Uitleg FTIR opname

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Post Reply
Liesbeth
Foton

Uitleg FTIR opname

Post by Liesbeth » 22 May 2010, 18:02

Hallo,
Ik heb een labtest laten doen op een substantie en dit krijg ik.
Ik snap er helemaal niks van :s 8-) Kan iemand hier me misschien een handje helpen?
Ik heb geprobeerd om me er in te verdiepen, maar m'n snappertje is hier echter te klein voor :D

Wat is bv de betekenis van de cijfers bij de pieken en dalen? ( 632.9 t/m 3277.1)
Zijn dit nummers voor chemische stoffen?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Uitleg FTIR opname

Post by Wouter » 22 May 2010, 18:34

Dit is een infrarood absorptie spectrum. De nummers die je ziet zijn de pieken van het spectrum. Deze pieken beschrijven specifieke onderdelen van moleculen, die een andere hoeveelheid infrarood absorberen. Zo neemt een hydroxylgroep (bijvoorbeeld: een alcohol) heel veel infrarood op in het gebied van 4000-3000 cm-1. Tussen 1750 en 1650 zitten dikwijls carbonyl-groepen etc.

Het spectrum dat je hier hebt is zonder additionele informatie niet echt functioneel. Ik kan hieruit alleen maar afleiden dat òf je molecuul is heel erg polair, òf er zit veel water in je te meten stof.

Een IR-spectrum zegt niets over de zuiverheid van een verbinding, laat staan welke verbinding het precies is. Het kan worden gebruikt om vast te stellen hoe een molecuul opgebouwd is, maar daar is dus nog veel meer informatie bij nodig (GCMS/LCMS en indien zuiver, proton-NMR).

Daarom de vraag: Wat wil je precies bepalen? :P
Organisch chemicus

Liesbeth
Foton

Post by Liesbeth » 22 May 2010, 19:13

Hallo Wouter,
Dankjewel voor je snelle reactie en uitleg.
Ik zou graag willen weten of dit een kunsstof of lichaamseigen stof is.
Dit is de uitleg die ik erbij kreeg. Word er niet echt wijzer van. :+

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 22 May 2010, 19:48

Nouja, ik had gelijk dat het molecuul erg polair is, dat zijn (poly)amides namelijk. Deze kunnen veel waterstofbruggen maken.

In de beschrijving staat denk ik alles wat je nodig hebt. Het kan zowel van natuurlijke of synthetische oorsprong zijn. Een kunststof is altijd synthetisch, overigens.
Organisch chemicus

Post Reply