012, 17:53

Als het daar volgens jou veiliger staat wel, maar een stabiele kast binnen in een goed potje is veiliger dan een onstabiele kast buiten. Daarnaast is een goede optie als je iets alleen wil verzamelen en er geen experimenten mee doen om het in een ampul te doen. Zo heb ik I2, S8, K2Cr2O7, KNO3, CoSO4, Br2(aq) en [Cu(NH3)4(H2O)]SO4 bijvoorbeeld ook in een ampul zitten.

Post Reply