Concentratie bepalen van (simpele) stoffen

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Concentratie bepalen van (simpele) stoffen

Post by Pyrochemistry » 21 Nov 2010, 12:40

In principe voldoen inderdaad hoogmoleculaire (carbon)zuren hieraan. Voorwaarde is wel dat de reactie een volledig aflopende reactie is en dat bij voorkeur het zuur in enkelvoudige of dubbelvoudige molverhouding reageert. Bij mij op school wordt doorgaans oxaalzuur.2H2O of kaliumwaterstofftalaat gebruikt om natronloog te stellen, maar in veel laboratoria wordt liever voor enkelvoudige zuren gekozen omdat er maar een enkelvoudig protolyse-traject is waardoor potentiometrische stelling eenvoudiger kan worden toegepast.

[Offtopic:] potentiometrische titratie is saai en slaapverwekkend, bij in op school noemen wij het dan ook liever 'hersendood werk op hoog niveau'. Potentiomerrisch titreren is een stille ramp, pH- of potentio-meters die niet goed werken of motorzuigburetten die een afwijking hebben van hier tot aan Tokyo.... Ik en een klasgenoot hebben het ooit voorelkaar gekregen om het potentiaalverschil onder de nul te krijgen, Tot twee keer aan toe heb ik een proef gedaan zonder resultaten omdat niet één pH-meter correct functioneerde en heb ik een practicum uitegezeten voor Jan met de korte achternaam. Nee dan toch liever organische synthese :P [/offtopic]
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply