Munten schoonmaken

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Munten schoonmaken

Post by Z4x » 25 Sep 2017, 21:25

Omgekeerd kan natuurlijk ook, expres 'verouderen' van munten. Met NaOH (redelijk geconcentreerd), 5 eurocent en een beetje geduld (weekje) krijg je een zwarte munt. Hier het resultaat (de andere 5 eurocent komt gewoon direct uit de beurs):
IMG_20170925_5eurocent_NaOH_zwart01.jpg
De rechter helft van de zwarte munt is met keukenpapier 'geschuurd'/schoongeveegd.

Eerlijk gezegd is het meer grijs dan zwart. Dit is 'gewoon' koper(II)oxide?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Munten schoonmaken

Post by woelen » 26 Sep 2017, 08:47

Grappig effect, maar de munt ziet er niet heel natuurlijk uit. Zo zullen ze er niet uit gaan zien na langdurig gebruik.

Die grijze kleur komt door zeer fijne verdeling van de CuO. Ik heb zelf wat CuO in de vorm van een extreem fijn poeder en dit is anthracietkleurig i.p.v. zwart.

Ik denk dat de zwarte kleur met name komt door hydrolyse van vet e.d. in de bruine laag door het NaOH, waardoor het materiaal in de dunne laag rondom de munt volledig kan worden geoxideerd tot CuO. Ik heb wel eens gezien dat mensen een munt groen maakten door een zgn. patina op de munt te kweken. Dit werd gedaan met oude stuivers uit het guldentijdperk, die zijn van 92% koper met wat tin en andere restmetalen er door heen en die laten zich blijkbaar prima patineren met een goed hechtende groene laag.

Met zilver kun je op deze manier misschien wel een mooie zwarte patina maken, die na oppoetsen het reliëf op het zilver heel goed laat uitkomen, met de hoge delen weer glanzend en de lagere delen dof/grijs.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply