Analyseren van onbekende witte stof

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Post Reply
Jobbie
Helium
Chemistry interests: Overall

Analyseren van onbekende witte stof

Post by Jobbie » 17 Oct 2010, 15:17

Noot:
Ik weet het niet of deze in een analytische forumgedeelte hoort, mocht dat niet juist is, mag deze ergens anders verplaatst worden.

Afgelopen week zag ik een grote zak met daarin witte klomp die ongeveer 5 kilo weegt, die iemand meegebracht hebt die waarschijnelijk op reinigingsklus is geweest bij een chemieindusterie of papierindusterie. Kennelijk heeft iemand stiekem deze witte stof meegebracht. Ik heb deze zogenaamd afgevoerd, maar toch heb ik deze zelf naar huis meegebracht om dit even uitzoeken wat het precies is.

Het is waarschijnelijk calciumcarbonaat of titaan(di)oxide te zijn, die bij de papierindusterie gebruikt als witmakers voor papieren.
Ik heb deze in een reageerbuis kleine klompje gedaan, en diverse zuren erop losgelaten:

Salpeterzuur verdund: In het begin heftige reactie en daarna langzame reactie met ontwijkend gas uit de klompje, waarschijnelijk Co2.
Zwavelzuur geconc.: idem als boven, maar lijkt wel op dat onoplosbaar is.
Fosforzuur geconc.: Weinig reactie, alleen Co2 ontwijkend gas uit klompje.
Azijnzuur geconc.: Idem als boven
Zoutzuur geconc.: Heftige schuimende reactie, de klompt ontleedt en er ontstaat een melkachtig oplossing en volgende ochtend ligt er een witte melkachtige neerslag.
Volgens mij zou dit wel eens van Calciumcarbonaat geweest die door zoutzuur gereageerd is tot calciumchloride

Maar er is nog 1 ding, de vanochtend zag ik de resterende klompgruis die op de papier lag, als ik deze wegneemt, ligt er een gele natte vlekje op de papier.. wat zou dat zijn ?

Zijn er nog meer suggesties waarmee ik nog verder kan analyseren, ik heb niet zoveel zuren of bases ter beschikking en ook niet indicatoren.

Hier de foto van deze bewuste klompjes, die ik uit de grotere klomp afgebroken hebt.
klompje.jpg

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Analyseren van onbekende witte stof

Post by Wouter » 17 Oct 2010, 15:51

Welke vlamkleur geeft het product van de reactie met zoutzuur?
Organisch chemicus

Jobbie
Helium
Chemistry interests: Overall

Post by Jobbie » 17 Oct 2010, 20:28

Ik denk dat het beter is de komende week opnieuw te gaan doen, dan heb ik wat meer tijd om wat uitvoerige tests te gaan doen compleet met journal-verslagen en foto's, gisteren was het nogal gehaast en vandaag besef ik dat de glaswerken niet allemaal proper is. Deze heb ik inmiddels gereinigd en de samples van gisteren afgevoerd.

Ik zal ook maar eens nieuwe glaswerken gaan investeren, het kan wel even tijdje duren voordat ik investering daadwerkelijk te gaan doen.
Mijn excuses voor hiervoor.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 17 Oct 2010, 22:27

Het lijkt mij inderdaad calciumcarbonaat (evt. onzuiver omdat niet alles oplost in zoutzuur). De reden waarom ik dit denk is dat het met zwavelzuur minder doet. Met zwavelzuur ontstaat dan onoplosbaar calciumsulfaat (gips).

Probeer i.p.v. de geconcentreerde zuren verdunde zuren (ca. 20% zwavelzuur, ca. 10% zoutzuur). De test met salpeterzuur en fosforzuur voegt niet veel toe in eerste instantie.

Probeer ook eens wat op te lossen in zoutzuur, schenk wat van de heldere oplossing af (evt. laten bezinken) en voeg aan die heldere oplossing wat zwavelzuur. Geeft dat een neerslag? Zo ja, dan is het vrijwel zeker CaCO3, of SrCO3 of BaCO3.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply