CSI

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
ZY4
Foton

CSI

Post by ZY4 » 01 Aug 2013, 00:41

Jullie kennen allemaal het TV programma CSI. Ik zou eens willen zien of iemand hier in staat is een gifstof terug te vinden in een alledaags stuk materiaal. Ik ben schrijver/journalist en bezig om er een artikel over te schrijven. Om te beginnen heb ik wat materiaal waarin een contactvergif terug te vinden moet zijn. Wie durft de uitdaging aan, geheel anoniem, tegen vergoeding van de kosten?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: CSI

Post by Pyrochemistry » 07 Aug 2013, 17:06

Voor de hobbyist niet haalbaar zonder GC-MS/(HP)LC-MS, (organische stoffen) titratietechnieken (metalen en anorganische anionen) en andere speciale analysemethoden. Verder bestaan er wel een aantal simpele testjes om bijvoorbeeld anionen zoals cyanide aan te tonen maar dat werkt afdoende in zeer geringe concentraties. Er bestaat een heel spectrum aan stoffen die giftig zijn bij contact met de huid, bovendien valt er dan te discusieren over het feit wanneer iets "giftig" is en wanneer niet. Buiten de genoemde punten waarom het niet haalbaar is, is het ook nog eens gevaarlijk.

Wat wil je bereiken met dit bericht als zogenaamde "journalist" ?

Ik adviseer je om een boek over scheikunde open te slaan, of een aantal wetenschappelijke tijdschriften (analyst, Journal of Chromatography enz.) en zelf lekker te gaan lezen over de sporen-analyse van toxische verbindingen.

Onthoud dit goed: Dit forum is een plaats op het internet waar mensen met een interesse voor de chemische wetenschappen, hun vragen kunnen stellen. Deze vragen worden doorgaans zeer vriendelijk beantwoord. Echter dit is geen plek voor mensen zoals die vragen stellen over dit soort onzin. Dit soort mensen zou ik graag naar de onzichtbare deur verwijzen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 07 Aug 2013, 22:46

Als ik hiermee een HPLC/MS vergoed kan krijgen voor thuisgebruik, dan ben ik best bereid de uitdaging aan te gaan. :P

Om Pyrochemistry zijn bericht anders te verwoorden: het staat iedereen vrij om gerichte vragen te stellen, maar we gaan ervanuit dat men zelf ook een vooronderzoek doet en daarmee enige kennis heeft opgebouwd. Mijn grootmoeder kan ik ook lastig uitleggen wat ik doe, omdat ze zich nog nooit in mijn vakgebied heeft verdiept, afgezien van de toevallige CSI-aflevering.
Organisch chemicus

ChemicalBrother
Helium

Post by ChemicalBrother » 01 Mar 2014, 21:51

Als je materiaal met contactgif hebt moet je daar heel voorzichtig mee omgaan. Ik begrijp (of denk) dat je wilt weten of iemand het voor jouw bekende , maar voor de chemicus onbekende gif kan raceren?
Via GC-MS (apparatuur van +100k) + een databank kunnen de meeste stoffen wel gevonden worden tot op zeer lage concentraties. Als dit je bedoeling is en je wilt dit eens zien dan adviseer ik je eens met een Universiteit contact op te nemen of vereninging van chemiestudenten (VCSVU).

Post Reply