Verdunnen

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Post Reply
Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Verdunnen

Post by Ilmenite » 02 Feb 2013, 21:05

Hoi,

Ik moet voor de praktijklessen bij mij op school regelmatig verdunningsreeksen maken en het gaat bijna altijd wel érgens de mist in.
Vaak heb ik een factor 10 te veel verdund, of te weinig. Je begrijpt het idee.

Om te beginnen moet ik dingen afwegen, dus als droge stof en dat oplossen in bijv. 100ml. Hoe weet ik nou hoeveel mg per liter erin zit?
En stel nou dat ik een 4ml uit deze oplossing haal en deze weer in een nieuwe maatkolf van 100ml stop en aanvul? Hoe bereken ik nu de nieuwe concentratie?

Ik heb er nog niet echt een handig stappenplan of ezelsbruggetje voor gevonden dat voor mij goed werkt.

Kan iemand mij helpen?
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Verdunnen

Post by Wouter » 02 Feb 2013, 21:27

Je weet hoeveel droge stof je afweegt en je weet dat je het oplost in 0.1 L. Als je dus 4 mg hebt afgewogen, dan heb je een oplossing van 4 mg/0.1L, dat is hetzelfde als 40 mg/L. Of 4 g/1000L etc.
Als je 4 mL uit je oplossing haalt en verdunt tot 100 mL, dan heb je een factor 25 verdund (100 mL/4 mL = 25). Je krijgt dan een oplossing van 1.6 mg/L
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 05 Feb 2013, 17:53

Wat goed werkte bij mij toen ik dit voor het eerst op het MLO kreeg, is een dergelijk stappenplan als:

1 - Bereken hoeveel stof opgelost zit in een liter. ((m)g/l of (m)mol/l)
Dan ga je verdunnen:
2 - (Vmaatkolf/Vpipet)= verdunningsfactor
3 - Verdunningsfactor/concentratie opgeloste stof = eindconcentratie

Of gebruik de formule:
V1*C1=V2*C2

Dus een voorbeeld:

"Een analist doet een fluorimetrische bepaling van kinine in tonic. Daarvoor moet een kallibratiereeks gemaakt worden, de analist begint als volgt: Er werd 100 mg kinine hydrochloride opgelost, overgebracht in een maatkolf van 100 ml en aangevuld en gehomogeniseerd, vervolgens werd van deze oplossing 5 ml gepipetteerd in een maatkolf van 100ml." Wat is de eindconcentratie?

1 - De concentratie in de eerste Stockoplossing is 100*10 = 1000 mg/l (vermenigvuldigen met 10 want er gaan 10*100 ml in een liter, in een liter zit dus 10 keer zoveel kinine)
2 - dan: 100/5 = 20 keer verdunt.
3 - 1000 mg/l / 20 = 50 mg/l in de verdunde oplossing.

Bij het rekenen met molairiteiten werkt het exact hetzelfde, echter wordt de concentratie in mg/l dan gedeeld door de molmassa van de ingewogen component.

Reken het zelf nog een keer na, stap voor stap. De kunst is om het te begrijpen en het vaak te oefenen. Het is goed om jezelf een stappenschema aan te leren. Schrijf voor jezelf eens op: wat wordt er gevraagd? Welke stappen moet ik ondernemen om zo makkelijk mogelijk tot het correcte eindantwoord te komen?
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Post by Ilmenite » 05 Feb 2013, 20:07

Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik wat aan :)
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Post Reply