snelle verbranding van suikers

Over chemie wat niet in een andere categorie past.
Post Reply
leergierig meisje
Helium

snelle verbranding van suikers

Post by leergierig meisje » 09 Mar 2012, 18:31

hoi !!

ik moet een vulkaantje maken met de stoffen sacharose kaliumchloraat en natriumchloride.
mijn vragen zijn:
1. wat is de taak van het kaliumchloraat en wat is de reactievergelijking ervan?
2. de zwarte stof die achterblijft is dat koolstof en is de suiker volledig verbrandt?
3. waarom moeten we er natriumchloride aan toevoegoegen?

alvast bedankt

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: snelle verbranding van suikers

Post by Reap » 09 Mar 2012, 20:11

Ik zal je even een zetje geven:

kaliumchloride is KClO3
suiker is C12H22O11

KCl, H2O en CO2 zijn de reactieproducten voor zover ik weet.

NaCl doet (denk ik) niks een dergelijke reactie dus misschien is dat om te zorgen dat het een verbranding is en geen "explosie".

leergierig meisje
Helium

Post by leergierig meisje » 10 Mar 2012, 10:49

dank u

nog een vraagje komt er bij het verbranden van sacharose veel energie vrij?
zoja onder welke vorm?

Reap
Argon

Post by Reap » 10 Mar 2012, 12:19

zelfde als bij een brandende kaars.
welke energie zie je en welke energie voel je?

leergierig meisje
Helium

Post by leergierig meisje » 10 Mar 2012, 14:00

je ziet vuur en er komt warmte vrij?

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 10 Mar 2012, 14:56

Klopt, wat zorgt ervoor dat je vuur ziet? (De vraag is lastiger om zo te stellen dat het antwoord er niet instaat dan voor jou om hem te beantwoorden :) )

leergierig meisje
Helium

Post by leergierig meisje » 10 Mar 2012, 15:06

dat hebben we nog niet geleerd.

Reap
Argon

Post by Reap » 10 Mar 2012, 15:33

Fuzz, dat weet ik waarschijnlijk wel. Maar ik kan de vraag niet met zekerheid beantwoorden.
Maar ik gok dat C atomen door de grote warmte hoofdzakelijk IR straling uitzenden (warmte) maar dat het overloopt naar zichtbaar licht. Omdat het juist geen banden spectrum is zegmaar. (Ik weet het tegenovergestelde begip niet zo snel)

Een ding dat ik niet snap wat ook met licht te maken heeft, niet met verbranding maar kernfusie.
Mailtje dat ik naar mijn docent gestuurd heb maar nog geen antwoord op heb gehad:

"Objecten stralen straling uit in het IR gebied (warmte) meestal zien we dit niet gewoon, tenzij de temperatuur hoog wordt (vanaf de 700/800 C ongeveer), dan gaan objecten VIS straling uitzenden. Je hebt ook sterren, deze zijn erg warm maar zijn vaak rood, geel of blauw.
Maar er zit nog groen tussen geel en blauw in het zichtbare spectrum. Waarom zijn er dan geen groene sterren?
Komt dit doordat een ster bestaat uit plasma en atoom emissies geen of niet veel in vergelijking met andere kleuren groene spectra lijnen bevatten? Of komt dit doordat de andere kleuren groen gewoon "overstemmen"? Omdat menselijke ogen gevoeliger zijn voor geel licht dan voor groen bijvoorbeeld."

Ik denk zelf nu dat het met atoom emissie spectra te maken heeft.

leergierig meisje
Helium

Post by leergierig meisje » 11 Mar 2012, 11:23

waarom is suiker een energierijke verbinding?

Reap
Argon

Post by Reap » 11 Mar 2012, 22:26

Vet bevat veel meer C-C bindingen, vet is energie rijker dan suikers. Dus ik denk gewoon omdat suikers veel C-C bindingen hebben. (die worden immers gebroken tijdens de citroenzuurcyclus)
Met al die C-C bindingen kan je veel ATP maken. Maar ik heb buiten dat eerlijkgezegd geen idee waarom het een energierijke verbinding genoemd wordt.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 11 Mar 2012, 22:33

Het is niet zo'n lastige vraag. Waarom zie je in een donkere kamer niets? Omdat er geen licht is.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 12 Mar 2012, 21:02

Fuzzwood wrote:Waarom zie je in een donkere kamer niets? Omdat er geen licht is.
Uhhh... is dat een hint?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Lot
Foton

