toffe experimenten

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
koppel555
Waterstof

toffe experimenten

Post by koppel555 » 25 Oct 2014, 20:56

hey, weet er soms iemand een paar toffe experimenten die ik zou kunnen uitvoeren? ik ben momenteel al een tijdje bezig met edelmetaalrecuperatie, maar omdat men kennis over chemie tamelijk beperkt is zou ik graag wat meer kennis en ervaring opdoen met wat leuke intressante experimenten die ik dan kan leren begrijpen. ik heb tamelijk wat producten dus ik zou toch wel wat moeten kunnen, alleen weet ik niet wat doen. mocht iemand me hierbij kunnen helpen.

groeten

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: toffe experimenten

Post by Wouter » 25 Oct 2014, 22:06

Er zijn een oneindig aantal experimenten die je kan uitvoeren, variërend van experimenten voor scholieren tot uiteenlopende totaalsyntheses voor de wat doorgewinterde chemici. Wat weet je wel van chemie en wat wil je graag te weten komen? Wat is het dat je geïnteresseerd maakt in chemie? Wat heb je al eens gedaan, behalve goud terug winnen? Weet je welke processen er plaatsvinden bij het terugwinnen van edelmetalen uit mengsels?
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 25 Oct 2014, 23:23

Als je nog niet zo veel ervaring hebt en toch wel leuke dingen wilt doen, dan zou ik denken aan de volgende zaken:
- electrolyse experimenten met verschillende soorten electroden (grafiet, kopermetaal) en verschillende zouten;
- experimenten met koperzouten (je kunt kopersulfaat kopen, bijv. via eBay, en ook zelf koperzouten maken m.b.v. electrolyse, met koperdraad als anode);
- experimenten met diverse gassen, die je zelf gemakkelijk kunt maken (zuurstof, waterstof, kooldioxide, chloor (pas op: corrosief en giftig, buiten doen in kleine hoeveelheden), zwaveldioxide (ook dit is irritant, liefst ook buiten doen) en diverse andere gassen);
- neerslagreacties en redoxreacties van zouten van chroom, mangaan, nikkel, koper, ijzer, cobalt. Zouten hiervan zijn eenvoudig te verkrijgen, o.a. via eBay, of via keramiekers.

Als je een labje wilt starten, dan moet je een beetje gericht inkopen. Ik heb een pagina geschreven hierover, misschien helpt het je een beetje:

http://woelen.homescience.net/science/c ... melab.html.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 26 Oct 2014, 16:03

hey wouter, de intresse in chemie had ik vroeger op school al, maar omwille van een paar 'slechte' vrienden heb ik maar een andere richting genomen. nu door de intresse in edelmetalen die ik gekregen heb is ook de intresse in chemie teruggekomen. ik vind het gewoon reuze intressant dat je bv van 2 giftige dingen zoals chloor en natrium een onschuldig product kan maken dat iedereen in huis heeft. dus ik denk dat het veranderen en maken van producten me het meest aanspreekt. maar door idd gebrek aan kennis is dit echt niet gemakkelijk om alles te begrijpen.
wat ik al gedaan heb is buskruit proberen maken wat niet echt gelukt is, en dit zou komen doordat ik gewoon alles gemengd heb, maar niet wist dat dit eigelijk zou moeten reageren samen naar buskruit, dus nu heb ik gewoon een mengsel van 3 producten. voor de rest heb ik me enkel bezig gehouden met kristallen te vormen van aluin of kopersulfaat, en goud van allerlei dingen te halen en te zuiveren. dus niet veel eigelijk. ik ben wel al een paar boeken gaan halen in de bibliotheek maar deze zijn ook niet echt makkelijk te begrijpen( scheikunde voor dummies viel mee) maar nergens staan wat proeven in en ik denk dat dit het makkelijkst is om dingen te begrijpen

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 26 Oct 2014, 16:29

hey woelen,
ik heb me eigelijk vorige week een klein labo gekocht, ik heb nu tamelijk veel platkolven, erlenmeyers, maatbekers, afzuigkolven,reageerbuizen, petrischalen, pipetten, staanders met klemmen, en een vacuumbak(wel geen pomp)en thermometers tot 250 celcius. ik weet dat dit niet echt een gerichte aankoop was, maar voor 50 euro kon ik dit niet laten liggen. voor de rest heb ik een 45 tal producten uit een kinderchemiesetje, en een paar zuren. dus naar wat ik denk zou ik hiermee al tamelijk veel kunnen maar ik durf niet echt zomaar wat te proberen( wat ook nooit mag) zonder kennis.

dus electolyse zou het intressantst zijn om met te beginnen? als je dan mischien een paar dingen weet wat ik precies kan doen ga ik hiemee deze week eens beginnen.

ps; als er soms iemand is die een paar afzuigkolven, erlenmeyers( 10ml) of platkolven kan gebruiken mag je altijd een pb sturen.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 26 Oct 2014, 18:19

Je kunt kijken in de experimentensectie hier op het forum. Daar vind je goed uitgewerkte experimenten die andere gebruikers daar hebben omschreven.

Twee boeken die in beginsel verkrijgbaar zijn (kan wezen dat je moet zoeken bij 2e hands artikelen - marktplaats, bol.com):
* Robert Brent: Eenvoudige scheikunde proeven (zeker begin niveau)
* H.L. Heys: Scheikunde thuis (heb ik zeer veel aan gehad)

De website van gebruiker Woelen is ook een grote bron van ideeën en goed uitgewerkte experimenten.

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 26 Oct 2014, 19:38

spidey wrote:Je kunt kijken in de experimentensectie hier op het forum. Daar vind je goed uitgewerkte experimenten die andere gebruikers daar hebben omschreven.

Twee boeken die in beginsel verkrijgbaar zijn (kan wezen dat je moet zoeken bij 2e hands artikelen - marktplaats, bol.com):
* Robert Brent: Eenvoudige scheikunde proeven (zeker bigin niveau)
* H.L. Heys: Scheikunde thuis (heb ik zeer veel aan gehad)

De website van gebruiker Woelen is ook een grote bron van ideeën en goed uitgewerkte experimenten.
Ik heb even snel naar de boeken gegoogled alleen zie ik nergens waar je ze kan bestellen, BOL.com levert ze niet meer.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 26 Oct 2014, 20:06

Vaak is het erg lonend om verder te zoeken dan onze eigen moedertaal...
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 26 Oct 2014, 20:08

Pyrochemistry wrote:Vaak is het erg lonend om verder te zoeken dan onze eigen moedertaal...
Klopt, voor wie wil heb ik nog wel enkele PDFs met leuke proeven, als iemand ze wil graag even een PM sturen
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Ary
Elektron

Post by Ary » 01 Oct 2015, 21:26

Wat ik persoonlijk jammer vind dat veel woorden gebruikt worden en veel verwijsingen aanwezig zijn. is het gewoon niet simpeler om te zeggen hoe het moet. want dan kan men gewoon experimenten uitproberen.

bijvoorbeeld als ik gewoon edelmetalen oplos in koningswater, wat is dan de volgend stap: bij welke voltage en welke amaparage kun je goud, platina, paladium en rhodium uithalen met elektrolyse. kan ik de oplossing wel gebruiken of moet ik dit verdunnen. geld volt en ampere voor ieder edelmetaal. dan welke materiaal annode kan ik gebruiken, en zelfde voor kathode. hoesnel gaat alles duurt dit uren of dagen.

als men hiermee geholpen wordt dan gaat allemaal wel leuker worden.

waarom, kunnen we niet met groepje een casus doen en samen conclusies hieruit trekken en onze bevindingen met eventueel video of foto,s

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Oct 2015, 12:11

Wij willen niet bezig zijn met ongegronde zaken. Dat is wetenschap, je moet eerst weten waar je mee bezig bent voordat je kan onderzoeken. Door alles en iedereen met de lepel te voeren leert er niemand van. Bovendien is het soms bijzonder gevaarlijk, zoals werken met koningswater zonder achterliggende kennis. Bij dergelijke experimenten kunnen reacties plaatsvinden die een gevaar voor jezelf maar ook je omgeving zijn.

Ook al is dit forum gericht op amateurchemie, wil dat nog niet zeggen dat we geen kwaliteit en veiligheid nastreven.
Organisch chemicus

Post Reply