Analyse olie uit zeewier/algen

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Post Reply
Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Analyse olie uit zeewier/algen

Post by Ilmenite » 21 Aug 2014, 08:40

Hallo,

Twee leerlingen van mij hebben voor een profielwerkstuk olie uit zeewier gehaald(geëxtraheerd met hexaan geloof ik).
Zij willen graag een kwantitatieve analyse van de de olie doen op de gaschromatograaf(Mini-GC van Vernier).

Ik heb zitten googlen naar de chemische samenstelling van deze olie(zij het ongeveer), maar ik werd er niet veel wijzer van.
Ik ben nl bang dat de olie uit hele hoogmoleculaire vetzuren bestaat en die zullen nooit fatsoenlijk door de GC komen(dus hij gaat kapot).

Weet iemand of er misschien een alternatief is om de samenstelling van de olie te analyseren, of weet iemand of dit daadwerkelijk op deze GC kan?
Het moet wel met de faciliteiten van een middelbare school, dus toegang tot hele dure en geavanceerde apparatuur heb ik niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes,
Ilmenite
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Analyse olie uit zeewier/algen

Post by Wouter » 21 Aug 2014, 10:48

Is het een idee om een deel van deze olie te verzepen en vervolgens te methyleren (methyljodide) en dat, na waterige wassing, te analyseren? Zo kan je vetzuren gemakkelijk analyseren, alhoewel het lastig differentiëren is tussen wel- en niet-esters zonder fatsoenlijke massaspectrometer (MS). Ik betwijfel of jullie een MS achter de GC hebben (absoluut een meerwaarde, als jullie de kans krijgen!).

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat het systeem echt kapot gaat van een dergelijke meting. Heeft het apparaat geen preventie om niet-vluchtige verbindingen af te vangen voordat ze op de kolom komen? Ik meet samples met gaschromatografie waarin zelfs zouten opgelost zitten.
Organisch chemicus

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 21 Aug 2014, 11:39

Volgens mij heeft het apparaat dat niet, nee..
We hebben ook geen MS achter de GC, helaas.

Verzeping en (vooral) methylering zou ik even uit moeten zoeken, of dat kan.
Bedankt voor je antwoord.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 21 Aug 2014, 12:23

Ik heb het even nagevraagd bij mijn analytische vrienden, zij zeggen dat er een glazen "liner" in de injectiepoort zit, die vaste delen zou moeten opvangen voordat zij op de kolom komen.
Organisch chemicus

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 21 Aug 2014, 13:47

Dan ga ik ervanuit dat dat ook op de GC van Vernier zit.

Ik heb een voorschrift gevonden voor de verzeping en methylering van raapzaadolie, ik denk dat het bij zeewierolie ongeveer hetzelfde werkt.
Daar moet ik nog wel even met de docent en de leerlingen over in gesprek, want er zitten wat hobbels in(om maar te beginnen met het feit dat de kolomtemperatuur nooit hoog genoeg komt bij onze GC, die kan maar tot 160 graden C).
over-de-gaschromatografische-bepaling-van-vetzuren-in-raapolie.pdf

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 21 Aug 2014, 15:55

Ik weet niet of dat een issue is, waarschijnlijk is er voor dit apparaat wel documentatie beschikbaar hoe dergelijke verbindingen gemeten kunnen worden. In principe scheidt je op basis van polariteit (kolomtype) en vluchtigheid (temperatuur), maar met de juiste flow kan je hogerkokende verbindingen ook elueren. Zo heeft methylmyristaat een kookpunt van >300 °C, maar is deze wel zichtbaar in de metingen van het artikel dat je hebt gevonden.
Organisch chemicus

Post Reply