Post by Lot » 09 Mar 2014, 15:52

Maar wat is dan de taak van het kaliumnitraat, in deze proef. KCl3 is zeer brandbaar. Dus deze zorgt dan dat het mengsel heviger brandt?
KCl3 --> ? + 02

Reap
Argon

Post by Reap » 10 Mar 2014, 08:50

Necro topic:
Maargoed, Nitraat is geen Cl- Maar NO3-. En K is er voor zover ik weet niet in een K3+ oxidatie toestand. Dus geen KCl3 maar KNO3 (NO3- is een polyatomisch anion, dus een geheel).

En KNO3 is niet brandbaar, maar wel een oxidator.

Waarschijnlijk ontstaat er water, CO2, K2CO3 en N2 denk ik. Misschien ontstaat er NO of NO2, maar dat weet ik niet zeker. (Dat reageert NO gauw met zuurstof tot NO2).Wat er anders met het kalium ion zou kunnen gebeuren weet ik niet eigenlijk.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 14 Mar 2014, 06:05

Nitraat word gereduceert tot nitriet (NO2-) bij normale condities. Bij de verbranding van KNO3 en suiker, bij verhoogde temperaturen, ben ik niet zeker van de reactieproducten, waarschijnlijk een complex mengsel waarvan de samstelling afhangt van de verhoudingen waarin de reagentia voor de reactie waren gemengt, ook de deeltjesgrootte kan een rol spelen. Omdat het allemaal solid-state chem. is kunnen er op microniveau kleine verschillen in homogeniteit bestaan van het reactiemengsel. Waarschijnlijk ontstaan zowiezo stikstof en stikstofoxiden van het nitraat en CO2 en H2O van het suiker (carbonaatvorming: O=C=O + HOH <==> O=C(OH)2 --2 eq. base---> O=CO22- + 2 Base-H)

Met het kaliumion zal niets gebeuren, alkalimetalen komen alleen maar in de octet toestand voor. Ik weet niet hoeveel je van orbitalen enz. afweet, maar hier is mijn uitleg: Kalium heeft een atoomnummer 19 dwz. dat de elektronenconfiguratie als volgt is : [Ar]4S1 Wanneer je een elektron weghaalt uit het buitenste s-orbitaal (K+) houd je een elektronenconfiguratie over, die gelijk is aan die van het edelgas Ar (18 elektronen: [Ne]3s2 3p6) en dus met 3 bezette p-orbitalen. Dit is een ongelofelijk stabiele configuratie, zoals je misschien weet reageren edelgassen bijna nergens mee!

Metalen met meerdere oxidatietoestanden komen voornamelijk uit het d-blok van het periodiek systeem dus alle d-metalen (Fe, Mn, Co, Pd etc.). Deze metaalionen zijn veel reactier en kunnen zelfs in ionvorm nog allerlei reacties ondergaan, erg handig als je een katalysator ontwerpt.

Suiker is energierijk omdat hoger in energie is als de verbindingen waaruit het molecuul is gemaakt. Het bestaat uit C-C maar ook C-H bindingen. Deze atomen kunnen geoxideerd worden waarbij een hoop energie vrijkomt. In de natuur worden suikers onderandere gemaakt (biosynthese; fotosynthese) uit CO2 en H2O. Hierbij word de energie uit zonlicht gebruikt om het suikermolecuul inelkaar te knutselen. Wanneer je de suiker volledig verbrand ontstaat weer CO2 en H2O; daarbij komt de energie weer vrij die er van te voren is ingestopt om het suikermolecuul te maken, deze energie zat al die tijd "opgesloten" in het molecuul. Dit is de wet van behoud van energie.

Bij een exergone reactie komt energie vrij (verbranding etc.) dit kan zijn in de vorm van zichtbaar licht of warmte (exotherm). Licht ontstaat doordat elektronen in het molecuul van hogere energie terugvallen naar een lager energieniveau, daarbij kan het zijn dat het elektron een foton (= lichtdeeltje) uitzend. Welke kleur licht dit is, hangt af van de frequentie van de deeltjes (ja verwarrend deeltjes kunnen zich ook als golf gedragen) IR is licht met zeer lange golven (weinig energie), zichtbaar licht heeft kortere golven (hogere energie). Maar het is allemaal licht waar we het over hebben.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply