veiligheid of je leven?!?

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: veiligheid of je leven?!?

Post by Reap » 08 Jan 2013, 11:07

Juist, en dit is exact de reden dat ik vrijwel altijd als ik iets nieuws probeer een topic aanmaak. Zo leer je weer iets nieuws.

Nitreuze dampen kan inderdaad wel, had echter wel het idee dat het een evenwicht was en niet sterk genoeg om een potje op te blazen. ;)

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 08 Jan 2013, 22:40

Ontleding van salpeterzuur is aflopend als je de omstandigheden aanpast (water weghalen bijvoorbeeld). Het idee hebben dat iets veilig is, bied geen garrantie voor het feit of iets veilig is. Natuurlijk moet je vooral je kop er bij blijven houden en inspelen op waarnemingen, je moet wel zorgen dat je geen zaken over het hoofd ziet.

Theorie en praktijk zijn 2 dimensies als het om organische synthese gaat. Er zijn redenen, waarom ik bijvoorbeeld redelijk gecompliceerde organische synthesen thuis kan doen. Namelijk omdat ik een diploma en dus veel praktijkuren in het lab gemaakt heb, verder heb ik heel veel gelezen. Ik denk dat het voor veel hobbychemici geldt dat je eenvoudig begint en daarna steeds gecompliceerdere experimenten gaat doen, zowel op theoretische als praktisch aspect.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 06 Feb 2013, 00:09

Reap wrote:Heb je over die specifieke reactie wat opgezocht ivm een protocol? Waar ik vooral op zou letten is dat je eerst de zuren goed mengt, (ivm evenwichten) en echt na een halfuur oid LANGZAAM toueen erbij druppeld onder goed roeren. Ik heb zelf niet erg veel ervaring met deze reactie (één keer gedaan, en niet gefocussed op de drievoudige nitratie maar tweevoudig.) dus ik weet ook niet zeker of dat de explosie door TNT kwam of doordat de restzuren gereageerd hebben met je reactievat. Mijn tweede vraag is, waarom gefilterd? Als het goed is is je reactievat met product volledig vloeibaar en dan haalt een filter niks uit. Derde vraag, waarom heb je de apolaire laag niet van de waterige (zwaar polaire) laag afgepippeteerd? Dit zou namelijk je (gevaarlijke) product bevatten.

1ste vraag: JA, ik heb opgezocht hoe protonering in zijn werk gaat en hoeveel H3O+ ionen er werden afgestaan bij het proces.
Ik heb hiervoor een oud schoolboek boven gehaald waar ik de informatie heb uitgehaald.

2de vraag: Ik heb het namelijk gefilterd omdat er na 2 dagen ( toen het nog geen tekenen van ontploffingsgevaar bevatte) sulfaten begonnen te vormen op de onderkant. ik heb het maar snel gefilterd.

3de vraag: ik heb het er neit van afgepippeteerd omdat ik door onverwachts nieuws even weg moest. ( dringend geval in familie) dus toen ben ik het ook uit het oog verloren. Daarmee dat ik dit snel in de groene bak heb gestoken. Detonatie vond pas plaats toen ik weerkeerde van het ziekenhuis.
si vis pacem para bellum?

Reap
Argon

Post by Reap » 06 Feb 2013, 11:58

Wat voor sulfaten? :p
Er zijn reacties waarbij je echt geen onzuivere stoffen moet gebruiken, er zouden geen sulfaten dan behalve zwavelzuur moeten (her)vormen.

Waren de "sulfaten" toevallig geel/oranje van kleur, naald of vlok vormig en zaten die ook in de groene bak?

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 08 Feb 2013, 12:37

Reap wrote:Wat voor sulfaten? :p
Er zijn reacties waarbij je echt geen onzuivere stoffen moet gebruiken, er zouden geen sulfaten dan behalve zwavelzuur moeten (her)vormen.

Waren de "sulfaten" toevallig geel/oranje van kleur, naald of vlok vormig en zaten die ook in de groene bak?

