Opmerkelijke reactie met tijdvertraging

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Opmerkelijke reactie met tijdvertraging

Post by woelen » 19 Nov 2013, 18:33

Ik heb bij toeval een heel bijzondere reactie ontdekt, waarbij een explosie-achtige reactie optreedt na een hele lange vertraging (tientallen seconden tot een paar minuten). Ik kwam er achter toen ik wat vast natriumbromaat toevoegde aan een oplossing van hydroxylammonium chloride. Op basis van soortgelijke experimenten met andere ammoniumderivaten in combinatie met chloraat, bromaat en jodaat was ik wel benieuwd wat deze combinatie zou doen. Nadat ik de stoffen bij elkaar had gedaan gebeurde er niets. Ik zette de reageerbuis aan de kant en was van plan deze even later schoon te maken en op te ruimen.

Terwijl ik met iets anders bezig was hoorde ik plotseling een luid "POP" en zag ik een pluim waterdamp met een klein beetje broomdamp er in boven de reageerbuis. De vloeistof was zo ongeveer verdwenen en de reageerbuis was bloedheet. Dat was even schrikken, maar mijn interesse was wel gewekt.

Op sciencemadness heb ik hier al een hele discussie aan gewijd en ik heb er nu een webpagina over geschreven. Het is echt een heel interessant fenomeen dat ik hier gevonden heb, niet alleen de chemie, maar ook de wiskunde erachter is erg interessant. In de volgende webpagina is het allemaal uitgewerkt, met videos (200 beelden per seconde) en fotoreeksen, die laten zien hoe ongelooflijk snel de reactie verloopt. Er is ook een uitgebreid stuk over de modellering van de kinetiek van deze reactie:

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Als er anderen zijn, die dit ook eens willen proberen, wees voorzichtig. Niet meer dan 200 mg of zo gebruiken en niet van bovenaf in de reageerbuis kijken, want anders kun je wel eens een pluim hete stoom of hete druppels in je gezicht krijgen! Ook niet het open eind van de reageerbuis op jezelf of op anderen richten!
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Opmerkelijke reactie met tijdvertraging

Post by Z4x » 19 Nov 2013, 23:10

Het lijkt echt in een keer uit het niks te komen. Lijkt me wel schrikken. Leuke ontdekking!

Mooi ook dat het model redelijk aansluit bij de werkelijkheid.

Respect voor het mooi uitwerken van het experiment. Enige en onbenullige commentaar dat ik heb is dat de grafieken geen as labels hebben, maar het staat ook wel in de tekst. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 23 Nov 2013, 12:13

Goed uitgewerkt met mooie kinetische modellen. :)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 25 Nov 2013, 16:05

Prachtig! Zou je volgens mij in een wetenschappelijk artikel nog kwijt kunnen :)

Ik vind het bijzonder dat het is gelukt om dit zo goed te modellen. Ook erg leuk om te zien dat er een 'spike' in de H+ concentratie optreedt op het "POP"-moment en dat dit ook precies klopt met de betrokkenheid van de H+ producerende reacties (5) en (7), waarbij hydroxylammonium wordt verbruikt en H+ geproduceerd.

Post Reply