Massaspectrometrie

IR, NMR, GC, HPLC, noem maar op. Bespreek hier alles over analytische chemie: hieronder valt alles qua zuiverheidsbepaling, structuuropheldering, karakterisering en meer.
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Massaspectrometrie

Post by Jor » 02 Feb 2009, 22:05

Phantom wrote: Dit topic komt uit Cyclische bindingen in IR
Fuzzwood wrote:Volgens mij krijg je dat vlugger te zien als je ook een C-NMR en H-NMR kunt draaien. Ideaal is overigens een MS spectrum icm al die andere spectra. Uit de beide NMRs kun je zien welke en hoeveel verschillende CH-groepen je hebt, uit de MS kun je zien uit wat voor losse delen je stof is opgebouwd. Met IR en H-NMR kun je zien welke niet-CH groepen zich nog in de stof bevinden en waar deze zitten. Molecuulformules haal je dus heel lastig uit een IR, het laat je echter wel zien welke groepen je dus in je stof hebt.
Ja inderdaad, je IR zegt niks anders dan welke groepen je hebt. H-NMR zegt je welke groepen met H-tjes je hebt, en je kunt ook de concentraties in mengsels berekenen met behulp van de integralen die je erbij krijgt.
Met MS heb ik geen ervaring. Hoe werkt dit?

Fuzzwood
Koolstof

Re: Cyclische bindingen in IR

Post by Fuzzwood » 02 Feb 2009, 22:09

Bij de simpelste vorm worden er gewoon elektronen op je stof geschoten die zich gasvormig in een vacuum bevindt. De labielere groepen schieten los, worden gericht met een quadrupool en landen ergens op de detector. De time of flight tussen quadrupool en landing geeft de massa van het fragment aan. Is die bijvoorbeeld 15, dan kun je bijvoorbeeld al zeggen dat dat methyl was. Vind je een isotoopverhouding van ik meen 1:3 ergens, dan is dat meestal Cl. Enzovoort :P

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 02 Feb 2009, 22:15

Hoe verzinnen ze het :o ! Klinkt als een betrouwbare methode.

chemaniac
Lithium

Post by chemaniac » 02 Feb 2009, 22:42

Zo hebben ze toch de preciese atoommassa's bepaald? :)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Massaspectrometrie

Post by Wouter » 02 Feb 2009, 23:06

Volgens mij is een atoommassa nog steeds gedefiniëerd als een relatieve massa, ten opzichte van een twaalfde van een enkel 12C-atoom. Maar misschien is dat atoom dan weer met behulp van MS vastgesteld, dit weet ik niet.
Organisch chemicus

Post Reply