Drugslab voor dummies

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
Jauerd
Foton

Drugslab voor dummies

Post by Jauerd » 26 Aug 2014, 21:50

Beste chemici,

Voor weekblad Nieuwe Revu ben ik op zoek naar experts en ervaringsdeskundigen die mij wat meer kunnen vertellen over het opzetten van een drugslab. Dat provincies als Noord-Brabant en Limburg worden overspoeld met drugslaboratoria, wekt de suggestie dat iedereen zomaar even een lab uit de grond stampt. Is dat echt zo? Kan iedereen met een startkapitaal en een goed recept een drugslab beginnen? Wat voor apparatuur en grondstoffen heb je daarvoor nodig en wat levert 't op? Het artikel focust zich vooral op XTC- en amfetaminelabs.

Wie uitgebreid (desgewenst anoniem) zijn of haar verhaal wil doen, kan contact opnemen via info@kloosmedia.nl. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Jordi Kloos
Verslaggever Nieuwe Revu

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Re: Drugslab voor dummies

Post by Ilmenite » 27 Aug 2014, 08:17

Ik geloof niet dat het forum hiermee geassocieerd wil worden(en je dus je publiek hier niet zult vinden.)... maar misschien kan Wouter daar beter iets over zeggen.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 27 Aug 2014, 09:54

Schrijf maar dat drugslabs een grote plaag zijn, maatschappelijk gezien in het algemeen, maar ook voor chemici in het bijzonder. Steeds meer wordt chemie alleen maar geassocieerd met drugs (of met bommen/terrorisme), maar er zijn ook vele mensen die hobbychemie beoefenen vanuit wetenschappelijke interesse, of chemie gebruiken t.b.v. een bepaalde hobby, zoals kunstwerken maken waarin etsprocessen worden gebruikt, experimenten voor leuke demos/science parties, fotografie, enz. enz. Helaas wordt steeds meer automatisch de conclusie getrokken dat iemand die een thuislabje heeft drugs (of explosieven) maakt, terwijl dat in heel veel gevallen echt niet zo is.

Een drugslab vereist speciale apparatuur en ook chemicaliën die niet zomaar vrij te koop zijn. De specifieke bronstoffen (de zgn. drugsprecursoren) om XTC e.d. te maken zijn allang niet meer zo maar te koop, die worden illegaal geïmporteerd. Helaas gaat dat blijkbaar nog steeds vrij gemakkelijk, gezien het grote aantal drugslabs. Bepaalde hulpstoffen (zoutzuur, div. oplosmiddelen, jood, kaliumpermanganaat, fosfor, methylamine, natriumhydroxide) zijn wel te koop, sommige hiervan zelfs gewoon in een bouwmarkt, maar die zijn ook voor vele andere (normale/legale) toepassingen te gebruiken en kunnen ook interessant zijn voor hobbyisten die niks illegaals doen. Uitbannen van deze hulpstoffen is wat mij betreft een heilloze weg, want dat levert ook heel veel frustratie bij legale gebruikers op en voor iedere hulpstof is wel een alternatief te bedenken waardoor de lijst wel heel erg lang gaat worden. Wat mij betreft wordt er nog beter gelet op de handel en transport van de echte drugsprecursoren (zoals APAAN, ephedrine, saffrole, P2P, maar ook spul als GBL). Als die stoffen echt niet meer te krijgen zijn, dan zal het wellicht minder erg worden met die drugslabs. Legale hobbyisten zullen echt niet getroffen worden door het niet kunnen krijgen van deze stoffen, want die stoffen hebben geen toepassing buiten het drugscircuit.

De specifieke vraag van jou over hoe je een drugslab kunt opzetten zal denk ik hier niet beantwoord worden. Dergelijke specifieke ervaring zul je hier op dit forum zeer waarschijnlijk niet vinden. Hier is een (terechte) afkeer van drugslabs en de personages die zich over de rug van anderen en ten koste van het milieu schaamteloos verrijken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 Aug 2014, 10:45

Wij willen ons op dit forum niet associëren met de illegale kant van chemie, waaronder drugssynthese. Berichten over drugs (en explosieven) of aanverwante onderwerpen worden doorgaans verwijderd van publieke toegang en desbetreffende leden worden evengoed verwijderd c.q. verbannen. Er zullen om die reden hier geen actieve leden zijn die zich, voor zover ik weet, bezig houden met dergelijke praktijken. Wel denk ik dat we gezamenlijk een beeld van niet-illegale chemie kunnen neerzetten, maar ik ben bang dat daar weinig aandacht aan zal worden besteed.

