Goudlusters in de keramiek

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
rickyy
Foton
Chemistry interests: Overall

Goudlusters in de keramiek

Post by rickyy » 06 Dec 2017, 10:57

dag mede geintereseerde,

ik ben al een tijdje benieuwd naar goudlusters binnen de keramiek en hoe gevaarlijk het nou eigenlijk is, dit baart mij zorgen omdat veel mensen binnen deze sector zich niet realiseren hoe gevaarlijk het zou kunnen zijn of is aangezien veel van hen geen benul hebben of waarden hechten aan de chemische achtergrond.

Goudluster is een vloeibare stof die een x% van goud bevat en die je op een glazuur zet en erna stookt op 700 graden waardoor er een mooi goud randje achter blijft, ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit uit eindelijk 24 karaats goud is, zodra ik dit hoorde gingen bij mij bellen rinkelen en probeer ik iedereen bewust te maken over de mogelijke gevaren van deze luster.

iedereen schijnt te denken dat dit opgelost is in mooie natuurlijke oliën maar zover ik weet kan je goud alleen oplossen in Kwik en koningswater dit zijn zoals veel van jullie weten redelijk giftige stoffen.

nu heb ik wel een aantal MSDS bladen weten te bemachtigen van 3 goudlusters waar ik uit heb kunnen halen dat er bij de verbranding de volgende stoffen vrij komen: Metaaloxiden,koolstofoxiden,zwaveloxiden,stikstofoxiden(NOx),chloorverbindingen,hydrogeenchloride.

nu ben ik niet bekend met hydrogeenchloride is dit een zeer giftig gas?
het raare wat ik vind is, dat ik nergens kan herleiden welke gassen komen er mogelijk vrij voor het stoken dus tijdens het kwasten van dit goedje?

ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op de mogelijke gassen die er vrij komen bij de volgende oplossingen.

welke stoffen/gassen komen er vrij bij een kwik-goud oplossing ?

welke stoffen/ gassen komen er vrij bij een koningswater-goud oplossing?

is het mogelijk is om goud op andere minder gevaarlijke manieren tot een oplossing kan maken?

zou het mogelijk in natriumcyanide opgelost kunnen zijn ? aangezien goud zich ook oplost in chloriden?

zo veel vragen.... :x

al bij voorbaat bedankt voor het lezen en reageren :)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Goudlusters in de keramiek

Post by Wouter » 06 Dec 2017, 12:34

Het zal zeker niet gaan om een oplossing in kwik. Mogelijk is het zoals hier op wikipedia staat:
Metallic lustre of another sort produced English lustreware, which imparts to a piece of pottery the appearance of an object of silver, gold or copper. Silver lustre employed the new metal platinum, whose chemical properties were analyzed towards the end of the 18th century, John Hancock of Hanley invented the application of a platinum technique, and "put it in practice at Mr Spode's manufactory, for Messrs. Daniels and Brown",[13] about 1800. Very dilute amounts of powdered gold or platinum were dissolved in aqua regia[14] and added to spirits of tar for platinum and a mixture of turpentine, flowers of sulfur and linseed oil for gold. The mixture was applied to the glazed ware and fired in an enameling kiln, depositing a thin film of platinum or gold.[15]
Ik vermoed dat het procedé vergelijkbaar is en dan komen er mogelijk kleine hoeveelheden schadelijke gassen vrij. Echter, in de keramiek wordt er gewerkt met andere potentieel schadelijke aerosol vormende stoffen, mogelijk veel vervelender dan die milligrammen stikstofoxiden en chlorides die vrijkomen. Er wordt in de keramiek op regelmatige basis gewerkt met stoffen als koper, barium, kobalt en nikkel, allemaal flink kwalijke stoffen die in grotere hoeveelheden worden gebruikt.