Op delen van het gebroken glas waren er vlokken aanwezig die een oranje kleur vertoonden. Maar deze kristallen waren geen TNT hoor. Voor zover ik weet word er in het leger TNT gewonnen door destillatie en dit was niet het geval toen ik dit goedje maakte.
Ik schrijf het af als een beginnelingfout. Der is nog een explosieve stof die deze tekenen vertoont maar ik twijfel over de juiste benaming want wij hebben der een koosnaam voor.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 08 Feb 2013, 15:53

Dat is geen logisch verband, jij zegt dat je vlokken geen TNT of iets dergelijks was omdat er volgens jou TNT wordt gedestilleerd (?!?) in het leger?

Alsjeblieft, ga leren wat de chemie is. Je verhaal raakt kant noch wal. Je bent een gevaar voor je omgeving.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 08 Feb 2013, 17:00

TNT ontleed bij verwarmen, niet slim om te destilleren lijkt me. Volgensmij is TNT ook het enige dat kan precipiteren bij die reactie in die setting. Ik denk dat er misschien toch een tekort aan research/ervaring is geweest.

Appearance
Pale yellow. Loose "needles", flakes or prills before melt-casting. A solid block after being poured into a casing.

Melting point
80.35 °C

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 08 Feb 2013, 17:13

Wouter wrote:Dat is geen logisch verband, jij zegt dat je vlokken geen TNT of iets dergelijks was omdat er volgens jou TNT wordt gedestilleerd (?!?) in het leger?

Alsjeblieft, ga leren wat de chemie is. Je verhaal raakt kant noch wal. Je bent een gevaar voor je omgeving.
Waar wij het nu over hebben is explosieven, dat is niet mijn ding dus hoe kan ik perfect weten hoe TNT in elkaar zit? Dat is voor de EOD van de landmacht, niet de infanterie.

En ik vernieuw elke dag mijn kennis in verband met chemie. Als ik ALLES wist zou ik het hier niet vragen nietwaar? En trouwens, ik een gevaar voor de omgeving? Mijn accident verliep door een misbereking of onvoldoende kennis, dat geef ik toe, maar dat maakt me nog geen gevaar voor mijn omgeving. Als je mijn omgeving en de nieuwsartikelen zou volgen van onze omgeving dan zou je weten dat hier een jaar geleden; nog niet zelf, iemand erin geslaagd was om een giftige wolk met giftig gas vrij te laten dichtbij mijn omgeving.

Zou je dan nog zeggen dat ik een gevaar ben? Die persoon in kwestie is gelukkig opgepakt en ze hadden een lab ontdekt waarin documentatie lag van chemische wapens en volgens mij was deze persoon van plan om dit te maken.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 08 Feb 2013, 17:31

Ik verwacht niet dat je alles weet, dat doe ik ook niet, dat doet niemand. Maar dat betekent niet dat je je doodleuk moet gaan bezighouden met nitraties van het een en ander en maar hopen dat het juiste er uit komt. Ik wil je niet vergelijken met andere gevallen, maar zodra jij reacties gaat uitvoeren waarbij gevaarlijke hoeveelheden hoogenergetische springstof ontstaat, en jij weet niet wat je doet, dan ben jij een gevaar voor je omgeving en, niet onbelangrijk vooral jezelf.

Ik moedig iedereen aan om vooral te experimenteren en te leren over chemie, natuurkunde en aanverwante studies, daar is dit forum in de eerste plaats voor, maar het is ook zeker de bedoeling veilig en bedachtzaam te werk te gaan. Ik kan alleen maar hopen dat dit een eenmalig incident is, maar zoals je spreekt over een ander explosief materiaal doet mij anders denken:
Der is nog een explosieve stof die deze tekenen vertoont maar ik twijfel over de juiste benaming want wij hebben der een koosnaam voor.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 12 Feb 2013, 23:48

Eigenlijk is het zijn eigen verantwoordelijkheid als hij zijn vingers eraf blaast :P

Dit topic dichtgooien en fatsoenlijke chemie discussies ervoor in de plaats als je het mij vraagt :)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 Feb 2013, 00:08

Mee eens.
Organisch chemicus

Locked