mezelf voorstellen

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
Hazardious
Helium
Chemistry interests: Inorganic

mezelf voorstellen

Post by Hazardious » 13 Nov 2012, 02:20

Beste internetgebruikers,

Ik ben net nieuw op dit forum maar ben al jaren geinteresseerd door Chemie.
Iedereen heeft zo wel zijn lievelingsvak op school gehad, voor de een was het wiskunde en voor de andere bv. geologie.
Maar voor mij was dit namelijk Chemie.

Ondanks mijn nickname ben ik niet van plan om gevaarlijke dingen te doen die in verband kunnen gelegd worden met chemie.
Mijn motto is altijd geweest: better safe then sorry! En dus dit gezegd hebben hoop ik dat ik mijn kennis kan verrijken met deze forum.
Ik hoop dat als ik met een vraag zit die nergens vermeld staat, ik goed word geholpen zodat als iemand mij een vraag stelt ik ook deze persoon
kan helpen indien ik over een antwoord beschik.
si vis pacem para bellum?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: mezelf voorstellen

Post by Wouter » 13 Nov 2012, 10:48

Better safe than sorry, hoop ik. :P

Welkom op het forum!
Organisch chemicus

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 15 Nov 2012, 08:48

Wouter wrote:Better safe than sorry, hoop ik. :P

Welkom op het forum!

Dank u ^^

Ja juist, Better Safe THAN sorry :D
fouten gebeuren, k hoop alleen niet met mijn experimenten B)

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 15 Nov 2012, 21:42

Fouten zijn opzich niet zo erg, als dit tot ongelukken lijdt echter wel. ;) Bij mij op school wordt er vooral gehamerd op de veiligheid zoals deze "in het boekje" beschreven staat, terwijl er een aantal mensen zijn bij wie ik het liefste zover mogelijk uit de buurt blijf op het lab, juist omdat ze via het "boekje" werken. Als gevolg hebben zij geen idee wat ze eigenlijk doen; hoewel de experimenten keiharde wetenschap is, zijn veiligheidsmaatregelen dat niet. Wat ik hier mee wil zeggen is dat je beter goed je boerenverstand gebruikt als het om veiligheid gaat, dan voorkom je 99% van alle ongelukken.

Heb je wel eens wat experimentjes thuis gedaan?

Welkom!
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Nov 2012, 23:31

Ja, inderdaad, boerenverstand gebruiken en van te voren jezelf informeren over de eigenschappen van je uitgangsstoffen en mogelijke reactieproducten.

Hazardious, heb je een deelgebied van de scheikunde op het oog waar je het meeste interesse in hebt? Welkom!

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 16 Nov 2012, 10:51

Pyrochemistry wrote:Fouten zijn opzich niet zo erg, als dit tot ongelukken lijdt echter wel. ;) Bij mij op school wordt er vooral gehamerd op de veiligheid zoals deze "in het boekje" beschreven staat, terwijl er een aantal mensen zijn bij wie ik het liefste zover mogelijk uit de buurt blijf op het lab, juist omdat ze via het "boekje" werken. Als gevolg hebben zij geen idee wat ze eigenlijk doen; hoewel de experimenten keiharde wetenschap is, zijn veiligheidsmaatregelen dat niet. Wat ik hier mee wil zeggen is dat je beter goed je boerenverstand gebruikt als het om veiligheid gaat, dan voorkom je 99% van alle ongelukken.

Heb je wel eens wat experimentjes thuis gedaan?

Welkom!

Dank je voor je verwelkoming.

Ja ik heb een aantal experimenten achter de rug. Ik heb de SO2 manier voor productie van H2SO4 achter de rug. Ik heb hiervoor met H20 gewerkt met ook H2O2 van zowel 30% als 50%. Ik had als veiligheidsmiddel een gasmasker op ( misschien overdreven maar dat gasmasker had ik nog van het leger dus.) Dit experiment is gelukt door vanadium oxide toe te voegen bij de verbranding van het zwavel. Dit hbe ik kunnen testen door er in een testbuisje koper mee te laten reageren en ook een teststrip. Het bleek dus zeer geconcentreerd te zijn aldus zegt de teststrip. Ik heb het daarna laten verdunnen door een kennis van mij die der alles van afwist, want H20 met H2SO4 mengen -> dat laat mijn alarmbellen afgaan zeg maar.

Nu ben ik even bezig om eerst de veiligheid van mijn opslag (voor zuren) te verbeteren voor ik verder ga met experimenteren. Terwijl ik dit doe probeer ik ook alle informatie op de zoeken over de synthese van andere zuren. Ik ga zekers ook de andere manier eens uittesten om met het lodenkamerproces H2S04 te maken.

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 16 Nov 2012, 10:57

spidey wrote:Ja, inderdaad, boerenverstand gebruiken en van te voren jezelf informeren over de eigenschappen van je uitgangsstoffen en mogelijke reactieproducten.

Hazardious, heb je een deelgebied van de scheikunde op het oog waar je het meeste interesse in hebt? Welkom!
ik heb o.a. interesse in anorganische chemie, filtratie van stoffen en desillatie van stoffen. Wat ik zeker eens wil proberen is een chemisch zwaaillicht te maken. Het zag er wel interessant uit om eerlijk te zijn. Weet u misschien de samenstelling hiervan? Dank je voor je verwelkoming!

Reap
Argon

Post by Reap » 27 Nov 2012, 11:01

Welkom op het forum!

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 29 Nov 2012, 03:03

Reap wrote:Welkom op het forum!
Dank je wel :D

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 29 Nov 2012, 09:00

Ook van mijn kant welkom op dit forum.

Wat jij doet aan experimenten is heel aardig. Het zelf maken van de anorganische sterke zuren behoort zeker al niet meer tot de triviale chemie en biedt best de nodige uitdagingen, zowel wat chemie betreft, maar vooral ook in de opzet van je experimenten. Ik ben benieuwd wat je verder zoal op het forum gaat inbrengen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Hazardious
Helium

Post by Hazardious » 02 Dec 2012, 12:35

woelen wrote:Ook van mijn kant welkom op dit forum.

Wat jij doet aan experimenten is heel aardig. Het zelf maken van de anorganische sterke zuren behoort zeker al niet meer tot de triviale chemie en biedt best de nodige uitdagingen, zowel wat chemie betreft, maar vooral ook in de opzet van je experimenten. Ik ben benieuwd wat je verder zoal op het forum gaat inbrengen.
Ook jij dank je wel voor je verwelkoming!

Ik zal mijn best doen om al mijn nieuwe bevindingen op deze forum te plaatsen en zo ook de mensen te inlichten met mijn mening. Zoals je zegt; het zelf produceren van zuren is een harde noot om te kraken in begin maar met vallen en opstaan kom je natuurlijk tot je gewilde eindresultaat. :D Natuurlijk wenst elke chemicus die zo'n experimenten doet dat het deel van 'vallen' niet al te veel schade berokkent. :P

Post Reply