memorabele chemiemomenten

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

memorabele chemiemomenten

Post by Jor » 26 May 2009, 01:06

Wat zijn memorablele momenten in je´hobbychemie-carriere' die dermate indruk op je hebben gemaakt, dat je ze nog steeds voor je ziet?

Mijn nummer 1 was toch wel het destilleren van broom. Toen het broom ging koken zag ik iets wat ik nog nooit eerder had gezien. De lucht werd diep donkerrood ipv oranje en overal boven in de kolf condenseerde donkerrode druppeltjes. Het was echt heel intimiderend :) Dan denk je bijna, als de hel zou bestaan, zou het er dan zo uitzien? ;)
Ook wel leuk was data nadat ik de 'reciever' weg had gehaald de hele opstelling nog vol dat met donkerrode damp. De diffisusie uit de opstelling was maar traag door die ene opening bij de allonge. Toen ik echter de thermometer eraf haalde kwam in een keer ALLE damp uit de grote NS29 koeler en allonge. Dat was echt veel, en het zakte gelijk naar de grond, als een soort gordijn dat over de grond waaide. Gelukkig maakte de zuurkast er snel korte metten mee.
Mijn broomsyntheses toen ik de zuurkast nog niet had waren ook niet te vergeten momenten. Om 12 uur snachts door de tuin lopen met een erlenmeyer met broom erin, en de hele garage stinkt.

Een ander momerabel moment was de nitrobenzeen synthese. Tjonge, die geur hing OVERAL! Lekker geurtje, maar minder als je denkt aan de giftigheid.

En natuurlijk de kwik(II)jodide synthese. Het was een goed gevoel toen ik dat stofje had geisoleerd.

Als ik weer kijk in mijn aantekeningen en oude posts, dan kom ik tal experimenten tegen die ik helemaal was vergeten. Het is wonderbaarlijk hoeveel verschillende dingen ik de laatste 1,5 jaar heb gedaan, waarvan ik het grootste deel weer vergeten ben :P

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: memorabele chemiemomenten

Post by spidey » 26 May 2009, 15:55

Een memorabel moment was toch wel mijn uitvinding van een "verbeterd" buskruit.
Ik heb me jaren geleden een tijdje bezig gehouden met het maken van vuurwerk. Het viel me al snel op dat als je een vuurpijl of vuurpot wilt maken, je sterk samengeperst kruit nodig hebt, omdat de verbranding anders niet genoeg druk geeft. Omdat ik dat niet kon maken, zocht ik naar iets wat gewoon een krachtiger verbranding gaf. Toen ik ging nadenken over hoe buskruit werkt, kwam ik met een alternatief mengsel, dat zonder luchtzuurstof zou kunnen verbranden. (Het enige waar ik niet goed over had nagedacht was dat je voor een vuurpijl ook graag gasontwikkeling wilt hebben als thrust.)
Ik had een beetje van het mengsel gemaakt en er wat boorzuur bijgedaan in de veronderstelling daarmee een groene vlam te krijgen. Omdat ik wist dat de ontbrandingstemperatuur hoger zou zijn dan die van buskruit, gebruikte ik wat buskruit als ontstekingsmiddel.
Ik stak het aan, en het spul ontbrandde met een dermate grote hitte en snelheid, dat ik mijn hand nog maar nauwelijks had weggehaald. Een deel van het mengsel werd weggespoten en kwam op mijn wijsvinger terecht, wat een 4e graads brandwond opleverde (verkoolde huid)....

