Jood lekvrij verpakken

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Jood lekvrij verpakken

Post by Paul » 17 Jun 2011, 13:54

Ik heb een glazen cilinder, zonder deksel helaas, waarin ik jood kristallen wil laten groeien. Nou is mijn vraag hoe ik deze het beste af kan sluiten, zodat er geen jood ontsnapt. Ik heb al gemerkt dat jood zich lastig op laat sluiten en sommige plastics gemakkelijk aantast.

Mijn plan is om een glasplaatje op de platte, gezandstraalde bovenkant van de cilinder te lijmen, maar ik zou niet weten welk type lijm hier wel of niet geschikt voor is. Ik kan natuurlijk wel gaan uitproberen, maar voordat ik een hoop lijm en jood ga verspillen zou ik wel willen weten of iemand hier al ervaringen mee heeft gehad. (Slechte of goede mogen allebei. ;) )

Mocht het lukken, dan kan ik hopelijk wat mooie filmpjes maken van jood dat kristallen vormt direct uit de gasfase!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Jood lekvrij verpakken

Post by Wouter » 17 Jun 2011, 23:31

Ik denk dat gewone smeltlijm hier prima vor geschikt is. Dat is een mengsel van PE en PP en dat zijn erg inerte stoffen (niet compleet inert).
Organisch chemicus

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 18 Jun 2011, 02:48

Ik heb mijn jood al jaren in een glazen pindakaas potje met zo'n plastic schroefdop. Geen slechte ervaring mee, het glas wordt alleen wat roze door de continue jooddamp die ontstaat, maar ik heb niet het idee dat er wat ontsnapt.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 18 Jun 2011, 11:23

Die smeltlijm heb ik toevallig liggen, dan moet ik die maar eens uitproberen. Denk je dat de lijm uiteindelijk roze/paars zal kleuren?

Ik heb gemerkt dat het jood de deksel van een oud jampotje behoorlijk kan aantasten. Ik denk dat het gereageerd heeft met het ijzer van de deksel, onder de lak is het helemaal vloeibaar geworden en hier en daar zitten bruine, vloeibare bolletjes op de deksel. Zou ik nog iets kunnen met dit reactieproduct? ;)

Het is in iedergeval tijd om het zaakje ergens anders in te doen!

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 18 Jun 2011, 12:30

Paul wrote:Die smeltlijm heb ik toevallig liggen, dan moet ik die maar eens uitproberen. Denk je dat de lijm uiteindelijk roze/paars zal kleuren?
Zeker weten. :P

Het is inderdaad essentieel om het jood vooral vochtvrij te bewaren en metalen uit de buurt te houden, zeker in combinatie met elkaar levert dat gewoon een reactie met het metaal op.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 18 Jun 2011, 12:34

Die smeltlijm is denk ik wel goed, alleen vraag ik me af hoe je daarmee een afdichtende rand gaat maken. Is niet het eerste gedeelte als weer uitgehard als je met het aanbrengen op laatste deel bezig bent?

Volgens mij is jodium onvoldoende reactief om epoxy aan te tasten, dus je kunt ook 2 componenten lijm gebruiken.

Er bestaan trouwens speciale potten voor die niet lekken. Zelf heb ik het in zo'n standaard 30 ml potje van Fischer of Emergo met eem PP schroefdopje. Dat sluit niet 100% af, maar de verdamping is niet noemenswaardig. Na een jaar staan is er alleen een lichtbruine vlek op het etiket ontstaan.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 19 Jun 2011, 09:51

De snel uithardende lijm was inderdaad een probleem, maar het materiaal zelf is perfect. Ik heb eerst een test gedaan met een klein glazen potje en een stuk van een object glaasje. Het grootste probleem was dat de lijm niet in één continue stroom aangebracht kon worden. Mijn lijmpistool was niet van al te beste kwaliteit, waardoor het lastig was om in één keer de rand van het potje te bedekken met lijm. Ik zag pas onder mijn microscoop dat er een heel dun kanaaltje tussen twee druppels lijm was ontstaan. Hierdoor is water het potje in gekomen toen ik het met warm water verwarmde. Dat probleem was echter gemakkelijk op te lossen met een soldeerbout.

Wat je doet is eerst de lijm aanbrengen over de hele rand, het potje te vullen met jood en daarna het afdekglas er op leggen. Als je nu langzaam en voorzichtig met een hete soldeerbout over het afdekglas gaat, zullen alle individuele druppels aan elkaar smelten en zo een mooi geheel vormen. De gesmolten lijm vloeit redelijk, waardoor het de neiging heeft langs het glas te kruipen. De lijm kleur licht oranje tot zeer donker rood waar het jood in contact komt met de lijm, maar de kleur dringt (nog) niet verder door in de lijmlaag. Met mijn grote cylinder heb ik hetzelfde gedaan, maar het duurde wel een tijdje voordat hij volledig gesealed was.

In ieder geval nog bedankt voor de tips en ik zal nog wat foto's van de eindresultaten en kristallen posten, over een weekje heb ik daar de tijd weer voor.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 19 Jun 2011, 13:08

Goed werk!

Paul
Koolstof

Post by Paul » 20 Aug 2011, 12:16

Ik had jullie nog wat foto's belooft, dus bij deze!
IMG_7864bew1.jpg
IMG_7896bew1.jpg
IMG_7894bew1.jpg
Ik heb wel al gemerkt dat de lijmranden niet altijd goed afsluiten. Bij één van de potjes is er "lekkage", dus die moet ik nog een keer opnieuw doen. Je merkt het snel genoeg of ze goed sluiten of niet: papier dat in de buurt ligt wordt er bruin van. Met de verkleuring van papier ben ik nu aan het kijken hoeveel jood er uit de wel goed afgesloten, gelijmde potjes ontsnapt.

Post Reply