Al met al is de rook/damp vast ongezond om in te ademen, maar met de juiste beluchting is er weinig aan de hand. Ik ben zelf geen keramieker, maar ik neem aan dat het niet standaard is om de lucht van de oven in te ademen...
Organisch chemicus

rickyy
Foton

Post by rickyy » 06 Dec 2017, 16:39

Dag wouter,

aller eerst bedankt voor je snelle reactie,

aerosol vormende stoffen? nog nooit van gehoord dat ga ik zeker even verder op googlen.

bij het stoken van de ovens is het normaal dat er een afzuiging aanwezig is, zelf werk ik met een ABEK1 masker als ik met luster werk, echter hoor ik van mijn mede studenten die bij andere keramisten stage lopen hun vaker blootgesteld zijn aan de gassen van goud luster dit allemaal in een gesloten ruimte zonder afzuiging en verse lucht toevoer, daarom baart dit onderwerp mij ook zo een zorgen. bedankt voor de informatie betreft de schadelijkheid bij blootstelling , ik heb verder uit kunnen maken uit de MSDS bladen dat er niet gouw een accuut gevaar is maar op termijn brengen deze stoffen allemaal nare kwaaltjes mee.

en in de kermaiek zijn Koper, Barium, Kobalt een van de meest toegepaste stoffen aanwezig. bij het gebruiken van deze stoffen gebruik ik zelf altijd minimaal een P3 masker en wegwerpbaare handschoenen.

het procedé verkrijgen voor goudluster is echter een heel moeilijke zaak waar ik via via wel aan ben gekomen.

bedankt voor het informeren over de toxiciteit van de gassen, ik zal mijn mede studenten informeren hier over.

Met vriendelijke groet,

Rick Born

rickyy
Foton

Post by rickyy » 06 Dec 2017, 16:39

Dag wouter,

aller eerst bedankt voor je snelle reactie,

aerosol vormende stoffen? nog nooit van gehoord dat ga ik zeker even verder op googlen.

bij het stoken van de ovens is het normaal dat er een afzuiging aanwezig is, zelf werk ik met een ABEK1 masker als ik met luster werk, echter hoor ik van mijn mede studenten die bij andere keramisten stage lopen hun vaker blootgesteld zijn aan de gassen van goud luster dit allemaal in een gesloten ruimte zonder afzuiging en verse lucht toevoer, daarom baart dit onderwerp mij ook zo een zorgen. bedankt voor de informatie betreft de schadelijkheid bij blootstelling , ik heb verder uit kunnen maken uit de MSDS bladen dat er niet gouw een accuut gevaar is maar op termijn brengen deze stoffen allemaal nare kwaaltjes mee.

en in de kermaiek zijn Koper, Barium, Kobalt een van de meest toegepaste stoffen aanwezig. bij het gebruiken van deze stoffen gebruik ik zelf altijd minimaal een P3 masker en wegwerpbaare handschoenen.

het procedé verkrijgen voor goudluster is echter een heel moeilijke zaak waar ik via via wel aan ben gekomen.

bedankt voor het informeren over de toxiciteit van de gassen, ik zal mijn mede studenten informeren hier over.

Met vriendelijke groet,

Rick Born

Berre1959
Foton

Post by Berre1959 » 13 Jan 2018, 15:57

Hydrogeenchloride? U bedoelt waterstofchloride (HCL). Klinkt veel gevaarlijker dan het is, integendeel. Het is zelfs van levensbelang. U loopt er uw leven lang mee rond, meer bepaald in uw maag. Zonder HCL geen maagzuur en u zou verhongeren. Alles wat chloor betreft hoeft niet perse giftig te zijn. Keukenzout (bijvoorbeeld NaCl) is een onschuldige chloorverbinding. Ook 'koolstofoxiden' hoeven geen reden te geven tot paniek. CO2 ademt u gewoon uit. CO is natuurlijk wel extreem giftig, maar kan in een dosis van milligrammen, zoals bij keramiek, nooit dreigend zijn. U houdt beter de (gas)kachel of de geiser in de gaten.

Post Reply