Koningswater (aqua regia) en Salpeterzuur (Nitric acid)

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
F4LLCON
Foton

Koningswater (aqua regia) en Salpeterzuur (Nitric acid)

Post by F4LLCON » 09 Jan 2013, 13:23

Hallo allemaal!
Nieuw op Amateurchemie.nl.

Ik ben lange tijd van plan om een keer te proberen om goud te scheiden van elektronische componenten.
Ik heb hiervoor een paar vragen:

1. Is het bezit van Koningswater (aqua regia) en Salpeterzuur (Nitric acid) legaal in Nederland en mag iedereen het zomaar hebben?
2.a. Waar kan ik het beste aan deze twee producten komen? Ik zou het best willen ophalen, omdat ik gelezen heb dat het niet zo snel via de post wordt gedaan. ( Woonachtig in Amsterdam, wil niet te ver, zo'n 50 km a 100 km max )
2.b. Is het privé vervoeren van deze producten toegestaan? Dus met mijn eigen auto, of moet ik hiervoor papieren aanvragen?
3. Is het gebruik hiervan bijvoorbeeld in je schuur of tuin toegestaan?
4. Kan ik deze twee producten in normaal glas gebruiken, of moet ik hiervoor speciale lab glas hebben?

Over veiligheid weet ik wel genoeg: masker, bril, handschoenen van rubber, ventilatie, niet inademen etc..

Groetjes :)

Edit: niet echt een drukke forum merk ik :P Hoop dat er nog iemand tenminste vraag 1 kan beantwoorden :(

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Koningswater (aqua regia) en Salpeterzuur (Nitric acid)

Post by spidey » 09 Jan 2013, 18:27

Hoi F4LLCON, welkom hier zo.

Over het onderwerp goud winnen is onlangs ook al een hoop discussie geweest, zie hier.

Om je vragen te beantwoorden: 1 ja; 2a winkels worden nooit in de topics genoemd omdat we fora zoals deze ook door mensen met onjuiste bedoelingen worden gelezen; 2b ja (gebruik een brede plastic bak voor het zeer onwaarschijnlijke geval dat); 3 ja; 4 ja.

Nog een hint: dop losjes op het flesje, of met een stofval afsluiten; koningswater scheidt gassen af en het flesje kan zo flink onder druk komen te staan. Het wordt afgeraden om het langere tijd te bewaren, omdat er altijd wat stikstofoxides uit komen.

F4LLCON
Foton

Post by F4LLCON » 09 Jan 2013, 22:25

spidey wrote:Hoi F4LLCON, welkom hier zo.

Over het onderwerp goud winnen is onlangs ook al een hoop discussie geweest, zie hier.

Om je vragen te beantwoorden: 1 ja; 2a winkels worden nooit in de topics genoemd omdat we fora zoals deze ook door mensen met onjuiste bedoelingen worden gelezen; 2b ja (gebruik een brede plastic bak voor het zeer onwaarschijnlijke geval dat); 3 ja; 4 ja.

Nog een hint: dop losjes op het flesje, of met een stofval afsluiten; koningswater scheidt gassen af en het flesje kan zo flink onder druk komen te staan. Het wordt afgeraden om het langere tijd te bewaren, omdat er altijd wat stikstofdioxide uit komen.
Top bedankt!
Over de hint: Wanneer je zo een fles acid koopt, vullen ze hem dan voordat je hem komt ophalen, of zit het al in een dicht verpakte plastic of glazen fles?
En wat is een stofval?
Groetjes :)

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 10 Jan 2013, 09:20

Koningswater kun je niet kopen, dat maak je zelf. Je koopt geconcentreerd zoutzuur (30 tot 37%) en geconcentreerd salpeterzuur (ca. 65%) en deze meng je in een volumeverhouding van 3 delen zoutzuur op 1 deel salpeterzuur. De mix laat je een dag staan om te rijpen en dan krijg je een gelige vloeistof en die vloeistof is koningswater.

Zoutzuur en salpeterzuur zitten gewoon in flessen, die je goed afgesloten moet bewaren. Beiden zijn gewoon te koop op de juiste adressen en zijn legaal. Het bewaren van met name geconcentreerd zoutzuur is vervelend, vooral als het in een plastic fles of jerrycan zit. Een plastic fles met zoutzuur wordt geleidelijk aan nat aan de buitenkant. Dat komt doordat het plastic heel langzaam een beetje waterstofchloride door laat. Alles in de buurt van die fles begint dan te roesten of te corroderen. Als je zoutzuur koopt, zou ik gaan voor zoutzuur in een glazen fles met een goede bijpassende dop.

