Goudkoorts ?

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
Schouten
Helium

Goudkoorts ?

Post by Schouten » 10 Nov 2012, 21:46

Goedendag,

De naam is Schouten, ( om t maar ff makkelijk te houden )
Ik heb me geregistreerd op deze website vanwege de informatie die ik er hoop te vinden
op gebied van werken met chemicalieen.
Aangezien de titel "amateur" mij niet eens waardig is, omdat ik werkelijk 0,0% weet van chemie,
hoop ik hier toch enige (begrijpbare) :D "info op te kunnen doen.
Zojuist een heel verhaal gelezen over het goud winnen (wat zo'n beetje op alle contactenpunten zit in computers.)
Inmiddels heb ik hier al een 20 tal processoren liggen, 45 strip geheugenbankjes 50 insteekkaarten zoals
videokaarten geluidskaarten netwerkkaarten etc.
Bovendien al menig printplaat gevonden van ( met name ) draadloze modems/accespoints die voor een groot
gedeelte voorzien zijn van gold-plated circuit i.p.v. het gebruikelijke rode koper.
En dan nog de talloze connector-pins ( goldplated ) met een electrische verfbrander van verschillende printplaten gehaald.

Via Youtube al talloze filmpjes gezien waarin wordt uitgelegd hoe je met een schaal met Regina Aqua ( koningswater)
en Natrium nitraat en nog een ander goedje het goud kan oplossen, en vervolgens 24uur kan laten bezinken tot
t goudstof op de bodem ligt. Dit kan je dan laten drogen, en met een keramisch bakje, en een goeie brander die 1300 graden kan halen zou je het zo tot een goudklompje kunnen omsmelten... leek me leuk op te proberen, maar vraag me af of
het wel zo makkelijk gaat.
Maar goed, t begin is er,.. de chemicalieen kan je blijkbaar ook gewoon zo kopen, dus dat valt ook alweer mee... nu hopen dat t ook allemaal zo makelijk gaat... zeker voor iemand die nooit 1 les gehad heeft met chemische stofjes :D
Als iemand nog tips of ervaring heeft hiermee dan hoor ik t graag . :)
Als je je niet laat kisten, komt alles in kannen en kruiken :-)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Goudkoorts ?

Post by Wouter » 12 Nov 2012, 10:44

Aqua regia.

Welkom op het forum. Ik hoop dat het lukt om wat goud te isoleren. Dat is niet zo gemakkelijk als het klinkt. :P
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 12 Nov 2012, 13:24

Ook van mijn kant welkom!

Ik wil je tegelijkertijd direct maar waarschuwen dat als je geinteresseerd bent in chemie je beter eerst andere zaken kunt uitproberen. Er zijn vele leuke experimenten die je uit kunt proberen. Goud winnen uit oude printplaten, processoren e.d. is niet bepaald zonder risico, zeker als je, zoals je zelf aangeeft, je kennis van chemie nul komma nada is. De benodigde chemicalien zijn nl. nogal corrosief en de vrijkomende dampen (NOx en nitrosylchloride) zijn niet bepaald vriendelijk te noemen. In grotere hoeveelheden kunnen ze je zelfs een longoedeem opleveren!

Ik zou je willen aanraden eerst eens wat te lezen over chemie, bijv. over de elementen, het gebruik van symbolen voor de elementen en over bepaalde specifieke stoffen als zwavelzuur, salpeterzuur, diverse metalen, e.d.

Veel van de stoffen zijn inderdaad te koop voor particulieren, maar wees er wel op voorbereid dat je redelijk diep in de buidel moet tasten als je een leuke verzameling van stoffen wilt opbouwen. Met slechts 3 of 4 verschillende stoffen ben je redelijk snel uitgeexperimenteerd, dus om te starten moet je eerst een basisverzameling hebben.
Als je meer info wilt en inderdaad verder wilt, dan laat het maar weten, dan kan ik je diverse links geven.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Schouten
Helium

Post by Schouten » 12 Nov 2012, 17:57

Wouter wrote:Aqua regia.

Welkom op het forum. Ik hoop dat het lukt om wat goud te isoleren. Dat is niet zo gemakkelijk als het klinkt. :P
Hallo wouter, nou tis nog even afwachten of t wel of niet gemakkelijk is,.. maar als ik zo die filmpjes op
youtube zie, dan ziet het er vrij simpel uit... ik moet alleen nog een brandertje ergens vandaan zien te halen die
heet genoeg wordt om goudpoeder te smelten tot vloeibaar wordt.
Weet overigens iemand nog een of aantal adressen waar ik chemicalieen kan kopen in overijssel/drente/gelderland of de polder ? ( bestaan hier winkels voor ? )

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 12 Nov 2012, 20:55

Het lijkt mij inderdaad wijs om te doen wat Woelen suggereert; meer over chemie op zich leren en beginnen met simpele (en veilige) experimenten. Je wilt niet dat er iets fout gaat met de middelen die je nodig hebt om goud op te lossen. Om met zulke materialen om te gaan moet je kennis en vaardigheid ontwikkelen, zodat je weet wat je kan verwachten en je weet hoe te handelen. :)
Organisch chemicus

Schouten
Helium

Post by Schouten » 13 Nov 2012, 09:04

Daar hebben jullie helemaal gelijk in hoor :-)
Maar ik wil eigenlijk alleen maar weten of dat goud scheiden van andere metalen een beetje werkt/loont
Het is niet mijn bedoeling om hier een heel lab te gaan installeren ;-) en mijn enige doel is goud... dus tja wat moet
ik met andere chemische experimenten die alleen maar weer extra geld kosten.
Wat betreft de gevaren,.. ik ga dit uiteraard gewoon buiten doen dus ventilatie zat, maar voordat ik zover ben moet ik eerst nog wat meer "ict rommel" verzamelen,... maar t schiet al lekker op,.. kan bijna een computer onderdelen/toebehoren winkeltje beginnen. ;-)

Schouten
Helium

Post by Schouten » 13 Nov 2012, 09:29

Volgens mij is chemie ook 1 van de moeilijkste en meest uitgebreide vakken die er zijn... dus daar begin ik maar niet aan, ben geen tiener meer ;-)

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 27 Nov 2012, 10:57

Welkom op het forum! En ja eerst iets makkelijkers en veiligers proberen. :p
Niet bepaald het makkelijkste en veiligste experiment. Het is me een keer gelukt (zeer lage yield, bruinsig goudpoeder)

Post Reply