Soedan rood spectrometrie

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Post Reply
Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Soedan rood spectrometrie

Post by Ragbips » 29 May 2011, 23:11

He wat grappig! Ik moet toevallig morgen met Sudan werken (kritische micel concentraties bepalen), en nu lees ik toevallig je synthese :P

Pyrochemistry
Zwavel

Re: Phenylazo-naphtalen-2-ol

Post by Pyrochemistry » 05 Jun 2011, 16:52

Hoe werkt die analysetechniek, zo'n micel bepaling?
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 05 Jun 2011, 17:47

Dat kan op verschillende manieren, en we hebben er 4 uitgevoerd.
Alle vier methoden laten opeens een duidelijke knik in de lijn zien als je het grafisch tegen elkaar uitzet, en het punt waarop dat gebeurt is je KMC.
Ik had 13 oplossingen gemaakt van 0 tot 0,020 mol/L natriumlaurylsulfaat.

De eerste methode was door de oppervlaktespanning te bepalen met de methode van Du Noüy

De tweede was de solubilisatie van Rhodamine 6G. Rhodamine 6G kan polymeriseren en kleurt dan rood en heeft geen fluorescentie.
n Rhodamine <--> (Rhodamine)n
In zuiver water ligt dit evenwicht naar links en treedt er eni­ge fluorescentie op en door toevoegen van ionen ver­schuift het evenwicht naar rechts waardoor de fluorescen­tie uit­dooft. Zodra er zich micellen vormen, worden de monomeren opge­nomen in de micellen, waardoor het evenwicht naar links afloopt en de oranje kleur en fluorescentie weer terugkomt.

De derde methode was solubilisatie van Soedan rood G. Spatelpuntje toevoegen, twee uur in de schudmachine, affiltreren en dan de extinctie meten bij 520nm. Soedan rood is nagenoeg onoplosbaar in polaire oplosmiddelen, maar oplosbaar in apolaire oplosmiddelen. Zodra er micellen vormen worden deze bezet door Soedan rood en zal de extinctie ineens sterk toenemen.

En de vierde methode was het meten van de geleidbaarheid. Die neemt sterk toe na de KMC, terwijl het effect van lagere concentraties NaLS waarbij de moleculen puur aan de oppervlakte gaan zitten te verwaarlozen is.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 06 Jun 2011, 18:09

Wel interessante analysetechnieken moet ik zeggen hoor, wat voor toepassingen hebben de bepalingen?

Alleen is sudan rood niet het zelfde als sudan I :P

Ragbips
Natrium

Re: Soedan rood spectrometrie

Post by Ragbips » 06 Jun 2011, 22:36

Nee inderdaad, daar kwam ik ook achter. Ik had eerst de verkeerde structuurformule te pakken, namelijk van Soedan IV, die ook rood is, alleen donkerder.
Ik moet alleen zeggen, soedan I ziet er ook behoorlijk rood uit, terwijl die volgens de duitse wiki geel is :P
Het lijkt mij echter dat de KMC bepaling wel met elke soedan wil, want volgens mij lost er geen enkele goed op in water.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 16 Jun 2011, 12:10

Pyrochemistry wrote:wat voor toepassingen hebben de bepalingen?
De toepassing is om de kritische micelconcentratie van oppervlakte actieve stoffen te bepalen. Dit is heel handig om te weten als je producent van schoonmaakmiddelen bent, aangezien detergentia pas goed werken vanaf de KMC. Voor een goed schoonmaakmiddel is het dan belangrijk dat de KMC zo laag mogelijk is.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 30 Jun 2011, 19:21

Welke grootheid en eenheid krijgt een uiteindelijke meetwaarde? Ik bedoel een gemeten UV/VIS extinxie is een ander getal als de geleidbaarheid (in ohm of mV/dm3)?

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 30 Jun 2011, 19:57

Eenheden zijn elk anders en dat maakt ook niet uit (extinctie heeft ook geen eenheid).
Je zet uiteindelijk de punten uit met de concentratie op de x-as. Bij de KMC is dan een hele duidelijke knik te zien. Waar dit knikpunt ligt is de concentratie oppervlakte-actieve stof op de KMC, ongeacht welke eenheid er op de y-as wordt uitgezet.

Ik zal morgen eens kijken of het logboek al is nagekeken, dan kan ik wel een voorbeeld laten zien ;)

Post Reply