Koningswater moet je niet lang bewaren. Koningswater is nl. geen stabiele mix en ontleedt in de loop der tijd. Bij die ontleding komen gassen vrij en daarom mag je een fles met koningswater nooit strak afsluiten. Je moet de dop er losjes op laten zodat het ontstane gas kan ontsnappen. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat door de opgebouwde druk de fles uit elkaar knapt!
De gassen die vrij komen uit koningswater zijn zeer corrosief. Dit maakt bewaren van koningswater heel onprettig, want die gassen vernielen werkelijk alles wat in de buurt ligt (bijvoorbeeld gereedschap roest letterlijk weg, papier wordt kruimelig en vochtig). Een redelijk goede manier om dit spul te bewaren is de fles zetten in een emmer met af te sluiten deksel en in die emmer ook een bak met pakweg 100 gram natriumhydroxide (gootsteenontstopper, korrels, te koop bij een drogist) neerzetten. De natriumhydroxide absorbeert de gassen en zorgt er voor dat de omgeving verschoond blijft van de gassen. Je moet dan eens in de maand of zo de natriumhydroxide verversen. Heel belangrijk is dat je zeker moet zijn dat het koningswater niet per ongeluk op de natriumhydroxide kan komen, want dat levert een heel felle reactie op!
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Schouten
Helium

Post by Schouten » 18 Jan 2013, 01:49

Hoi F4llcon,

Onlangs heb ik als chemie=Leek hier ook al wat vragen over gesteld,... maar ben inmiddels al wat ervaringen rijker... :-)
Ik kan je vertellen dat het niet winstgevend is,.. en het eigenlijk de gevaren/en kosten niet waard zijn. :-)
Maar afijn... ik zal je even vertellen wat mijn bevindingen als chemie-leek waren....

Koningswater is makkelijk te maken,.. ik dacht eerst dat je zwaar geconcentreerde Salperzuur en zoutzuur nodig had, maar ik heb vandaag toevallig een zooitje ( paar gram ) goud opgelost.
Aangezien ik m,n eerste liter Salpeterzuur (67% geconcentreerd) er al in 1 dag door had gejaagd, zat ik dus deze week met een probleem (dacht ik ) .
( omdat een eerdere welbekende chemicaliëen leverancier mij had verteld dat salperzuur NIET verstuurd MAG worden
en ik anders weer helemaal naar cappele ad ijssel had moeten rijden voor een flesje salpeterzuur)

Echter... Salpeterzuur (53% geconcentreerd) kan je ook gewoon bestellen via drogisterij.net en die sturen het WEL gewoon per pakketpost naar je toe. En die concentratie werkt ook prima...
Ik heb zelf toevallig vandaag 300ml Zoutzuur (37% geconcentreerd) en die Salpeterzuur (53% geconcentreerd) (150ML) gemend, en er 15 minuten later al gouddeeltjes in oplossing laten gaan.
Binnen 20 minuten waren de gouddeeltjes in oplossing gegaan...
vervolgens daarna wat verdund met 1 liter gedeminiraliseerd water, en vervolgens natrium metabisulfiet poeder toegevoegd, beetje bij beetje... wat OOK dit veroorzaakte weer bruine giftige rook... dit toevoegen heb ik net zo lang gedaan tot het geen bruisende reactie meer gaf.... nu laat ik het een nachtje bezinken,... en als t goed is, ligt er morgen
goudpoeder als bezinksel op de bodem van de emmer. Dit moet ik dan nog een paar keer spoelen met zoutzuur, en daarna nog een paar keer met gedestileerd water ( of gedeminiraliseerd water ... weet niet of er verschil in zit..).
Vervolgens in een keramisch schaaltje het zuiver goudstof smelten tot een mooi glimmend blokje 24 Karaat goud :-)

