giftige stoffen emt een lekkere geur

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

giftige stoffen emt een lekkere geur

Post by Jor » 02 Feb 2011, 19:34

Welke stoffen waarvan je weet dat ze erg schadelijk zijn vind je erg lekker ruiken? ik vond dit interessant, omdat ik dan meestal mixed feelings heb wanneer je het ruikt. Aan de ene kant is het heerlijk, aan de andere kant weet je dat het ongezond is :)

Benzeen --> heerlijke zoete zware geur, anders dan tolueen of xyleen.
Chloroform -> lekkere zoete geur
Nitrobenzeen -> absolute lievelingsgeur, ruikt naar amandelen. Ik heb HCN nog nooit geroken, weet iemand of de geur identiek is?
NO2 --> ook best plesante geur
Dijoodmethaan --> Ik heb hier een paar druppels van gemaakt, ruikt erg lekker fruitig (al zou dit ook kunnen komen door acetaldehyde verontreiniging)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: giftige stoffen emt een lekkere geur

Post by Wouter » 02 Feb 2011, 19:40

Chloor, broom, jood. Ik vind ze ruiken naar "schoon", zeker niet vies in lagere concentraties, maar vanzelfsprekend niet de juiste stoffen om in te ademen. Verder nog azijnzuur. Weinig mensen houden van die geur, maar ik werk er graag mee.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 02 Feb 2011, 19:59

Wat zit er in grasmaaier benzine (zit ook smeerolie bij)? Dat vind ik wel lekker ruiken, terwijl het niet gezond is. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 02 Feb 2011, 23:26

Ik vind nitreuze damp in lage concentraties best aangenaam ruiken, en diethylether en THF ook wel. Veel mensen zijn dit niet met me eens geloof ik op de labzaal :P
En verder, DCM, chloroform en benzeen.

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 07 Feb 2011, 19:04

Mijn favoriete geuren zijn:

1. Tolueen (methylbenzeen): lekkere aromatische geur;
2. Zwavelkoolstof (koolstofdisulfide, CS2) in zeer lage concentraties: erg weeë (maar onmiskenbare) geur die niet iedereen kan waarderen;
3. Ethylsalicylaat: lekkere mentholachtige geur, ooit "per ongeluk" bereid;
4. Hexaan: ruikt naar pentaan;
5. Aniline (aminobenzeen): heel aparte, licht aromatische geur;
6. Kamfer, thymol en naftaleen (alle drie stoffen hebben een kararteristiek aroma).

Veel hierboven genoemde stoffen zijn echter behoorlijk giftig (vooral CS2), snuffel er dus niet zomaar aan!
Last edited by Zoetepasweiden on 07 Feb 2011, 19:11, edited 1 time in total.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 07 Feb 2011, 19:11

Ja, naftaleen ook, inderdaad! Heel aparte geur die ik goed kan waarderen.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 07 Feb 2011, 20:26

Er zijn maar erg weinig chemicalien waarvan ik de geur afstotend vind. Er zijn ook niet veel stoffen die ik echt lekker vind ruiken, al hebben sommige stoffen wel een interessante geur. Om er enkele te noemen:
- chromyl chloride: heel typische sterk kruidige geur. Zou zo uit de keuken kunnen komen bij een of ander exotisch gerecht.
- chlorobutanol: Zeer sterk verfrissende geur, geeft sensatie alsof je echt veel lucht krijgt. Je wordt er echter 'dronken' van.

De meeste gechloreerde oplosmiddelen hebben inderdaad wel een bepaalde interessante zware ietwat zoetige geur. Ik weet echter dat ik daar niet te veel van moet inademen.

Als je echt eens een keer een leuk en ongevaarlijk geur experiment wilt doen, doe dan het volgende:
- Los NaOH op in ethanol 96%. Beter is KOH, maar het wil ook wel met NaOH
- Voeg wat aceton toe.
- Voeg wat chloroform toe.
Zorg voor overmaat aceton, zodat alle chloroform reageert.
Schenk het geheel in wat water. Lange naaldvormige kristallen van chlorobutanol vormen zich op het wateroppervlak, je krijgt ook olieachtige druppels (deze zijn de zelfde stof, maar dan met wat aceton er in zodat het vloeibaar blijft).
Ruik nu maar eens aan de vloeistof. Echt een aparte sensatie. Let hier wel mee op, niet te veel inademen, want je wordt er 'dronken' van. Als je dat gevoel hetb moet je zeker niet gaan autorijden!

Deze stof wordt nog steeds wel gebruikt om mensen verlichting te geven bij reisziekte. Het is ondanks de chloor er in niet echt giftig, het beinvloedt echter wel de rijvaardigheid en de omgang met machines.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply