labo's

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
Toon
Foton

labo's

Post by Toon » 21 Feb 2013, 21:47

Hallo iedereen,

Even voorstellen. Ik heet Toon, en werk als journalist en fotograaf. Ik ben onder andere erg geïnteresseerd in passies/hobby's van mensen. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met een reeks portretten van mensen die met re-enactment van historische gebeurtenissen bezig zijn.

Amateurchemie is nieuw voor mij, en ik zou er graag wat meer over weten. Niet over de chemie, maar over het hoe en wat van amateurwetenschappers. Hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Vanwaar de interesse, waar vind je formules? En de benodigdheden?

Wat me vooral interesseert zijn de labo's die jullie gebruiken voor experimenten. Wie dat ziet zitten mag me altijd een paar foto's opsturen. En links naar andere fora en sites die met amateurchemie/wetenschap te maken hebben zijn ook erg welkom.

Merci!

vermaseren
Elektron

Re: labo's

Post by vermaseren » 09 Mar 2013, 12:44

Hoi, waarschijnlijk ben ik zo'n amateur. ik doe verslag van m'n activiteiten op internet, sedert ruim een jaar.
Kijk maar bij http://chemie.vermaseren.nl.
Niet om wat van chemie te leren in jouw geval, maar om te zien hoe ik daarmee omga.
Men kan mailen daarover naar paul@vermaseren.nl, maar er verdwijnt wel eens wat in de spam-box.

Koos
Waterstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Koos » 10 Mar 2013, 10:49

Leuke site van Paul, mooi lab, Paul. Ik heb er helaas geen ruimte voor.
Groet Koos

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 22 May 2013, 21:21

Dat soort journalistiek ken ik..
Mensen als freaks ten toon stellen, waarna men weer iets heeft om kamervragen over te stellen.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 22 May 2013, 23:12

No offence, maar voor een "journalist" had ik toch wel betere google-zoek-skills verwacht, het internet staat barstensvol met verslagen van amateurwetenschappers, ook ongetwijfeld met het motief en de interesse waarom.

Je kan je net zo goed afvragen waarom mensen voetbal leuk vinden. De passie van de een, is de haat van een ander, zo vindt ik veel sporten leuk maar heb ik niets met het voetbal. (Kwestie van smaak, net als muziek of eten, daar valt niet over te twisten). Maar zolang iedereen gelukkig van zijn of haar "ding" is, moet iedereen het allemaal lekker zelf weten. Het motief om een hobby zoals chemie uit te gaan oefenen, zal echter gelijk liggen als voor het voetbal: interesse en tijdverdrijf.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

ChemicalBrother
Helium

Post by ChemicalBrother » 01 Mar 2014, 21:57

Ziet er inderdaad netjes uit.

Heb je ook een plofkast en de afvoer goed geregeld? Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar een Zuurkast voor in mijn schuur in de tuin (helaas geen garage en beter niet op zolder).
Netjes hoor.

Post Reply