Mocht je dit toch ook willen doen kijk uit voor de giftige bruine gassen die ontstaan bij het oplossen en mengen EN moet je echt wel een flinke partij oud-ict materiaal hebben... om je ff een beeld te geven..
IK heb 122 geheugenbankjes,.. 8 processoren, stuk of 30 pci-insteekkaarten zoals netwerkkaarten videokaarten geluidskaarten, 40 mobile telefoons, een x-aantal kleine vergulde delen van 25 cd-rom/dvdrom spelers en 4 moederborden
gebruikt.... Ik moet je zeggen,... t enige wat "Schoon" werkt zijn de geheugenbankjes, en de pci-insteekkaarten, omdat je daar de strip met de vergulde contactpunten gewoon met een goeie blikschaar kan afknippen, en daar zitten verder ook zeer weinig andere ( verontreinigende) metalen aan.
Ik had zelf ook een lading printplaten van mobiele telfoons gebruikt, maar dat kan ik je afraden, want dat geeft allerlei troep.
Uiteindelijke goudopbrengst...ongeveer 2 gram,...
Ik hoop dat ik morgen meer opbrengst heb, want ik heb nog wat ander soort gold-plated materiaal gevonden,.. en dit ook het proces laten doorlopen...
P.s. mocht je toch dit ook willen proberen, doe het BUITEN,.. zodat de gitige gassen gelijk wegwaaien,... en kijk goed uit dat je die dampen niet inademd, want het is echt giftige irriterende troep... kijk ook uit met de chemicaliëen,.. als je alleen al de dop eraf draait, komen de dampen je al tegemoet... zorg ook voor oogbescherming, en handschoenen....
Uiteraard,,,, alles wat je doet doe je op eigen risico,... en kijk uit dat er geen dieren of kinderen in de buurt zijn als je toch hiermee aan de slag wil. En werk alleen met goed glas materiaal,... dus geen metalen flessen/schalen gebruiken aangezien salpeterzuur dat ook aanvreet/oplost.
Ik heb zelf wel een plastic emmer gebruikt, en moet zeggen dat dat ook prima werkt.
Als je je niet laat kisten, komt alles in kannen en kruiken :-)

sico
Elektron

Post by sico » 28 May 2013, 18:51

dan heb je dus meer goud wegegooid dan dat je er uit heb gehaald :D
in die zwarte ic ,s die op een geheugen kaart ziten zit meer goud in dan aleen de vingers.
aan elk pootje zit een goud draadje dus 16 pootjes is 16 draadjes.
ik haal het er zo uit:
ik verkool de ic,s eerst dit doe ik door een bus te pakken die je kan afsluiten bv een beschuit blik.
gaatje in deksel boren.
ic zooi er in en dan op een gas brander.
naar verloop van tijd is alles verkoold en kun je ze met je vingers verkruimelen.
de zooi zeven en verder behandelen met riga.
uit een complete pc komt ongeveer voor 30 euro rest matriaal (goud/zilver/koper/ijzer/alminimum).
ik haal uit uit 1000 telefoontjes tussen de 250 en de 300 gram goud(zilver en koper weet ik zo niet nooit bijgehouden.)

Richard
Waterstof

Post by Richard » 02 Jun 2013, 17:23

woelen wrote:Koningswater kun je niet kopen, dat maak je zelf. Je koopt geconcentreerd zoutzuur (30 tot 37%) en geconcentreerd salpeterzuur (ca. 65%) en deze meng je in een volumeverhouding van 3 delen zoutzuur op 1 deel salpeterzuur. De mix laat je een dag staan om te rijpen en dan krijg je een gelige vloeistof en die vloeistof is koningswater.
Het bewaren van koningswater is niet aan te raden omdat de werkzame activiteit (het oplossen van een edelmetaal) behoorlijk verminderd wordt.
En tevens wordt het juist doseren lastiger, wat naderhand weer voor problemen zorgt met betrekking tot het neerslaan van het metaal uit de vloeistof.

Verhouding 3.8ml 32% zoutzuur + 0.95ml 70% salpeterzuur per gram goud.

Hoe meer oppervlakte t.o.v. massa des te meer reactie zal er plaats vinden binnen een tijdvak.

De gebruikelijke methode om een goud op te lossen in koningswater, is om deze met een redelijke overmaat aan zoutzuur te bedekken.
Verwarmen, hoe warmer des te sneller zal de reacties plaatsvinden, te warm en de reacties kunnen overkoken c.q. uit de houder spatten of eruit walmen (b.v. goudchloride).
In kleine hoeveelheden salpeterzuur toevoegen.
Hoe dichter tegen het eind, des te langer laat je er tijd tussen zitten met het toevoegen van steeds minder salpeterzuur.
Mochten er nog vragen, suggesties, opmerkingen of gefundeerde kritiek zijn, hoor ik die graag.
Last edited by Richard on 02 Jun 2013, 18:41, edited 1 time in total.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 02 Jun 2013, 17:28

Schouten wrote: Ik kan je vertellen dat het niet winstgevend is,.. en het eigenlijk de gevaren/en kosten niet waard zijn. :-)

