Favoriet element

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Favoriet element

Post by spidey » 20 May 2010, 00:01

Maar verder is strontium toch niet zo interessant? Van het sulfaat kun je lijkt me met normale hulpmiddelen geen fraaie kristallen maken, of toch wel?
In elk geval is de zuivere vorm niet blauw, maar kleine verontreinigingen kunnen die kleur wel veroorzaken:
Image Image

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 20 May 2010, 10:45

Strontium lijkt op barium en calcium en is daarmee een typisch aardalkalimetaal. Ik vind het niet zo'n bijzonder element, maar een minder schadelijk alternatief voor barium. De reacties zijn vrijwel identiek.
Organisch chemicus

Metalman
Elektron

Post by Metalman » 28 Jun 2010, 22:38

hmm... ik denk
1:Cesium = Door de reactiviteit met water, de goude kleur en de lage smelttemperatuur
2:Argon = omdat het vrijwel niks doet ( rustig, zoals ikzelf). En de Paarse kleur van het geladen gas
3:Jood = De mooie paarse kleur , en de Reactie met Aluminium is ook erg intens
4:Titanium: de interresante oxidelagen( veranderd van kleur met dikte)+ Hoge smelttemperatuur
En 5:Stikstof= De sterke driedubbele verbinding , de inertheid, en natuurlijk: Vloeibare stikstof.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 29 Jun 2010, 16:06

Stikstof is inderdaad wat dat aangaat een leuk element. Ik weet alleen zo niet een gemakkelijk te maken opstelling om het vloeibaar te maken. Zou wel lachen zijn; dan een hoge Tc supergeleider maken en het Meissner in je hobbylabje demo-en :D

Metalman
Elektron

Post by Metalman » 29 Jun 2010, 17:40

Ja, ik heb hier nu even geen lucht-distillatietoren liggen ( wie wel =D)... op het feit na dat niemand zo'n ding echt "heeft" , ben ik daar een beetje jong voor( 3VWO, 14 jaar), ook al vind ik scheikunde leuk sinds m'n vijfde... ik moet ook wat beginnerschemicaliën kopen (CuSO4, wat zuren , wat zouten( alkali/aardalkali-halogeenzouten, nitraten, enz), en nog vele elementen)..elementen zoals waterstof,jood,broom en chloor zijn makkelijk te verkrijgen via elektrolyse, maar.. ja..... vloeibare stikstof zou leuk zijn..

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Jun 2010, 20:42

OFFTOPIC:
Vloeibare stikstof is wel leuk, maar vergt toch wel wat omgangservaring met cryogene omstandigheden. Het is in huis ook niet te maken, omdat je een flinke (lees: een met grote capaciteit) compressor nodig hebt en heel veel koelend vermogen, iets wat je eigenlijk alleen in de industrie tegenkomt. Het is in principe ook erg goedkoop, net als argon, maar erg duur voor particulieren omdat je er flessen bij moet huren. Droogijs is ook erg leuk en een stuk gemakkelijker verkrijgbaar.

Organisch chemicus

Metalman
Elektron

Post by Metalman » 29 Jun 2010, 21:14

Ja, dat klopt, je kan het thuis in je schuurtje niet doen, maar de gassen op zich zijn ook erg interessant. Droogijs is ook best leuk... alleen kan je er geen ijs mee maken :D... Maar ik blijf voorlopig maar bij de wat simpelere chemie....

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 30 Jun 2010, 19:31

Het element van mijn voorkeur heeft atoomnummer 6 en heeft doorgaans 6 protonen en 6 neutronen in zijn kern, maar kan ook 8 neutronen in zijn kern hebben, deze kern is instabiel en straalt bij verval bèta straling uit om vervolgens te vervallen tot stikstof-14. Koolstof is the love of my life :) Ten tweede geef ik voorkeur aan waterstof en ten derde aan zuurstof.

Och ik vindt organische chemie toch nog steeds het interessantst hoewel ik zo nu en dan complexen enzovoort ook wel interessant vindt.

