Favoriet element

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Favoriet element

Post by Rowald » 18 Mar 2009, 18:35

Wat is je favoriet element?
En waarom vind je dat element zo interessant?

Rowald
Stikstof

Re: Favoriet element

Post by Rowald » 18 Mar 2009, 18:41

Mijn persoonlijke favoriet is mangaan.
Mangaan heeft een zeer boeiende chemie, grote verscheidenheid aan oxidatiestaten (als ik het zo mag noemen).
Het vormt ook een waaier aan kleuren...
Mijn enige bron van mangaan is KMnO4, dus zo heel veel proeven heb ik er nog niet mee gedaan maar, ik heb er wel al gezien die me wel aanspraken!

Nu is het aan jullie...geef gerust meer informatie dan mij (ik ben nog niet zo hoog opgeleid om alles te weten ;) )

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 18 Mar 2009, 19:55

Ik denk toch wel koolstof, de verscheidenheid aan verbindingen en het belang voor het leven zijn voor mij de punten waarom ik dit zo'n boeiend element vind. Alleen al de chemie van simpele organische verbindingen als benzeen is bijzonder mooi. Koolstofchemie is veel kleur-, geur en smaakrijker dan ieder ander element :P
Organisch chemicus

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 18 Mar 2009, 20:27

Ja, dat klopt wat je zegt...koolstof is ook een boeiende stof!
Kan ik hieruit afleiden dat je vooral te vinden bent voor organische chemie?

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 18 Mar 2009, 20:34

Jood. Niet perse om de chemie, maar die prachtige unieke paarse dampen. Maar de chemie is ook redelijk interessant, vooral de synthese van jodaten, periodaten en hun zuren.

De interessantste elementen voor mij zijn Cr, Cu en Co.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 18 Mar 2009, 22:24

Phantom wrote:Ik denk toch wel koolstof, de verscheidenheid aan verbindingen en het belang voor het leven zijn voor mij de punten waarom ik dit zo'n boeiend element vind. Alleen al de chemie van simpele organische verbindingen als benzeen is bijzonder mooi. Koolstofchemie is veel kleur-, geur en smaakrijker dan ieder ander element :P
Hihi, soulmate :D

woelen
Kobalt

Post by woelen » 18 Mar 2009, 22:50

Gezien vanuit de mogelijkheden vind ik het element koolstof ook verreweg het meest rijk. Het is werkelijk fantastisch wat hiermee mogelijk is en dat zelfs het (complexe) leven hierdoor ondersteund kan worden.

Vanuit een hobby-standpunt vind ik echter de gezamenlijke transitiemetalen en de rechterbovenhoek elementen (niet-metalen) het meest interessant. Dit zijn elementen die een rijke chemie hebben, waar ook vanuit hobbystandpunt nog veel boeiends mee gedaan kan worden (complexen en allerlei bizarre covalente verbindingen).

Op plaats 1 staat voor mij koper, op gedeelde plaats 2 de elementen chroom en vanadium en dan komen de halogenen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 20 Mar 2009, 23:26

Mjin favoriet is op dit moment molybdeen.
Wat me er aan fascineert is de vorming van polymolybdaten. Hoe meer ik er over lees, hoe minder ik er van snap en dat boeit me. Er zijn niet veel metalen die zo gemakkelijk poly-metaal-aten vormen.
Ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voordat ik hierover iets leuks kan posten, maar dat gaat vast komen. :)

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 20 Mar 2009, 23:36

Voer je dan zelf ook experimenten uit met molybdeen?
Waar haal je dan molybdaten? Ik ken niet veel webshops die veel molybdaten aanbieden.
Persoonlijk weet ik helemaal niets over molybdeen. Maar, wie er meer over weet, mag me altijd inlichten. :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 08 Apr 2009, 15:30

Hoi Rowald,
Excuus voor mij wel errug late reactie (eerst even door de oxidehuid heenbijten, moet je maar denken ;-) ).

