Jood uit Betadine

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Gruson
Neon

Re: Jood uit Betadine

Post by Gruson » 17 Oct 2011, 11:43

Wasbenzine heeft ook nog een heel erg hoogkokende fractie, die niet snel verdampt. Hexaan is een heel goed oplosmiddel voor jood, de oplossing blijft dan ook paars; als het in andere (polairdere) oplosmiddelen komt waaraan jood kan coordineren krijg je een bruine oplossing.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 17 Oct 2011, 16:02

Wouter wrote:Extraheer je jodium met petroleumether oid en droog het met magnesium- of natriumsulfaat. Filtreer je droogmiddel af en damp de oplossing in. Geen water meer.
Extractie klinkt gemakkelijk, maar op wat voor wijze verdamp ik alleen die petroleumether en geen jodium? Water kookt bij 100°C, die petroleumether bij 120°C. Dus wat is dan mijn voordeel voor scheiding? Dan kan ik toch beter de oplossing in water verdampen, want dan hoef ik minder hoog te verwarmen en dus komt er minder I2 mee, zou ik zeggen.

Of is het gedrag van een apolair oplosmiddel hier anders/beter?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 17 Oct 2011, 19:19

Er bestaat ook 40/60 PE, dat kan je er vanaf krijgen door er boos naar te kijken :P
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 17 Oct 2011, 20:17

het je ruilt eigenlijk water in voor iets dat nóg makkelijker verdampt dan water en jodium?
zou CaCl2 werken als vochtvreter?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 17 Oct 2011, 20:48

Het voordeel van natriumsulfaat of magnesiumsulfaat is dat ze water opnemen in het kristalrooster, daarmee een vaste stof blijven en dus gemakkelijk zijn af te filtreren. :) Calciumchloride trekt wel water aan, maar neemt weinig op in het kristalrooster. Het overige water is dan niet chemisch gebonden en een evenwicht zal zich instellen.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 17 Oct 2011, 20:58

ik kan wel wat natriumsulfaat maken wanneer ik mijn erlenmeyer met stop waar een buisje doorheen gestoken is binnenheb.
kan ik meteen mijn zoutzuur wat aansterken :D .

Reap
Argon

Post by Reap » 23 Oct 2011, 16:18

hmm het zooitje word wel donkerbruin, en ik zie af en toe iets vasts.
HCl werkte niet, niet sterk genoeg dus heb ik met H2SO4 aangezuurd (ging heel veel sneller).
het werd erg warm dus heb ik het in een ijsbad gezet.
en daar ben ik nu, het lijkt alleen niet neer te slaan.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 23 Oct 2011, 17:19

Ik kan me voorstellen dat het wel met zwavelzuur werkt en niet met zoutzuur. Je maakt dan namelijk peroxomonozwavelzuur en dat is een behoorlijk ruige oxidator.
Dat is ook wel nodig als je naar het elektrodepotentiaal van jood kijkt.

Reap
Argon

Post by Reap » 23 Oct 2011, 18:57

Oke, nou het leek dus niet neer te slaan zoals ik al eerder aangaf. wel ontstonden er na een paar uur 1mm kleine zwarte schilfertjes aan het oppervlak en de rand van het bekerglas.
Maar krijg je al caro's zuur als je maar 3% H2O2 gebruikt? Ik bedoel, als het al ontstaat toch maar zeer weinig?

Nu heb ik er oxaalzuur bijgedaan en nu is het weer lichtgeel geworden! (vrijwel al het polymeer zou verwijderd moeten zijn)
Heeft het oxaalzuur nu het jodium weer gereduceerd?
Hoe dan ook, ik moet het zaakje sowieso weer koken.
er zit nu 75ml in het glas en er zou 3g jodium in moeten zitten.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 23 Oct 2011, 19:33

Waarom oxaalzuur?
Heb je toevallig ook ammonium in je oplossing? Ammoniumoxalaat wordt namelijk gedecarboxyleerd met jood en je houdt ammoniumjodide over.
Of het met natriumoxalaat (wat jij waarschijnlijk nu in oplossing hebt) gebeurt weet ik eigenlijk niet.

Reap
Argon

Post by Reap » 23 Oct 2011, 20:12

Nee, ik dacht dat oxaalzuur een oxidator was, maar ik zag net dat ik het mis had.
Ik denk dat toen ik het oxaalzuur toevoegde het jood dus gereduceerd heb.
Maar nu na toevoegen van 75ml 70-30 H2O2(3%) en H2SO4, neemt de oplossing alleen in volume toe maar veranderd niet van kleur.
Ik heb nu 2 zwarte schilfertjes waarvan ik denk dat het jodium is. dus ik heb tot nu toe een rendement van <1% :P

spidey
Kobalt

Post by spidey » 23 Oct 2011, 23:53

Als het zo'n bende is geworden, besluit ik veelal tot indrogen en calcineren. In het geval dat het bestanddeel waarin je geinteresseerd bent, het laagste kookpunt of juist een heel hoog kookpunt heeft, kun je je stof uitdestilleren of de rest dan mooi wegdampen/sublimeren. Een andere optie is om het I- neer te slaan met iets waarmee het een niet oplosbare verbinding vormt en te filtreren van de rest. Dat vervolgens opwerken tot je I2. Maar dit zijn wel een soort laatste redmiddel-methoden.

Edit: NH4I sublimeert bij 405°C en ontleedt bij 551°C (CRC Handbook); tegen die tijd ben je je oxaalzuur (dec 157 °C) en je zwavelzuur (bp 337 °C) en zoutzuur al kwijt.

Edit2: overigens, als je daadwerkelijk NH4I en H2SO4 overhoudt zonder water, dan wordt je I- ook geoxideerd tot I2 door het H2SO4.

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Oct 2011, 15:58

Raar zeg, op de engelse en nederlandse wiki staan verschillende kookpunten van H2SO4.
Iniedergeval ik denk niet dat ik mijn kookplaatje zo heet kan krijgen dat er een redelijke hoeveelheid H2SO4 verdamp.
Daarnaast, de laatste keer (CuSO4 oplossing) toen ik een zure oplossing inkookte was mijn kookplaatje flink aangetast :P.
Dus ik zoek ook nog een of andere hitte/zuurbestendige bestendige coating die ik om de kookplaatjes heen kan doen.
er lijkt ook iets neergeslagen te zijn.

edit:
wat als ik nou water eruitkook?
dan zou ik toch een neerslag moeten krijgen van natriumjodaat en evt oxaalzuur/natriumoxalaat?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 25 Oct 2011, 14:55

Vermoedelijk wel. En nog Na2SO4. Hoe ga je je I2 uit jodaat halen?

Reap
Argon

Post by Reap » 25 Oct 2011, 15:34

ah nee dat klopt niet sorry.
natriumjodide.
verkeerde naamgeving.
Er ligt nu duidelijk witte neerslag op de bodem van het bekerglas (zonder te verwarmen)
Het heeft een "wolkjes achtige" structuur, wattenplukjes.

Post Reply