Ik sluit mij aan bij woelen, de wetgeving en politiek omtrent drugslabs (en explosieven) beschadigen de wetenschap en de samenleving in het algemeen. Uiteindelijk wordt het de wetenschappers en geïnteresseerde hobbyisten moeilijk gemaakt om fundamenteel onderzoek te doen, terwijl de echte kwaadwillenden hun zin altijd zullen doorzetten. Er wordt gereguleerd op gebieden waarop niet gereguleerd moet worden en vice versa.
Organisch chemicus

Jauerd
Foton

Post by Jauerd » 27 Aug 2014, 22:59

Dank voor de reacties. De frustraties onder chemici dat hun vak/hobby steeds vaker wordt geassocieerd met criminele activiteiten, alsmede de wetgeving omtrent drugslabs die het voor chemici steeds moeilijker maakt om fundamenteel onderzoek te doen, zit wat mij betreft ook een verhaal in. Die verkeerde associaties en regulering: zijn dit zaken waar jullie (en vele anderen) in de praktijk last van hebben en waar de 'chemiebranche'/chemiehobbyist onder lijdt?

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 27 Aug 2014, 23:48

Reguleringen zijn zeker iets waar je als particulier steeds meer last van hebt. Steeds meer heel basale stoffen komen op bepaalde lijsten van stoffen waarvan men de verkoop aan particulieren wil verbieden en men gaat nog verder, ook het bezit er van wil men verbieden. Deze regelgeving komt voort uit angst voor misbruik van de stoffen, en het kan gaan om drugs, maar ook om explosieven.

Zo gaat per 1 september 2014 nieuwe regelgeving in, die de verkoop, het bezit en gebruik van iets simpels als waterstofperoxide van 12% of meer zal verbieden, behalve voor grote bedrijven en speciale geregistreerde laboratoria (denk aan universiteiten e.d.). De particulier die bijv. electronica printplaatjes wil etsen met 30% waterstofperoxide kan dat straks niet meer. Zelfs een stof als aceton staat op een speciale lijst en de verkoop daarvan mag straks alleen nog maar op vertoon van ID-kaart of paspoort en de transaktie wordt vastgelegd voor een periode van 5 jaar.

Lees dit thread maar eens door over wat er nu aan zit te komen: viewtopic.php?f=12&t=1460.
Hier en daar is het wat technisch met wat formules, maar de essentie zul je er zeker uit kunnen halen. Het is een ramp voor mensen die iets meer willen dan het geijkte werk, niet alleen voor hobbychemici, maar ook voor heel veel anderen (electronica, fotografie, bepaalde kunstvormen). Veel technisch/wetenschappelijk georienteerde hobbies kunnen straks niet meer, zeker niet als ook het bezit van de genoemde stoffen verboden wordt. Zelf heb ik er ook last van. Ik heb bijv. uit natriumvrij dieetzout (kaliumchloride) pakweg 250 gram van de stof kaliumchloraat gemaakt (dit is vrij eenvoudig te doen met een PC-voeding en bepaalde electroden). Vanaf maart 2016 is het bezit van kaliumchloraat verboden, ongeacht hoe je er aan bent gekomen. Ik gebruik die stof voor diverse interessante proeven en vond het een leuke exercitie om het zelf te maken, maar zoiets mag dus straks niet meer. Je kunt kaliumchloraat gebruiken om explosieven te maken. Het vindt echter ook veel toepassingen in de fotografie en in etsmiddelen voor metalen, in combinatie met verdunde zuren.

Het is vooral schrikbarend wat voor simpele stoffen er op allerlei lijsten staan. In sommige landen is het al veel verder en mogen stoffen als aceton, jodium, ether, waterstofperoxide, diverse zuren, soda niet meer worden verkocht. Dit allemaal vanwege drugs en/of explosieven. Ik zou zeggen, alleen heel specifieke precursoren aanpakken, maar dan ook streng, maar allerlei basisstoffen die ook voor legio andere toepassingen gebruikt kunnen worden wel beschikbaar houden. Met explosieven is het helaas wat lastiger dan met drugs. Als je beschikt over enige basiskennis van chemie, dan kun je uit een paar liter elks van basisstoffen als aceton, waterstofperoxide en zoutzuur explosieven maken, sterk genoeg om een paar personen over de kling te jagen. Zelfs uit dieetzout kunnen explosieven worden gemaakt met een bescheiden investering van hooguit een paar honderd euro. Toch moeten we ook realistisch blijven. Hoe vaak is dit voorgekomen in Nederland? In de EU? Vast wel een paar keer, maar moeten we daarom dergelijke wel heel basale stoffen verbieden? Met andere middelen kunnen we ook een hoop rottigheid uithalen. Een maatschappij waarin alles wat mogelijkerwijs misbruikt zou kunnen worden wordt uitgebannen wordt op den duur onleefbaar. Toch zie ik nu onze westerse maatschappij heel hard die kant op gaan. De angst regeert.