Molybdeen is voor acceptabele prijzen te koop bij sommige keramiekers. Ik heb mijn molybdeenoxide gekocht bij een keramieker in Amsterdam, weet het adres zo niet, en de leverancier is Ve-Ka. Dit MoO3 is opvallend zuiver. (Ondanks dat de kleur grijs is, terwijl het in zuivere vorm wit is.) Woelen heeft aangegeven dat hij het via het internet gekocht heeft, maar dat er erg veel ijzer in zat. Ik heb dit in mijn MoO3 niet waargenomen.
Het kost ca. 12 euro per ons. Daarmee kun je heel wat experimenteren. De molybdaten zijn complex in hun reacties, zowel letterlijk als figuurlijk. Voordeel is ook dat molybdaten niet erg giftig zijn, wat ik wel relaxed vind.

Als je stoichiometrische verhoudingen neemt bij het oplossen van MoO3 krijg je redelijk zuivere molybdaten. Alkalihydroxides en carbonaten reageren in waterige oplossingen met MoO3 tot molybdaten. Hierbij komt water resp. CO2 vrij.
NaOH reageert zelfs in poedervorm met MoO3. Dit is leuk om te zien, maar er komt nogal wat reactiewarmte vrij zodat het vrijkomende H2O begint te koken. Door deze temperatuur worden er dan weer polymolybdaten gevormt, wat je meestal liever niet wilt. Dit even als mijn bevindingen in een neutedop.
Last edited by spidey on 08 Apr 2009, 21:43, edited 1 time in total.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 08 Apr 2009, 16:00

Boeiend, lijkt me dat.
Misschien moet ik ook eens mijn ogen opentrekken en eens zoeken achter zulke dingen.
Als je eens bij een apotheker (of drogist) langs gaat en vraagt achter een specifieke stof willen ze dat meestal niet meegeven, dat is wel lastig natuurlijk. Maar als jij MoO3 zo gemakkelijk gevonden hebt, zal ik ook eens zoeken.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 08 Apr 2009, 20:42

Ik ben zo vrij om een goede bron voor MoO3 te posten, dat is toch geen kewl-stof. Hier heb ik ook MoO3 besteld, want dat spul dat ik via eBay heb is troep.

http://www.ve-ka.nl/

Hier heb je ook vele andere stoffen, allemaal metaalzouten en metaaloxiden. Een hoop leuks om mee te experimenteren. Voor de kewl die wil knallen is hier echter niets te halen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 08 Apr 2009, 21:42

En zoals gezegd: de kwaliteit van het MoO3 dat ik van deze leverancier heb gekregen is prima.
In Amsterdam zit er een verkoper van de producten van Ve-Ka (link van Woelen) op Zeilmakerstraat 15, zie www.beeldhouwwinkel.nl, Home » Keramiek » Glazuur grondstoffen » Chemicalien
Ik denk dat je als je direct bij Ve-Ka bestelt goedkoper uit bent.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 12 May 2010, 21:21

Misschien niet echt favoriet, maar ik bedacht me zo net dat de enigste stof die ik nog - echt - kan herinneren van alle stoffen die op de randen stonden in het chemielokaal op de havo was koper(II)sulfaat. Mooi blauw. Ik kan wel bedenken/gokken welke er stonden, maar die blauwe viel het meeste op. :-)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 19 May 2010, 20:36

Ik heb twee favoriete elementen: kobalt (Co) en strontium (Sr).

Redenen:
Kobalt kan vele complexen vormen. Wie een beetje ter zake kundig is, kan met het element kobalt (zowat) alle kleuren laten zien. Kobaltverbindingen zijn echter niet zo gezond, da's wel een nadeel.

Strontium is bij mij favoriet omdat het een kleurloze vlam mooi rood kan kleuren. In de natuur komt strontium ook vrij algemeen voor als mineraal: strontianiet (SrCO3) en Coelestien (SrSO4). Het eerstgenoemde mineraal lost volledig op in zoutzuur, er ontstaat dan naast CO2 een oplossing van SrCl2 (die later ingedampt kan worden). Coelestien is een prachtig kristallijn mineraal met een lichte blauwzweem.

Post Reply