Ik zoek voor een project op school de 1H-NMR spectra van limoneen en limoneenoxide. Ik heb zelf wat spectra gemaakt op een mager 60 MHz NMR-apparaat, maar kan geen referentiespectra vinden, wat bij de metingen met dit apparaat minstens aan te raden is.
Ik heb gezocht op bekende adressen zoals SDBS en op sites van wat producenten, maar kon niets vinden. Misschien heeft iemand hier meer succes dan ik en kan diegene mij helpen.
Dus, ik zoek de proton NMRs van:
Limoneen
Limoneenoxide
NMR-spectra van limoneen en derivaten
- Wouter
- Krypton
- Chemistry interests: Organic
NMR-spectra van limoneen en derivaten
Organisch chemicus
Re: NMR-spectra van limoneen en derivaten
Ik kan het spectra wel stimuleren met ChemDraw als je wilt...
Heeft een kleine onbetrouwbaarheid ingebouwd.
Heeft een kleine onbetrouwbaarheid ingebouwd.
Chemdraw is redelijk nauwkeurig, behalve soms de protonen naast de heteroatomen, die willen soms nog wel eens een andere shift hebben.
- Wouter
- Krypton
Werken deze NMR simulators goed? Dan kan ik zelf ook wel wat in elkaar zetten natuurlijk 

Organisch chemicus
De voorspelling van chemdraw houdt totaal geen rekening met anisotropische effecten (bvb ringstroomeffecten van pi-bindingen) of shifts die voorkomen uit het feit dat protonen door rotatie in een ander veld terechtkomen. Ik heb voorspellingen gezien die er 3 ppm naast zaten... 

- Wouter
- Krypton
Inmiddels werk ik ook met de NMR-voorspeller van ChemDraw, in het bedrijfsleven (i.e. stage). Ik kan beamen dat het vrij onnauwkeurige software is. Het is wel fijn om even snel een spectrum te zien en te vergelijken, maar het biedt absoluut geen zekerheid. Wil je zekerheid, dan moet je nadenken.
De spectra van het limoneen bleken achteraf gezien gewoon waardeloos; het NMR-apparaat van mijn school is alles behalve een goed apparaat.
De spectra van het limoneen bleken achteraf gezien gewoon waardeloos; het NMR-apparaat van mijn school is alles behalve een goed apparaat.

Organisch chemicus