Kinderfeestje met chemie voor kinderen

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Kinderfeestje met chemie voor kinderen

Post by woelen » 01 Dec 2016, 12:55

Ons zoontje is afgelopen week 9 jaar geworden en wij geven as. zaterdag een kinderfeestje waarin de kinderen zelf leuke experimenten mogen doen, gecombineerd met creatief bezig zijn. Ik wou dat hier delen en zal achteraf ook laten weten hoe het gegaan is.

Het gaat om een feestje met kinderen in de leeftijdgroep 8 tot 10 jaar.

Dit is wat ik ga doen:

Om er in te komen een leuke kleine demo: 50 mg NaClO2 (natriumchloriet, ontsmetter voor water) en wat rode fosfor (van lucifer doosjes, bruin strijkvlak, maar ook wel te koop online). Een tikje met een glazen staafje laat de mix ontvlammen met een felwitte vlam en er komt een Popeye-rookring vrij, die lijkt op die prachtige ringen zoals je die ziet in tekenfilmpjes. In deze superkleine hoeveelheden kan er weinig mis gaan en de stoffen zijn niet giftig.

Daarna mogen de kinderen een geheime boodschap aan elkaar schrijven met een oplossing van K4Fe(CN)6 (geel bloedloogzout) in water. Deze oplossing is vrijwel kleurloos. Vervolgens laten we dit drogen terwijl we andere dingen doen. K4Fe(CN)6 is niet giftig.

Vervolgens mogen ze een vulkaan bouwen. WC-rol met papiermaché en een schaatje van een waxinelichtje bovenin. Deze mogen ze vullen met natriumbicarbonaat en een beetje oranje voedingskleurstof en ze schenken er een beetje shampoo over heen wat ze er door heen roeren.

We gaan dan even een pauze houden met eten en drinken.

Na de pauze met z'n allen naar buiten om de vulkaan te laten werken. Dit doen ze door azijn (schoonmaakazijn met 8% azijnzuur) op de natriumbicarbonaat te schenken. Dit gaat als een dolle schuimen en er loopt een hoop oranje schuim langs de hellingen naar beneden.
In het vulkaantje van onze zoon zal ik als volwassene 10% zoutzuur schenken. Die zal een stuk heftiger zijn, het schuim vliegt dan al gauw een halve meter hoog de lucht in. De kinderen mogen dan kijken naar deze uitbarsting.

Hierna gaan we knallen. Ik maak H2-gas (Mg-poeder in verdund HCl) en O2 gas (ontleden van verdunde H2O2) en meng dit onder water in een flesje, ca. 50 ml H2 met 25 ml O2.
Vervolgens een bak vullen met water waar een beetje afwasmiddel in zit en belletjes van het H2/O2 mengsel naar de oppervlakte laten borrelen. De kinderen mogen dan met een lange gasaansteker de belletjes aansteken. Dit knalt best wel hard, zelfs een enkel belletje van misschien 2 ml volume knalt al behoorlijk.
Daarna neem ik een jampot vol met methaangas (gewoon uit het gasnet middels een slangetje een op de kop staande pot vol laten lopen met gas) en ik laat al het gas uit die pot borrelen in die bak met water en zeep. Het plakkaat bellen dat je dan aan de oppervlakte krijgt geeft een leuke vlam (zeker 25 cm hoog) maar knalt niet als je het aansteekt. Dit aansteken doe ik zelf.

Na deze actie stoppen we weer even voor wat drinken en wat snoep.

Vervolgens mogen ze naar de garage waar het redelijk donker is en daar steek ik op een glazen plaat een paar ml methanol aan, waarin wat boorzuur is opgelost. Dit geeft zuiver groen vuur, zonder oranje randen of blauwe randen. Dit is heel mooi om te zien.

Ze mogen na deze actie buiten hun ondertussen gedroogde geheime boodschap leesbaar maken. Uit een bloemenspuit vernevelen ze een heel sterk verdunde oplossing van FeCl3 in een 0,5% azijnzuuroplossing. De onzichtbare tekst/tekening wordt nu overal waar een neveldruppeltje komt diep blauw. Dit mogen de kinderen zelf doen, FeCl3 is in deze lage concentratie niet gevaarlijk.

Ik doe nog wat kleine demos (fenolftaleïne voor rood/kleurloos omslagen, maken van wit neerslag uit CaCl2-oplossing en Na2SO4-oplossing en maken van een diepblauwe oplossing uit K4Fe(CN)6-oplossing en FeCl3-oplossing).

Als uitsmijter een demo met een mooie steekvlam van Sr(NO3)2, zwavel, een beetje PVC en een beetje magnesiumpoeder wat een mooie rode vlam geeft.

In totaal zijn ze dan ca. 2 uur bezig met deze activiteiten, met pauzes voor eten en drinken er bij ca. 3 uur. Ik denk dat de kinderen het heel leuk zullen vinden, het is echt weer eens wat anders dan het gemiddelde verjaardagsfeestje.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Kinderfeestje met chemie voor kinderen

Post by Wouter » 01 Dec 2016, 20:10

Zeker, erg leuk! Veel plezier!
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Kinderfeestje met chemie voor kinderen

Post by woelen » 06 Dec 2016, 09:24

Het feestje was een groot succes. Het was wel hard werken om van de ene proef naar de andere proef te gaan. Het is ook duidelijk dat vuur en knallen toch wel het meest populair zijn. De kinderen vonden de NaClO2/P mix die ontbrandt door tikken met een glasstaafje het meest spectaculair en waren daar ook echt enthousiast over. Ook het knalgas maakte behoorlijk veel indruk (wat knalt dat hard! ca. 10 ml gas geeft echt een knal die een piep geeft in je oren). Groen vuur van methanol met boorzuur vonden ze ook heel mooi.

De proef met rode kool sap was ook echt heel leuk. Ik had vijf glazen klaar gezet en redelijk verdund rode kool sap in een kan gedaan. De glazen hadden een bodempje met
- 10% HCl
- witte azijn
- verdund afwasmiddel
- 5% NH3
- geconcentreerd NaOH-oplossing
Vervolgens schonk ik uit die ene kan de wat blauwig/paarse vloeistof in de vijf glazen en dat resulteerde in de kleuren dieprood, roze, blauw, knalgroen, geel. Ze vonden het spectaculair dat je uit één kan zo veel kleuren kon krijgen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply