Chemisch afval

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
ChemicalBrother
Helium

Chemisch afval

Post by ChemicalBrother » 05 Apr 2013, 15:25

Hoe verwerken jullie het chemisch afval? Ik heb niet zo zin in een milieudelict.

Organisch (gechloreerd en andere) en zware metalen.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Chemisch afval

Post by woelen » 05 Apr 2013, 20:27

Om hoeveel afval gaat het? Dat maakt nl. nogal uit.

Oplossingen van zware metalen doe ik in een fles van 1 liter. Zo nu en dan moet ik toch wel eens naar de gemeente om afval weg te brengen (bijv. grof vuil, restanten als we het huis geschilderd hebben) en dan neem ik de fles (of flessen) met de zware metaaloplossingenen ook mee. Die bied ik aan als zijnde DOKA-afval en ik schrijf op de fles dat er zware metalen in zitten. Ik heb echter nooit meer dan pakweg 2 liter per jaar van dit soort afval en die een of twee flessen van een liter worden altijd probleemloos geaccepteerd. In die fles gaan zo'n beetje alle transitiemetalen behalve titaan, ijzer, mangaan, driewaardig chroom. Ook loodzouten gaan er in en als ik experimenteer met antimoon, seleen, telluur dan doe ik dat daar ook in.

Organische oplosmiddelen die vluchtig zijn laat ik buiten verdampen aan de lucht, bijv. CCl4, CHCl3, CH2Cl2, aceton, ether, alcohol, CS2. Ik werk altijd op kleine schaal (milliliters) en dan heb ik er geen problemen mee om dit spul te laten verdampen. In de praktijk schenk ik de boel dan op een papieren zakdoekje, laat dit droog worden en dan gooi ik het doekje in de vuilnisbak. Ook dit gebeurt niet vaak, ik doe maar erg weinig experimenten met organische oplosmiddelen.

Minder vluchtige oplosmiddelen (bijv. bepaalde olie) verbrand ik. Ik schenk ze over een papieren zakdoekje en steek dat aan (uiteraard ook weer buiten).

Omdat ik op kleine schaal werk ervaar ik nauwelijks een afvalprobleem.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

ChemicalBrother
Helium

Post by ChemicalBrother » 05 Apr 2013, 21:17

Met oplosmiddelen zit je zo aan liters. Met name bij kolom chromatografie, extractie, wassen van producten.
Zware metalen zal wel meevallen denk ik (desnoods in laten dampen).

woelen
IJzer

Post by woelen » 07 Apr 2013, 22:06

Bij extracties kom je inderdaad al gauw aan grotere hoeveelheden, maar het kan dan ook lonen om middels destillatie een deel van de oplosmiddelen terug te winnen. Dit scheelt kosten en je hebt ook nog eens veel minder afval.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 08 Apr 2013, 11:54

Laten jullie je anorganische oplossingen niet gewoon indrogen om vervolgens de vaste stof te verzamelen? Ik doe dat eigenlijk altijd wel en stop de vaste stof dan in een pot die in wegbreng als hij vol is. (Afvaldepot is 5 minuten fietsen van mijn huis, dus dat is geen probleem.)

woelen
IJzer

Post by woelen » 08 Apr 2013, 22:46

Nee, ik laat niks indampen. Ook de oplossing geeft bij mij niet veel afval.

Post Reply