Carbonate de Nickel

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
MichaelG
Elektron

Carbonate de Nickel

Post by MichaelG » 06 Apr 2014, 16:52

Geachte forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag willen weten wat ik hier gevonden heb, deze is in een oud huis gevonden.
Heb gelezen dat het bij inademen erg schadelijk is, moet de dop dicht gekit worden?

Met vriendelijke groet,

Michael

MichaelG
Elektron

Re: Carbonate de Nickel

Post by MichaelG » 06 Apr 2014, 16:54

1

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 07 Apr 2014, 02:35

Dit lijkt veel op Nikkel(II)carbonaat, niet een bijzonder gevaarlijke of giftige stof. Als je de pot gesloten houd zoals hij nu is, kan er niet veel mee gebeuren. Het is alleen schadelijk als je het gaat verpoederen en die stof vervolgens gaat indamen. Wel prachtig verzamelobject, zo te zien is het al een behoorlijk oud monster.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

MichaelG
Elektron

Post by MichaelG » 07 Apr 2014, 06:48

Bedankt voor je reactie!
Hij moet uit Frankrijk komen, gevonden bij een huisontruiming.
De dop zit er heel losjes op ( Is in de auto al ongevallen )
Ik werk voor een museum en had het voor display gekocht maar het zou eigenlijk de helft kleiner moeten zijn, geen aanrader om zelf kleiner te maken dus?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 07 Apr 2014, 12:00

Volgens mij is het geen probleem om hier een deel uit te halen en dit in een andere pot te doen. Het lijkt erop dat het nikkelcarbonaat als klonten in die pot zit. Ik zou met een lange pincet er een aantal uit halen en die in een kleinere pot doen voor display.

Als je het hele spul wilt overgieten in een andere pot, doe dat dan buiten en draag ademhalingsbescherming. De aanduiding "stof niet inademen" heeft in eerste instantie te maken met het stoffen in poedervorm. Fijne poeders stoffen om het leven. Omdat nikkelverbindingen veelal kankerverwekkend zijn, wil je die niet inademen.

NB Gooi de originele pot en de rest van de inhoud niet weg, da's zonde.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 07 Apr 2014, 15:23

MichaelG wrote:Geachte forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag willen weten wat ik hier gevonden heb, deze is in een oud huis gevonden.
Heb gelezen dat het bij inademen erg schadelijk is, moet de dop dicht gekit worden?

Met vriendelijke groet,

Michael
Bijzondere vondst! Bij dit soort dingen vraag ik me altijd af waarvoor de persoon die dit in huis had gehaald het toendertijd heeft gebruikt. Waren er nog andere potten met chemische stoffen bij of alleen deze?

Ik zou me inderdaad niet heel erg druk maken om deze stof. Het is een vrijwel onoplosbare stof en de giftigheid valt wel mee. Zoals al door anderen aangegeven, zorg dat er niet te veel stof in de lucht komt en voorkom inademing van fijn stof hiervan. Met een pincet kun je de klonten er wel uit halen, of voorzichtig met een schoon lepeltje als je de fles schuin houdt. Op die manier komt er geen fijn stof in de lucht en kun je dit veilig doen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

MichaelG
Elektron

Post by MichaelG » 07 Apr 2014, 16:12

Bedankt voor de reacties!
Ik weet nu wel hoe ik ermee moet omgaan.

Heb het mee genomen omdat we bezig zijn met een display in een museum.
Het gaat hier om een display wat vele mensen schrik toe laat en ik ben al heel lang opzoek naar grijsblauwe pellets maar ik kan ze niet vinden en deze kleur en wellicht wat fijner van grootte kwam er het dichste bij in de buurt.
De pot vond ik wel mooi waar het in zit dus daar wilde ik het ook wel in laten.
Er zijn geen andere stoffen gevonden waar deze vanaf komt.

Ik merk dat hier wel interesse in is? Als ik de blauwe pellets heb mag deze de deur uit. :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Apr 2014, 18:08

Ik vind dit item geweldig authentiek.

Maar wat voor blauwe pellets heb je het dan over? Heb je een foto, of weet je waar die van gemaakt zijn? Als ik het goed begrijp heb je een bepaalde voorstelling voor hoe het eruit moet zien, maar maakt het verder niet uit wat het is, als het er maar chemisch en giftig uitziet, klopt dat?

NB Het standaard blauwe stofje is natuurlijk kopersulfaat. De grote kristallen ervan zijn donkerder.

MichaelG
Elektron

Post by MichaelG » 07 Apr 2014, 22:19

spidey wrote:Ik vind dit item geweldig authentiek.

Maar wat voor blauwe pellets heb je het dan over? Heb je een foto, of weet je waar die van gemaakt zijn? Als ik het goed begrijp heb je een bepaalde voorstelling voor hoe het eruit moet zien, maar maakt het verder niet uit wat het is, als het er maar chemisch en giftig uitziet, klopt dat?

NB Het standaard blauwe stofje is natuurlijk kopersulfaat. De grote kristallen ervan zijn donkerder.
Ja inderdaad, het moet er chemish en giftig uit zien!

De 2 voorbeelden is net niet wat ik zoek. Ik zal een foto in de bijlage doen van wat ik wel zoek.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 09 Apr 2014, 13:44

Deze items zijn gewoon op ebay te koop. Misschien is dat wat? Vooral dat jodium ziet er wel fraai uit door z'n donkere glans.

Image Image

MichaelG
Elektron

Post by MichaelG » 09 Apr 2014, 17:10

Bedankt voor je reactie! Maar ik moet toch meer naar het blauw grijze verhaal toe :$

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 10 Apr 2014, 11:08

I zou grove grit kopen of kattebakvulling en waterverf. Meng wat blauwe waterverf met wit en een heel klein beetje zwart zodat je blauwgrijze drab krijgt en maak hier een dun vloeibare massa van. Schud vervolgens de grit-korrels of de wat grovere kattebak korrels met die verfdrab en laat dat drogen. Je zult wat moeten experimenteren hiermee voor de juiste kleur, maar ik verwacht dat je zeker een leuk resultaat kunt krijgen. Je korrels zullen er ook wat poederig uit gaan zien als ze helemaal droog zijn en er zal ongetwijfeld ook wel echt wat poeder vanaf komen van die verf.

Op die manier heb je een niet-giftig, goedkoop en toch akelig giftig uitziend produkt.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 10 Apr 2014, 13:07

Dat is inderdaad een goeie suggestie, woelen. Anders kom je misschien uit in de reactieve jongens zoals kalium en natrium:
Image Image

MichaelG
Elektron

Post by MichaelG » 14 Apr 2014, 11:50

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eens gaan kijken wat ik hiermee kan, mocht ik de goude oplossing hebben mag het potje weg..

spidey
Kobalt

Post by spidey » 09 Jul 2014, 09:04

Hier nog een plaatje van iets wat er ook wel chemisch uitziet:
Image
Het zijn brokjes praseodymiumhydroxide. Niet noemenswaardig giftig, maar oogt wel zo.

Post Reply