blauwzwarte verkleuring door looizuur houdend hout

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
rutgergraas
Foton

blauwzwarte verkleuring door looizuur houdend hout

Post by rutgergraas » 29 Nov 2011, 15:56

Geachte forum bezoekers,

Ik werk veel met eikenhout en ben nu aan het experimenteren met het blauwzwart kleuren daarvan, door ijzer en vocht in contact te laten komen met het eikenhout. Waar ik achter zou willen komen is hoe dat werkt. ik zal twee korte experimentjes beschrijven:
ik heb ijzervijlsel opgelost in azijn (24 uur laten inwerken) en gefilterd. Deze oplossing reageert vrij direct met het hout, alleen de celwanden van het hout blijven onverkleurd.
Ik heb ook ijzer(II)sulfaat opgelost in water en op het hout gebruikt, dit geeft een nog snellere verkleuring van het hout en geeft een iets blauwere kleur. Probleem hierbij is dat na verloop van tijd kristalletjes gaan vormen op het oppervlak.
Ik zoek eigenlijk naar een methode die de kleur geeft van ijzersulfaat, maar geen kristallen vormt.
wie o wie kan mij uitleggen hoe dat proces van verkleuring werkt? (en hoe de kristalvorming werkt van het ijzersulfaat)

Alvast veel dank!

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: blauwzwarte verkleuring door looizuur houdend hout

Post by Reap » 29 Nov 2011, 20:21

Makkelijk met ijzer(II) zouten werken op lange termijn is sowieso niet fijn. Ik denk zelf dat de verkleuring van het hout uiteindelijk naar bruin/zwart is wanneer je ijzer(II)sulfaat gebruikt. Als dat inderdaad is kan je beter ijzer(III) zouten (niet sulfaat) kopen als deze goedkoper zijn omdat je dan je zuiverheid houd en weet waar je mee werkt.(*ijzer(II)sulfaat gaat snel rommel vormen als je het bewaard, oxidatie aan de lucht, en vormt ijzer(III)sulfaat, dit is slecht oplosbaar).
Sulfaten vormen overigens meestal wel grotere kristallen (naar mijn ervaring) chlorides ook wel maar vaker kleinere. Dus hetgeen wat ik uit zou zoeken is kijken of FeCl3 goed kristallen vormt. Ik denk dat de kristalvorming op je hout gewoon normale kristalvorming is en geen speciaal mechanisme. En de verkleuring lijkt me gewoon difusie van de oplossing tussen de celwanden.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 29 Nov 2011, 20:47

Werkt dit misschien met Mohr's zout (ammoniumijzer(II)sulfaat)? Dit is een vrij stabiele bron van ijzer(II)-ionen.
Organisch chemicus

rutgergraas
Foton

Post by rutgergraas » 29 Nov 2011, 22:17

@Wouter, Mohr's zout klinkt als een mogelijkheid, alhoewel zouten voor zover ik weet kristallen zijn en weer graag kristallen gaan vormen als ze drogen. Heb je toevallig enig idee waar ik een klein beetje vandaan zou kunnen halen om een proefje mee te doen? Apotheek?

rutgergraas
Foton

Post by rutgergraas » 29 Nov 2011, 22:48

@Reap, de kleur met ijzersulfaat is echt kobaltblauw/zwart. met ammonia kleurt eiken donker, en met mijn azijnoplossing kreeg ik een minder blauwe kleur omdat waarschijnlijk roestvorming een warme zweem aan het hout heeft toegevoegd. Voor zover ik weet gaat het om de reactie tussen ijzer en looizuur dankzij de aanwezigheid van vocht. Het lijkt erop dat de oplosbare stoffen in het hout de verkleuring veroorzaken, dus niet de celwand, want die blijft intact. Ik ben dus op zoek naar de ideale manier van verkleuren, het liefst zonder dat een residu achterblijft wat problemen kan veroorzaken als kristalvorming of een reactie met een lak of andere afwerkmethode.

Het kan ook voorkomen dat als je met een stalen beitel eikenhout bewerkt, dankzij het vocht van je handen ook je huid verkleurt, je krijgt dan zwarte handen/vingers, geen gezicht en je wast het er echt niet af.....

en enig idee hoe ik aan ijzer(III)zouten kan komen?

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 29 Nov 2011, 23:41

Ijzer(II) zouten aan de lucht laten oxideren :)
Ik verwacht dat waterstofperoxide toevoegen ook werkt.
FeCl3 lijkt mij overigens een stofje voor extra voorzichtigheid.

@ Wouter:
Ik heb hier wat Mohr's zout kristallen liggen, is dat zo bijzonder dan? Ze waren per ongeluk gemaakt in 1 nacht.
Als dit niet bijzonder is blijft het probleem van kristallisatie toch aanwezig? (Mohr's zout was ook het eerste in mij opgekomen maar ivm kristallisatie niet vermeld.)
Hoe dan ook, Mohr's zout is inderdaad een goede bron van ijzer(II) ionen.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 30 Nov 2011, 10:39

Kristallisatie lijkt mij geen probleem. Spoel het overtollig zout eraf, enige gevormde kristallen zijn goed oplosbaar.
Organisch chemicus

rutgergraas
Foton

Post by rutgergraas » 01 Dec 2011, 14:25

Dank voor de reacties, ik denk dat ik wel even vooruit kan met de informatie. Als ik een geslaagde methode heb gevonden laat ik dat zeker even weten!

Post Reply