Op kleine schaal is het inderdaad waar.
Maar om de processen te leren, een uitdaging te hebben en je eigen verder te ontwikkelen en nu gepassioneerde hobby te hebben die zijn eigen kan bekostigen, is het goud waard.
Schouten wrote:en vervolgens natrium metabisulfiet poeder toegevoegd, beetje bij beetje... wat OOK dit veroorzaakte weer bruine giftige rook...
Dit is de teveel aan salpeterzuur die gedeeltelijk vrijkomt.
Een veel voorkomend probleem bij mensen die nog weinig ervaring in hebben of gehaast zijn, want als je er een flinke scheut bij gooit gaat oplossen in 1 keer een stuk vlotter, maar bij het vervolgens laten neerslaan van het metaal zal die meteen weer opgelost worden in de vloeistof.

Schouten wrote:Dit moet ik dan nog een paar keer spoelen met zoutzuur, en daarna nog een paar keer met gedestileerd water ( of gedeminiraliseerd water ... weet niet of er verschil in zit..).
Als dit alles is om het goud te zuiveren, dan ben ik bang dat zelfs het beginmateriaal absoluut niet zuiver was.

Schouten wrote:Ik had zelf ook een lading printplaten van mobiele telfoons gebruikt, maar dat kan ik je afraden, want dat geeft allerlei troep.

Als je niet eerst de andere metalen verwijdert zal o.a. het goud weer neerslaan op deze metalen als je alles tegelijkertijd probeert op te lossen in een vloeistof.(#)

Dus het werkt wel goed maar dan zul je eerst de boel goed moeten zuiver maken, ontdoen van alle componenten,soldeersel,en de eventuele beschermende bovenlaag op printplaat indien nodig.
En een veilig proces gebruiken zie topic: Re: Chemisch Afval ? of nuttige stoffen ? Richard » do feb 14, 2013 8:39 pm

Schouten wrote:Ik hoop dat ik morgen meer opbrengst heb, want ik heb nog wat ander soort gold-plated materiaal gevonden,.. en dit ook het proces laten doorlopen...
Haast voor elk soort materiaal is er weer een andere toepassing ontwikkeld.
Mochten er nog vragen, suggesties, opmerkingen of gefundeerde kritiek zijn, hoor ik die graag.

(#) even een vraagje aan de beter opgeleiden op dit forum:in de "activity series of metals" staat soms goud onderaan en soms platina hoe kan dit? https://www.google.nl/search?q=activity ... 60&bih=640.
Last edited by Richard on 02 Jun 2013, 18:13, edited 1 time in total.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 02 Jun 2013, 17:31

sico wrote: ik verkool de ic,s
Met verkolen is het gouddraadje nog steeds gebonden in het materiaal.
En bij verkolen is er nog steeds koolstof aanwezig die zal bij het oplossen van goud, de goudchloride neer laten slaan op de koolstof als metallisch goud.
sico wrote:eerst dit doe ik door een bus te pakken die je kan afsluiten bv een beschuit blik.
gaatje in deksel boren.
ic zooi er in en dan op een gas brander.

Met de gaatjes in de deksel en een beschuitblik zal je behoorlijk wat zwarte rook produceren.
Deze rook is redelijk giftig en schadelijk.
Als je die rook vanaf het begin tot het eind weer kunt verbranden valt het met de geur en de giftigheid redelijk mee.
Zelf gebruik ik oude lege camping gaspatronen die ik doorzaag en weer gedeeltelijk in elkaar kan schuiven.
het prikgaatje wat er al in zit is bij mij naar beneden gericht in de houtgestookte terrasverwarmer/kachel, zodat de rook meteen goed verbrand in de gloeiende kolen.
Een beschuitblik vol ic chips zal behoorlijk wat volume aan brandbaar gas ontwikkelen.
Als die gassen ontbranden en het blik extra verwarmen zal er nog meer brandbare gassen ontstaan,deze reactie kan uit de hand lopen voorzichtigheid geboden.
Het is in ieder geval verstandig om het in een blik te doen met deksel, want als de druk binnen in oploopt heb je in feite een pijpbom die elk moment kan afgaan.
En bij blik wat uit elkaar kan schuiven kan de druk haast niet veel te hoog oplopen, bij verstopte gaatjes.
Na de feitelijke verkoling zal het nog verder moeten verassen.
sico wrote:naar verloop van tijd is alles verkoold en kun je ze met je vingers verkruimelen.
de zooi zeven en verder behandelen met riga.

