Azijnzuur concentratie (o.a. conductometrie)

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Azijnzuur concentratie (o.a. conductometrie)

Post by Z4x » 13 Jul 2010, 13:01

Ik heb deze analyse gedaan: http://www.thuisexperimenteren.nl/scien ... metrie.htm.

Hij is best makkelijk te doen. Ik kwam op 15-16g NaOH oplossing (2x de analyse gedaan) en dat is dan denk ik een concentratie van 7,4 - 8% azijnzuur. Klopt mooi met wat er op de verpakking staat. Dit was AH schoonmaakazijn.

Toch ging deze analyse niet helemaal volgens die webpagina. Ten eerste heb ik gewoon kraanwater gebruikt :P en een weegschaal met een "precisie" van 1g. (ik koop binnenkort een betere weegschaal) Wat ik vreemd vond was dat zodra ik 15-16g had gaf de multimeter aan dat de verbinding verbroken was (ipv een lage weerstand). Als ik de multimeter op DC zette dan gaf ie 0,4-0,5 volt aan, zou het daar door kunnen komen? Welke reactie is dit dan?

Van de webpagina:
Discussie en conclusie:

Azijnzuur (HAc): 60 g/mol
Natronloog (NaOH): 40 g/mol

Voor de loogoplossing: 10 g/100 ml = 2.5 mmol/ml
Uit de meetresultaten kunnen we halen dat het equivalentiepunt tussen de 25 en 26.25 mmol NaOH zit.
Het equivalentiepunt bepalen we dan op: 25,625 mmol NaOH.
In 30 g Azijnzuuroplossing zit dan ook 25.625 mmol HAc.
In 100 g zit dan : 100/30 * 25.625 / 1000 = 5.1 g HAc.
Het percentage azijnzuur in de schoonmaakazijn oplossing is dan ca 5.1 %.
Volgens mij ontbreekt in de een-na-laatste regel "x 0,6". Toch snap ik em niet helemaal, vooral die percentages concentratie.

Ik zet de weegschaal met lege beker op nul, weeg 10g NaOH af, zet meter op nul, weeg 100g water af (dat ik er dus bij doe). Zo heb ik het gedaan. Wat heb ik dan?
10g/100ml? of 10g/100g? of 10g/110g? of 10% of?
Of moest ik 10g NaOH er in doen en dan vullen tot ik 100gram heb?

Zo staat het op de webpagina:
# Weeg in een ander bekerglas 10 g natronloog (=ontstopper) af en voeg 100 ml gedemineraliseerd water toe. Meng goed en wacht tot de oplossing afgekoeld is.
--

Hoe zit dat met <8% azijnzuur, is dat 8gram in 100gram water of is 8ml in 100ml? 100ml water is ongeveer 100gram, maar hoe zit dat met azijn?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Germanium

Re: Azijnzuur concentratie (o.a. conductometrie)

Post by Z4x » 13 Jul 2010, 14:39

Zo net ook even een analyse gedaan met kleur verandering met thee (idee van ragbips dacht ik). Met AH schoonmaakazijn weer rond de 16-17g NaOH oplossing (bijna 18 zelfs), maar de Rio kwam maar tot 12-13g. Oftewel:

AH schoonmaakazijn: 7,5 - 8%
Rio zogenaamd "dubbel geconcentreerd": 6 - 6,5%

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 13 Jul 2010, 15:27

Hoeveelheid oplossing duidt je niet aan in gram, maar in mL, waarbij je ook de concentratie/molariteit vermeld.

Percentages zijn wisselend van definitie. Daarom is molariteit beter (mol/L). Maar meestal is een percentage gram/gram. Een 10% HCl-oplossing is 10 gram HCl in 100 gram totaaloplossing. 100% azijnzuur is 100 gram azijnzuur per 100 gram totaaloplossing. Er wordt echter soms ook in volumes gerekend, en dan speelt de dichtheid van een stof ook mee. Een 25 volume% oplossing van ethylacetaat in dichloormethaan is eigenlijk maar 21 massa%.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 Jul 2010, 15:40

Wouter wrote:Hoeveelheid oplossing duidt je niet aan in gram, maar in mL, waarbij je ook de concentratie/molariteit vermeld.

Percentages zijn wisselend van definitie. Daarom is molariteit beter (mol/L). Maar meestal is een percentage gram/gram. Een 10% HCl-oplossing is 10 gram HCl in 100 gram totaaloplossing. 100% azijnzuur is 100 gram azijnzuur per 100 gram totaaloplossing. Er wordt echter soms ook in volumes gerekend.
Dus om 10% oplossing te maken van NaOH, moet je 10 gram wegen en aanvullen tot 100gram? Dan staat het fout op die webpagina.

In een 1L fles azijnzuur van 8% zit dan 80 gram puur azijnzuur? Dus dan 1,33 mol/L?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 Jul 2010, 15:52

Ja, nu ben ik even in de war... Daarom houd ik meer van molariteit. :P Als je 10 gram NaOH bij 100 mL water voegt, dan maak je een oplossing 2.5 mol/L. Dat staat echter los van percentages. Mijns inziens is de oplossing dan maar 9.1%, omdat je een totaalmassa van 110 gram hebt. Als je namelijk 100 gram NaOH toevoegt aan 100 gram water, dan krijg je geen 100%-ige oplossing.

Je laatste opmerking klopt als een bus, volgens mij.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 Jul 2010, 16:50

Bedankt. Dan klopt de webpagina wel. Hij werkt met mol (2.5 M/L) en niet met percentage(s), mijn fout.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 26 Jul 2010, 13:51

Mijns inziens is de oplossing dan maar 9.1%, omdat je een totaalmassa van 110 gram hebt. Als je namelijk 100 gram NaOH toevoegt aan 100 gram water, dan krijg je geen 100%-ige oplossing.
100g NaOH in 100g water wegen in totaal 200g, dus bevat de oplossing dan 50 massa-% NaOH. 100% NaOH is gewoon NaOH zonder water :)

Het begrip massa-% betekend gewoon hoeveel % van een totale massa mengsel uit één bepaald component bestaat. 96% zwavelzuur bevat voor 96 massa-% zuivere zwavelzuur respectievelijk 4% water.

Ik prefereer ook gewoon de mol om mee te rekenen, lekker makkelijk en is later zo weer om te rekenen naar grammen. % worden eigenlijk bijna nooit gebruikt in het chemisch lab omdat je hiervoor erg omslachtige berekeningen moet uitvoeren: helemaal niet nodig! Daarom snap ik nooit iets van van biologen :) Die gebruiken oplossingen in het lab die "4 keer geconcentreerd" zijn, wat nou 4 keer? 4*5mol/l? :P
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply