ALGEMEEN: Edelmetalen herwinnen

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
5475Metals
Foton

Post by 5475Metals » 15 Jan 2015, 14:09

.
Last edited by 5475Metals on 09 Mar 2016, 22:04, edited 1 time in total.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Keramiek Metaal katalysator

Post by Pyrochemistry » 17 Jan 2015, 23:59

Aan de moderators. Kan over dit soort onderwerpen niet een centraal topic gemaakt worden? Ik begin het zo langzamerhand als irritant te ervaren dat er een soort van wildgroei bestaat van topics die gaan over het winnen van edelmetalen. De discussies gaan daarnaast vaak meer om het doel (winnen van de metalen) dan dat er werkelijk een interessante discussie ontstaat over de chemie. Ik snap dat dit soort topics voor meer resultaten opleveren op google naar dit forum, maar op deze manier trek je wel een breder publiek aan en niet iedereen in dat publiek heeft interesse in "de echte chemie". Zijn meer mensen het hier mee eens?

Onderste stukje verwijderd, het was toen niet mijn allerbeste dag ;)
Last edited by Pyrochemistry on 19 Jan 2015, 23:14, edited 1 time in total.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 18 Jan 2015, 12:25

Vanaf heden zal dit het algemene topic zijn betreffende edelmetalen herwinnen. ALLE onderwerpen die hierover aangemaakt worden zullen hier ingevoegd worden.
Organisch chemicus

scrapper1
Foton

Re: ALGEMEEN: Edelmetalen herwinnen

Post by scrapper1 » 18 Jan 2015, 17:32

Gezocht : iemand die goud extractie doet
Ik ben op zoek naar iemand die de kennis en spullen heeft om goud extractie te doen en die in de buurt van amsterdam zit .Ik heb redelijk wat gouden onderdelen liggen van pc/laptops pinnetjes gouden vingers van kaarten, processors enzo .hier wil ik graag het goud er af hebben. Ik ben op zoek naar iemand dit voor prive mensen doet.bij grote bedrijven hoef ik niet aan te komen meesten vragen gelijk 100/500 kg voor ze het doen .uiteraard betaal ik de kosten van de spullen die je verbruikt en wat extra voor de moeite uiteraard.

5475Metals
Foton

Post by 5475Metals » 19 Jan 2015, 13:41

.
Last edited by 5475Metals on 09 Mar 2016, 22:05, edited 1 time in total.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 19 Jan 2015, 18:17

Ik ben van mening dat een extractie van edelmetalen goede kennis van chemie vereist, omdat je werkt met potentiëel zeer gevaarlijke materialen; koningswater, stikstofoxides en nitrosylchloride zijn echt heel naar. Daarbij hoort een degelijke kennis van taal en vakjargon en dat laatste leer je alleen gaandeweg door ervaring op te doen met literatuur en simpele experimenten.

De term "amateur" betekent alleen dat we actief zijn in de niet-professionele chemie, niet dat we onervaren of onwetend zijn. Er zijn hier meerdere professionele chemici actief.
Organisch chemicus

r0g3r
Elektron

Post by r0g3r » 31 Jul 2015, 02:53

Beknopte beschrijving mijn manier van herwinnen zilver:
Ik ga veel op pad met mijn metaaldetector en heb al een aardig bergje zilver opgegraven (ringen oude guldens enz).
Om nu 925 en 720 zilver te zuiveren smelt ik die tot een anode en plaats die (ingepakt in een koffiefilter) in een elektrolyse demiwater bad met een drupje zoutzuur. >EDIT: moet zwavelzuur zijn<
Elektolyse bij 2.5 volt zorgt voor de zilverionen overdracht naar de cathode waar de kristallen groeien.
Gaat niet super snel maar dat maakt niet uit.
De 999 kristallen dalen naar onder en kan met het kraantje aftappen.
Experimenteer nog met mythiel cellulose deflocculant in het bad om kleinere kristallen te verkrijgen (anders verstopt het aftapkraantje)
Het herwinnen duurt ongeveer 2 weken afhankelijk van dikte anode.Per dag groeien er zo ongeveer 2 tot 5 gram aan kristallen.
Natuurlijk kan dit veel sneller door oplossen in salpeterzuur en reduceren, enkel die rommel wil ik even niet in huis.
Gr. 8-)
Roger
Last edited by r0g3r on 31 Jul 2015, 14:59, edited 1 time in total.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 31 Jul 2015, 11:49

r0g3r wrote:Beknopte beschrijving mijn manier van herwinnen zilver:
Ik ga veel op pad met mijn metaaldetector en heb al een aardig bergje zilver opgegraven (ringen oude guldens enz).
Om nu 925 en 720 zilver te zuiveren smelt ik die tot een anode en plaats die (ingepakt in een koffiefilter) in een elektrolyse demiwater bad met een drupje zoutzuur.
Elektolyse bij 2.5 volt zorgt voor de zilverionen overdracht naar de cathode waar de kristallen groeien.
Gaat niet super snel maar dat maakt niet uit.
De 999 kristallen dalen naar onder en kan met het kraantje aftappen.
Experimenteer nog met mythiel cellulose deflocculant in het bad om kleinere kristallen te verkrijgen (anders verstopt het aftapkraantje)
Het herwinnen duurt ongeveer 2 weken afhankelijk van dikte anode.Per dag groeien er zo ongeveer 2 tot 5 gram aan kristallen.
Natuurlijk kan dit veel sneller door oplossen in salpeterzuur en reduceren, enkel die rommel wil ik even niet in huis.
Gr. 8-)
Roger
Ik wist niet dat je zoveel zilver kon vinden met een metaaldetector, vooral omdat zilver niet magnetisch is. Misschien vind je veel sieraden met zilvercoating?
Lijkt mij trouwens nog wel een keer leuk om een metaaldetector cursus te doen ofzo. Ik ben benieuwd of zoiets nou wel of niet spannend is. :D

Je kan proberen de oplossing te roeren zodat je kleinere kristallen krijgt.
De makkelijkste manier is denk gewoon een aquarium luchtpompje (met luchtsteentje precies onder je zilverelektrode) te gebruiken.
Er bestaat wel het risico dat je hele kleine vlokken/kristallen krijgt.

Ik heb online ook filmpjes gezien waarbij ze niet omsmelten, maar gewoon al het zilverwerk in een (katoenen) zakje doen en daar een elektrode tussen duwen.

Waarom gebruik je trouwens zoutzuur als geleiding (eigenlijk zilverchloride), ik zie op youtube vaak zilvernitraat? Zilverchloride lost trouwens zo goed als niet op in water...

Wat mij het meest interessante lijkt is om een mooi puur zilverkristal te laten groeien op de elektrode, zoals hier met koper: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... =792#p6784
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

r0g3r
Elektron

Post by r0g3r » 31 Jul 2015, 13:29

Metaaldetecten is zeker spannend, je weet nooit wat je vind.Je vergeet even de zorgen van de dag en je bent lekker buiten in de natuur.
Goud heb ik tot nu toe nog 0,0 gevonden. :( komt nog wel.
Meestal zoek ik wel naar plaatsen waar in het verleden geschiedenis was.Het meeste zilver vond ik op een ligweide van een oude openlucht badplaats.
Hier een link naar mijn zoektocht op die weide.
https://www.youtube.com/watch?v=7oo9tgADoBY
Zoutzuur >EDIT: moet zwavelzuur zijn< had ik toevallig in huis om loodaccu's te vullen.Ben wel blij dat dit zo werkt omdat de geringe concentratie ( 10mL 37%HCL >EDIT: moet H2SO4 zijn< op 1L demiwater ) geheel ongevaarlijk is.
Een bubbel generator onder de cathode is een goed id, ga dat eens proberen.
Gr
Roger
Last edited by r0g3r on 31 Jul 2015, 14:58, edited 2 times in total.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 31 Jul 2015, 14:06

Leuk filmpje!

Zoutzuur in loodaccu's? Bedoel je niet zwavelzuur?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

r0g3r
Elektron

Post by r0g3r » 31 Jul 2015, 14:52

Ow haha je hebt gelijk :$ H2SO4 dus....moet nog veel leren.
Zal even mijn vorige post editen

Ary
Elektron

Edelmetalen herwinnen

Post by Ary » 21 Sep 2015, 21:09

Hallo,

Ik heb paladium, platina en Rhodium neergeslagen met Loog tot zouten. echter verwachte ik 3 gram aan zouten maar ik heb wel 300 gram aan gewicht. kan dit door het loog komen. want ik heb denk ik 100 gram loog gebruikt.

2de vraag, ik wil dan de zouten weer kunnen scheiden tot ieder zijn eigen.

ik hoop op advies.

Ary
Elektron

Re: Edelmetalen herwinnen

Post by Ary » 22 Sep 2015, 10:02

ik heb begrip voor de manier van aanpak, ik ben nieuw hier. De advies / antwoord is hier nog niet gegeven. graag zou ik dit graag van iemand willen horen.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Edelmetalen herwinnen

Post by spidey » 27 Sep 2015, 22:10

Ary wrote:Hallo,

Ik heb paladium, platina en Rhodium neergeslagen met Loog tot zouten. echter verwachte ik 3 gram aan zouten maar ik heb wel 300 gram aan gewicht. kan dit door het loog komen. want ik heb denk ik 100 gram loog gebruikt.

2de vraag, ik wil dan de zouten weer kunnen scheiden tot ieder zijn eigen.

ik hoop op advies.
Het lijkt er sterk op dat je niet alleen die drie elementen hebt neergeslagen. Weet je zeker dat er geen andere metalen in je oplossing zaten? De hydroxides van vrijwel alle metalen zijn zeer slecht oplosbaar. Die slaan dus ook neer bij het toevoegen van loog. Alleen in extreem sterke loogconcentratie losen sommige weer op, zoals koper, zink en aluminium.

Je 2e vraag: zie het schema van 5475Metals in een van de eerdere posts.

Ary
Elektron

Post by Ary » 02 Oct 2015, 12:18

na de oplossing koningswater, heb ik loog (PH waarde 6,9 )gebruikt vervolgens vacuum gefilter. overgebleven stroop was zo dik ongelooflijk. ik heb het velvolgens in mijn droogstoof gedaan. gewicht was 157,70 gram. daaropvolgend weer gewassen en hield 98,2 gram over. spectro meter gaf aan dat helaas nog alle metalen er inzaten die ik juist niet wou zien. ik had gehoopt dat ik alleen platina, palladium en rhodium zou overhouden.

dus wouter je hebt helaas gelijk!!!!! nou waarom krijg ik mijn zin niet om alleen de edele metalen te kunnen neerslaan.?

Post Reply