Aan de ene kant was het een intellectuele overwinning dat het werkte. Anderzijds had ik het risico zwaar onderschat. Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik dit heb gedaan en ik heb het ook nooit herhaald.
Ik herinner me de enorme hitte (ver boven de 1000 graden) en dat het met een flits verbrandde die zo fel was, dat ik van de groenkleuring van het boorzuur niets heb gemerkt.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 26 May 2009, 16:46

Voor mij waren de meest memorabele momenten de momenten die ik als jongen meemaakte toen ik een jaar of 13 was. Toen deed ik na het lezen van een boekje uit de bibliotheek een proefje met electrolyse van zout, gebruikmakend van een 6V transformatortje. Dat bubbelen van gas aan de electroden vond ik zeer bijzonder en ik heb het toen uitgeprobeerd in eindeloos veel variaties (zout, suiker, azijn, benzine, soda, zoutzuur, zelfs een glaasje jenever). Je begrijpt wel dat mijn nieuwsgierigheid toen duidelijk groter was dan mijn kennis :D

Ook heel bijzonder vond ik toen ik voor het eerst chloorgas maakte. Dat deed ik toen ik een jaar of 15 was, en ik maakte het toen ook nog echt met liters tegelijk. Bleek (12.5%, toen nog gewoon te koop in de supermarkt) en zoutzuur (30%, gewoon te koop bij de locale fietsenmaker in het dorp, die ook wat gereedschappen en klusspullen verkocht). Dan deed ik 100 ml bleek of zo in een glazen literfles, flinke scheut zoutzuur er bij, even wachten tot de lucht in de fles goed groen was en dan de dop stevig aandraaien. Even schudden om nog meer chloor te krijgen en dan onder water voorzichtig de dop losdraaien terwijl de fles op de kop was om de vloeistof weg te drukken. Dan had ik een liter chloorgas onder redelijke druk. Dit vond ik voor de eerste keer ook zeer indrukwekkend, dat je zo'n gekleurd gas kon maken en daar ook nog leuke dingen mee kon doen (zoals een stuk touw met benzine er aan er in laten branden met donkerrode zwart walmende vlam).

Toendertijd deed ik nog niet aan veiligheid en Internet was er nog niet om mij verder te helpen en evt. te waarschuwen ;)

Van recenter datum is mijn meest memorabele moment het oplossen van het mysterie dat je krijgt als je een jodide oplossing toevoegt aan een sterk zure sulfiet oplossing. Samen met iemand uit Pakistan heb ik dit mysterie opgelost en kwamen we er achter dat jodide ion een geel complex vormt met SO2 van de vorm [I.nSO2](-), waarbij n de waarden 1, 2, 3 en 4 kan aannemen. Dit complex had ik zelf ontdekt. De hele discussie en gedachtenwisseling kan nog steeds worden nagelezen op Usenet:sci.chem (zoek maar eens op Google groups onder sci.chem en daarbinnen op SO2, I).
Verder vond ik de reactie van rode fosfor met oxidatoren als KIO4, KBrO3 en K3CrO8 zeer indrukwekkend toen ik dat voor het eerst meemaakte. Zo heftig, exploderend, terwijl je met losse poeders werkt.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 28 May 2009, 18:24

Toen ik net begon en via een vriend wat kaliumpermanganaat had gekregen: Ik las op internet net wat over mangaanheptoxide, en had er wat experimentjes met glycerol mee gedaan. Geweldig hoe er zo'n heftige reactie ontstaat uit relatief onschuldige startchemicaliën. Dit wilde ik eens aan mijn broer laten zien, dus ik had wat Mn2O7 gemaakt op een oppervlakte in mijn tuin (ik had niets anders :$ ). En net terwijl ik mijn glycerol wilde toevoegen kwam er een mier aanlopen, kwam op het donkergroene goedje af en liep er om onverklaarbare wijze met een paar poten doorheen. Vergezeld van wat geknetter probeerde het miertje hinkelend zijn reis voort te zetten... Zijn pootjes waren aan één kant volledig verdwenen, arm beest :P

Wat diervriendelijker: Het toevoegen van bruinstaan, MnO2, aan gesmolten NaOH. Geel, blauw, groen, paars. Alle kleuren van de regenboog leken voorbij te komen. Natuurlijk niet isoleerbaar op deze wijze, maar bijzonder interessant gezien ik verwachtte dat de oxidatietoestand van mangaan direct naar 7+ zou gaan. Daarentegen werden dus naast permanganaat (VII, paars) ook manganaat (VI, groen), hypomanganiet (V, blauw) en manganiet (IV, bruin) gevormd.