Voor de aqua-regia, eerst zoveel mogelijk de basis metalen verwijderen.
sico wrote:uit een complete pc komt ongeveer voor 30 euro rest matriaal (goud/zilver/koper/ijzer/alminimum).

Zelfs voor oude servers is dit behoorlijk veel.
sico wrote:ik haal uit uit 1000 telefoontjes tussen de 250 en de 300 gram goud

Zal wel een vertaalfoutje zijn.
Op 0:35 seconden http://www.youtube.com/watch?v=Lr7U2h_3am0" of
Alte Handys sind wahre Schätze | Made in Germany Deutsche Welle Deutsche Welle
Een ton is inderdaad 1000 maar wel kilogrammen en geen individuele telefoons.
Een indicatie van de prijzen die m.b.t. een p.c. nieuwe link http://www.kh-metals.nl/producten/computer-recycling.
( oude defecte link http://www.steeldeal.nl/pc-inleveren/ )

Edit 17-01-'15 defecte link vervangen.
Last edited by Richard on 17 Jan 2015, 10:07, edited 1 time in total.

sico
Elektron

Post by sico » 02 Jun 2013, 20:23

ik heb he niet over tonnen ik heb het over losse telefoontjes.
ik heb vorige week 50 stuks verwerkt daar is uitgekomen16,4 gram.
het hangt er wel erg van af wat voor telefoontjes je hebt in oudere zit meer dan nieuwere modellen.

sico
Elektron

Post by sico » 02 Jun 2013, 20:29

die lui van steel deal ken ik dat zijn gewoon oplichters.
ik heb daar ooit 62 kilo geheugen kaarten laten verwerken daar was volgens hun 11 gram uitgekomen yea right dat is een keer nooit weer.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 02 Jun 2013, 23:10

sico wrote:62 kilo geheugen kaarten laten verwerken daar was volgens hun 11 gram uitgekomen yea right dat is een keer nooit weer.
1 Met geheugen kaarten bedoel je dan https://www.google.nl/search?hl=nl&q=ge ... f_OcyZgagC.
of
2 https://www.google.nl/search?rlz=1G1GGL ... 0AXJhoCoDQ.

Als het inderdaad geheugen kaarten zijn als in 1 dan vraag ik me af hoe kom je aan 62 kilo?
En als je er vanaf wil was het dan niet verstandiger om ze te verkopen aan hun of een concurrent uiteindelijk komt het toch meestal bij Umicore in België terecht.
eBay is ook nog een goede mogelijkheid geweest.

Bij 2 geheugenbankjes RAM-Chips gewoon verkopen a €22,30 de kilo.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 02 Jun 2013, 23:13

sico wrote:ik heb he niet over tonnen ik heb het over losse telefoontjes.
ik heb vorige week 50 stuks verwerkt daar is uitgekomen16,4 gram.
het hangt er wel erg van af wat voor telefoontjes je hebt in oudere zit meer dan nieuwere modellen.
Het was alleen heel toevallig dat de getallen overeenkwamen met dit filmpje.

Blijkbaar presteer je beter dan het gemiddelde!
Dan is mijn vraag hoe zuiver is het goud wat je eruit hebt gehaald?
Welke processen heb je gebruikt?
Kunnen we allemaal nog iets van leren.

sico
Elektron

Post by sico » 03 Jun 2013, 03:30

ik zuiver het verder niet.
ik smelt het in blokjes van 10 gram en verkoop het dan aan prakken.
ze zitten meestal tussen de 20 en 24 karaat(er zit meestal nog iets zilver of koper in).
hoe ik aan 62 killo geheugen kaarten kom??
ik koop kapotte computers op bij electronica winkels en 2e hands winkels kringloop winkels ed.(krijg gemidelt een stuk of 20/30 per week binnen.
kapotte mobile telefoontjes koop ik op bij telecom winkels.
ik zal van de week als ik het aan tijd heb wel even presies neer tikken hoe ik alles verwerk.

scrapper1
Foton

Post by scrapper1 » 13 Jan 2015, 10:56

is der iemand die in de buurt van amsterdam die voor mijn dit kan doen zelf heb ik de spullen en de kens niet .ik heb nu rond 2 kilo gouden onderdelen liggen die ik graag schoon gemaakt wil hebben van de goud .voor mijn is dit bijverdienste als ik iemand kan vinden die dit kan doen voor me.
bij groot bedrijven moet je met mimaal 250/500 kilo aan komen dat red ik nooit vandaar dat ik iemand zoek die dit prive doet

Post Reply