Er zijn zo ontelbaar veel verbindingen mogenlijk met koolstof, waarvan ook weer een heel groot deel om ons heen te vinden is, de verbindingen hebben een zéér grote biologische rol en zonder dit element zouden wij hier niet rondlopen. In het lab zijn ook zéér veel syntheses uit te voeren met dit element.

Het nadeel van de organische chemie is dat er erg snel nevenreacties optreden en dat de reacties vaak onder een zeer gecontroleerd millieu plaats moeten vinden om dit te voorkomen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Post by Paul » 04 Jul 2010, 14:32

Bismut is mijn nummer 1, je kunt er namelijk prachtige kristallen van maken en het is niet giftig terwijl het toch een zwaar metaal is en in het periodiek systeem naast lood en polonium staat!

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 28 Feb 2011, 12:11

Kobalt vind ik trouwens ook een heel leuk element (alleen jammer dat zowel het metaal als de zouten ervan giftig zijn)...

Youtube

17DAS35
Waterstof
Chemistry interests: Analytical

Post by 17DAS35 » 20 May 2012, 20:21

Ik vind Fluor een interessant element. Met name vanwege zijn reactiviteit met alle andere elementen (behalve He en Ne). Ik heb trouwens ook een heel mooi filmpje gevonden op YouTube over de reactiviteit van het element. Hier laat een fluor-expert zien dat dit gas kan reageren met een heleboel verschillende materialen zonder het fluor of het andere reactieproduct te verwarmen.

Youtube

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 26 Jul 2014, 08:36

offtopic:

Periodic video's, geweldig kanaal :) ik kijk tijdens t ontbijt vaak een paar video's, alleen is het nu zoeken naar video's die ik nog niet heb gezien... Professor Polyakov is wel echt een typische scheikunde professor met dat haar maar t is echt een hele coole man :). Het is werkelijk m'n lievelingskanaal op YT en het is zeker een aanrader als je een keer niets te doen hebt of op de achtergrond :)
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 27 Jul 2014, 09:02

Ik heb niet echt een favoriet element, maar koolstof is wel leuk door de verschillende vormen, fosfor door het ontbranden in de lucht zomaar, uranium omdat het een "machtig" element is en er zijn veel leuke proeven mee te doen, alleen jammer dat het moeilijk te krijgen is... Fluor is ook gaaf omdat het met bijna alles reageert als het in contact komt en alle alkali metalen doordat ze reageren met water en zo OH's vormen. Helium is natuurlijk ook leuk omdat je er zo grappig van gaat praten...

Kortom, er zijn gewoon teveel elementen, en te veel leuke tussen om echt een favoriet te kiesen :)
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 12 Aug 2014, 14:17

Ik denk dat mijn favoriet fluor is. Sinds een jaar ben ik vooral bezig in de medicinale chemie, en het merendeel van de nieuwe API's bevat wel één of meerdere fluoratomen, omdat deze vaak metabolisch stabiel zijn en isosteer met waterstof. Er zijn hele elegante methoden om fluor of trifluormethylgroepen te introduceren (bijv DAST, selectfluor, Rupperts' reagens). Redelijk nieuwe groepen die ook interessant zijn, zijn pentafluorethyl en de "supertrifluormethyl" groep SF5. In ieder geval is organofluorchemie een erg leuke tak van sport :P
Last edited by Ragbips on 12 Aug 2014, 15:57, edited 1 time in total.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 12 Aug 2014, 15:45

Fluor is niet helemaal vergelijkbaar met waterstof, het is namelijk een zeer sterk zuigende groep en kan zelfs zwakke waterstofbindingen aangaan. De p-fluorofenylgroepen hebben bovendien een groter dipooleffect dan een gewone fenylgroep. Dit effect wordt weer deels gecompenseerd door de geringe grootte van het fluoratoom, maar het is zeker aanwezig. Vaak worden fluorides ingevoerd om hogere selectiviteit te krijgen, naast metabole stabiliteit.
Organisch chemicus

Post Reply