Ook kleine bedrijven die bepaalde stoffen gebruiken komen straks in de problemen. Je ziet nu al dat grote chemicalienleveranciers als Acros, Merck, CarlRoth, Fisher, Baker niet meer leveren aan kleine/onbekende bedrijven en particulieren. Een belangrijke reden hiervoor is dat deze bedrijven het zekere voor het onzekere nemen omdat ze bang zijn dat hun produkten misbruikt kunnen worden. Ze willen 100% zekerheid dat hun chemicalien niet terechtkomen in een drugslab of in een explosief en daarom sluiten ze gewoon de verkoop maar helemaal af van de kleine bedrijven en particulieren. Dit maakt het tegenwoordig al behoorlijk lastig om aan diverse stoffen te komen. De nieuwe komende regelgeving maakt het nog veel lastiger. Een zelfde ontwikkeling begint nu ook te komen voor bepaalde electronische onderdelen, vooral de onderdelen uit de hoogspanningstechniek en hoogvermogenstechniek. Spullen die je 30 jaar geleden nog in een drogist of locale electronicazaak kon kopen zijn nu voor de meesten van ons buiten bereik.

Nog een ander iets waar chemici last van hebben (en zeker de mensen die buiten de geijkte bekende/geregistreerde laboratoria aan chemie doen) is dat anderen je aankijken van 'hou je je daar mee bezig??', met in hun achterhoofd de bommenmaker of drugsmaker. Chemie buiten de 'vertrouwde' laboratoria staat gelijk aan drugs of explosieven voor veel mensen. Vroeger stimuleerden ouders hun kinderen door bijv. een scheikundedoos te kopen en nog een mooie set glaswerk en wat apparatuur, tegenwoorden schrikken veel ouders als hun kind thuis komt met een set chemicalien en bijbehorend glaswerk als erlenmeijers, destillatiespullen e.d. Scheikundedozen zijn hoegenaamd niet meer te koop, en wat er nog is is zo uitgekleed dat het niks meer waard is. De topper is wel een recentlijk uitgebrachte scheikundedoos met grote letters, trots vermeld op de doos, dat deze geen chemicalien bevat en geen gebruik maakt van vuur. Dan denk ik "jongens waar zijn we nu met z'n allen mee bezig?". Zie deze link: http://www.themarysue.com/chemistry-set-no-chemicals/.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

kiwichemicali
Waterstof

Post by kiwichemicali » 01 Sep 2014, 19:35

woelen wrote:Wat mij betreft wordt er nog beter gelet op de handel en transport van de echte drugsprecursoren (zoals APAAN, ephedrine, saffrole, P2P, maar ook spul als GBL). Als die stoffen echt niet meer te krijgen zijn, dan zal het wellicht minder erg worden met die drugslabs. Legale hobbyisten zullen echt niet getroffen worden door het niet kunnen krijgen van deze stoffen, want die stoffen hebben geen toepassing buiten het drugscircuit.
Ik vind het flauwekul dat deze stoffen niet legaal in kleine hoeveelheden aan geregistreerde personen verkocht mogen worden.
Zolang tabak en alcohol vrijelijk verkocht mogen worden zij het met een leeftijdsbeperking.
Zolang motorvoertuigen verkocht mogen worden waarvan de topsnelheid en vermogen ze tot potentieel wapen maken in verkeerde handen.
Zolang ik legaal aan zeer giftige stoffen kan komen waar ik mezelf en/of anderen mee van het leven kan beroven.
Enzovoort.
Vind ik het hypocriet dat bovengenoemde stoffen in alle gevallen illegaal zijn.
Vind ik het ook geen enkel probleem als men in zeer kleine hoeveelheden explosieven maakt.

Kiwi.

Post Reply