pH meter

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

pH meter

Post by spidey » 01 Feb 2016, 13:58

Mijn pH meter is gesneuveld. Men moet een gegeven paard niet in de bek kijken, maar om eerlijk te zijn ben ik er nog blij om ook. Nu ben ik dus op zoek naar een andere pH meter, maar veel gebruikte pH/mV meters worden verkocht zonder een electrode.

1. Zijn de pH electrodes geheel universeel? De meter die ik had, was uit één stuk, dus daar speelde het niet.

2. Hoe moet ik beoordelen of een pH meter goed werkt? Een uitlezing van 0.01 pH is leuk, maar als hij niet geijkt is, zegt dat ook niets. Of speelt het probleem van ijking alleen op de electrode en niet op en electronica erachter?

3. Labstuff heeft bijvoorbeeld deze in de verkoop, maar manuals van deze (even als van andere pH meters) kan ik op het net niet vinden, dus hoe moet ik de deugdelijkheid ervan beoordelen?

Jullie hulp is zeer welkom!

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: pH meter

Post by Z4x » 01 Feb 2016, 23:07

Ik ben ook geïnteresseerd in meer informatie over pH meters.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 14 Feb 2016, 23:58

Het hangt van de pH meter en de toepassing af welke elektrode je gebruikt. In principe is een pH meter niets anders dan een voltmeter en het type elektrode bepaald of er een spanningsverschil optreedt bij een bepaalde omstandigheid.

Er zijn wel algemene pH elektrodes op de markt met een universele aansluiting, deze reageren alleen op pH verschillen. Let wel op wat voor een aansluiting de pH meter heeft, sommige meters hebben een aparte aansluiting voor de meet-elektrode en de referentie elektrode. De meeste moderne uitvoeringen (die je bijvoorbeeld alleen voor pH gebruikt) hebben een enkele aansluiting waarmee je en combi-elektrode kunt gebruiken. Die combi-elektrode is een combinatie van de meet- en referentie elektrode.

Je zult iedere keer als je de meter gaat gebruiken, de meter moeten kalibreren in kalibratie oplossingen (meestal is dat een basische en een zure oplossing). Als de meter deugt, dan zou de respons van de meter na kalibratie niet al te snel moeten verlopen.

Edit; voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe pH meter, die van labstuff is wel "een oud beestje". Sommige lab apparatuur kan zowat een kernramp overleven, zo degelijk kan het zijn. Maar met oude pH meters kan, naar mijn ervaring, van alles mis zijn. Nieuw is beter..

Conrad bijvoorbeeld heeft best mooi ogende metertjes, ideaal voor de hobyist lijkt me.http://www.conrad.com/ce/en/product/101 ... C-pH-Meter
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 15 Feb 2016, 11:27

Hoe goed werken die goedkope pH-meters in zeer sterk geleidende oplossingen? Stel je wilt bijv. de pH weten van een bijna verzadigde transitiemetaalzout oplossing, heb je dan niet veel beïnvloeding door de overige ionen in de oplossing?

Een ander iets wat ik me afvraag hoe het zit met corrosiviteit. Wat als ik de electroden steek in een 5 M oplossing van HNO3? Zijn er electroden die tegen dat soort situaties kunnen?

Bij aanschaf van zo'n hobbymeter zou ik wel letten op beschikbaarheid van extra electroden. De electrode is vaak het falende onderdeel en als je geen bijpassende electroden kunt krijgen heb je ook niks meer aan het apparaat.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 20 Feb 2016, 16:39

In sterk ionische oplossingen treedt er ongetwijfeld een afwijking op, ongeacht de prijs/kwaliteit. Geconcentreerde zuren, gewoon niet doen.

Andere vraag, waarom zou je van een sterk geconcentreerde TM-zout oplossing (synthesedoeleinde neem ik aan) de exacte pH op 2 decimalen willen weten? Een pH meter moet je volgens mij sowieso niet willen gebruiken in geconcentreerde elektrolyten. En je pH meter in een sterke zuur oplossing zoals sterk HNO3 is volkomen onzin aangezien de pH schaal gewoonlijk loopt van 0 - 14, met 5M is de pH niet meer proportioneel aan de concentratie (thermodynamica etc..) dus dan zegt een meetwaarde eigenlijk helemaal niets meer.

Een pH meter is een gevoelig analytisch elektrochemisch instrument, gemaakt om de pH te controleren binnen een klein zuur-base bereik van verdunde buffers zoals oppervlaktewater, voedingsmiddelen you name it. Niet iets om even snel te checken wat de pH van een agressieve oplossing is. (ik kan me op het gebied van de synthese en isolatie van TM complexen ook niet echt een reden verzinnen waarom je dat zo nauwkeurig zou willen doen). Mocht je dat toch willen weten dan hebben ze daar indicatorpapier voor uitgevonden ;).
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply