Fosforescentie

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
pws canisius
Foton

Fosforescentie

Post by pws canisius » 06 Sep 2011, 13:17

Hallo, ik ben bezig met mijn pws natuur/scheikunde en we hebben het onderwerp fosforescentie gekozen.
We zijn nu bezig met het maken van een fosforescent, hiervoor hebben we zinksulfide geactiveerd met koper gekozen als test voordat we duurdere materialen gaan bestellen.
Het probleem is echter dat het activeren van de zinksulfide ons niet lukt.
Men moet koper(5ppm) in de kristalstructuur van het zinksulfide zien te krijgen, koper als metaal lost niet op maar als het goed is werken koperionen ook.
Omdat is zinksulfide zeer slecht oplosbaar dus kunnen we het niet simpelweg oplossen en laten uitkristalliseren.
Mijn vraag is dus ook, Hoe krijg ik die Cu in een ZnS kristal zodat het ZnS:Cu vormt.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Fosforescentie

Post by Wouter » 06 Sep 2011, 15:46

Volgens mij wordt dit gemaakt door middel van thermolyse van verschillende verbindingen bij zeer hoge temperaturen (pyrolyse eigenlijk). Zo wordt europium gedoopt yttriumoxide gemaakt doormiddel van pyrolyse van yttriumnitraat met europiumnitraat. Ik kan mij voorstellen dat het bij zinksulfide identiek gaat, niet zeker. :)
Organisch chemicus

Gruson
Neon

Post by Gruson » 06 Sep 2011, 16:36

Je zou kunnen proberen een suspensie van ZnS te maken in een koperionen oplossing. Of een dubbele neerslagreactie van een oplossing van zink- en koperionen waardoor je waterstofsulfide leidt.

De eerste hit op google met "doping zns"als zoekterm geeft voor de synthese van nanodeeltjes :

The synthesis of ZnS:Cu nanoparticles was carried out
by a chemical method at room temperature. The principle
is the precipitation reaction of metal ions and sulfur ions in
solution. First, zinc acetate and copper acetate were dis-
solved in the mixed medium of deionized water and meth-
anol. The concentrations of copper ions were adjusted by
controlling the quantity of copper acetate in the above mix-
ture, varying from 0.5% to 2% (in molar ratio of copper
ions to zinc ions). a-methacrylic acid (MA) was also added
to the reaction medium as the capping agent. Then, water/
methanol binary solution of sodium sulfide was slowly
dropped into the above mixture, along with the continuous
stirring under nitrogen protection. The formed nanoparti-
cles were centrifugally separated from the solution. After
repeatedly washed with deionized water and methanol
and then dried under vacuum, the powder samples of
ZnS nanoparticles doped with different copper concentra-
tions were obtained. As a comparison, pure ZnS nanopar-
ticles were also prepared using the above method.

Nu zullen jullie geen nanodeeltjes willen, dus als deze methode volgt maar zonder MA (dit zorgt dat de deeltjes nano blijven, niet samenklonteren, wat jullie wel willen) en niet onder stikstof zul je wel iets krijgen wat erg lijkt op wat jullie willen hebben.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 05 Oct 2011, 10:54

Hmmm, apart - van wat ik er ooit over heb gelezen zou het zinksulfide een zeer zuivere stof moeten zijn, zeker 4N. Uit Grusons post blijkt dat voor mijn gevoel niet en ook de doping concentratie is erg hoog, nl. minimaal 5%. Of het moet al zijn dat ZnS veel gemakkelijker gevormd wordt dan CuS. (20 jaar geleden heb ik zoiets ook geprobeerd en lukte het me ook niet om fosforescentie waar te nemen.)

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 16 Sep 2013, 18:52

Iemand al zoiets geprobeerd (post Gruson)? Lijkt me wel leuk om zelf fosforescentie te maken.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 17 Sep 2013, 22:31

Nee, niet geprobeerd, maar leuk experiment. Zo'n 25 jaar geleden heb ik geprobeerd om fosforescentie te maken in ZnS, maar dat mislukte natuurlijk. In die tijd had ik helemaal geen middelen om zuiver te werken. Om over goede boeken en gedetailleerde informatie maar te zwijgen. Als ik toen de stoffen en boeken had gehad die ik nu heb, was ik waarschijnlijk scheikunde gaan studeren. 't Is anders gelopen...

Post Reply