Daarnaast vind ik zoveel interessant, maar kan ik mij helaas niet zo goed herinneren wat dat allemaal precies was :P
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 25 Nov 2009, 12:18

Op school (havo) hadden we het toestel van hofmann gezien en dus elektrolyse. Vervolgens zei ik tegen een vriend dat je zoiets niet thuis kon doen (waterstof maken), ik dacht dat je dure elektroden nodig had ofzo, maar hij vond van wel. Dus een kleine weddenschap en een hele lange rit naar zijn huis gefietst. Daar heeft ie toen met een oude shampoo fles, transformator en azijn dacht ik elektrolyse laten zien. Geweldig natuurlijk dat er belletjes ontstonden. Er ontstond toen ook een kleur rond een elektrode, volgens mij donkergroen. Uiteindelijk was het hem ook nog gelukt om het te laten ploppen, ik ben vergeten hoe ie het opving.

Recenter natuurlijk woelen's lab en stoffen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 26 Nov 2009, 00:48

Wat ook wel een zeer memorabel chemiemoment was, was de keer dat een van onze docenten de thermietreactie liet zien. Hij had een redelijk royale hoeveelheid genomen en daar een schep jodium doorheengemengd voor het leuk. Eerst kreeg hij het niet aan en klooide toen wat met een gasbrander, totdat het begon te branden. Schoof de tegel waarop alles lag snel de zuurkast in en deed deze dicht.
De hoeveelheid jodium was echter wat groter dan bedoeld en kennelijk trok de afzuiging van de zuurkast het niet helemaal, waardoor een deel tussen de ramen vandaan kwam en langs het schoolbord naar het plafond steeg, waar het een paarse vlek van ongeveer 2 vierkante meter vormde. :o Na enige tijd werd die bruin en het duurde een jaar voordat alle jodium was verdampt. :D
Weliswaar is dit geen eigen ervaring, maar wel iets wat me altijd is bijgebleven.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 26 Nov 2009, 17:04

Ik vond mijn synthese van CrCl3 ook wel een mooie herinnering.
En onlangs de synthese van het dure luminol (ongeveer 2 gram), hier ga ik ook nog meer van maken (al vind ik de synthese van het 3-nitroftaalzuur vervelend om te doen :slechte yields, veel HNO3 en NO2 dampen, veel werk, etc). Ik wil ook wel een grote batch van 10 gram ofzo maken, en kleine hoeveelheden naar mensen opsturen...

En natuurlijk het terugwinnen van zuiver goudpoeder uit gouden vullingen (ongeveer 3 a 4 gram).

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 16 Jul 2010, 11:47

Mijn meest memorabele chemiemoment was de demonstratie van de "chemische vlag" (klas 3-vwo). Voor degenen onder ons die deze (inmiddels verboden) demonstratieproef niet kennen, volgt hier een korte, onvolledige beschrijving (louter ter informatie, gelieve dit NIET na te doen):

In een zuurkast (afzuiging aan!) wordt een heel klein brokje witte fosfor opgelost in wat koolstofdisulfide (koolstofdisulfide is de enige stof waarin witte fosfor oplost). In de aldus verkregen lichtgele oplossing wordt een strookje filtreer- of chromatografiepapier gelegd (pincet of kroezentang gebruiken!). Na enige tijd wordt het papiertje met behulp van diezelfde kroezentang of pincet uit de oplossing gehaald en aan een vooraf gespannen metalen draad in de zuurkast gehangen. Het koolstofdisulfide verdampt, de (zeer fijn verdeelde) witte fosfor blijft op het papiertje achter en ontbrandt na enige tijd aan de lucht.

Ik vond dit altijd een prachtige proef, ik heb hem in het verleden zelf ook wel eens gedemonstreerd. Thans behoort deze proef (helaas) tot de verboden experimenten...

Post Reply