hallo en help.

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
goldylox
Elektron

hallo en help.

Post by goldylox » 20 Mar 2013, 09:23

hoi allemaal,
ik ben Erwin en ik ben sinds jaren aan het 'scrappen",

nu heb ik in de tijd een hoop elektronica gesloopt en de ''goldplated pins,fingers en printplaten verzameld,en het werd tijd om het goud er eens uit te halen.
maar.................

ik heb eerst de pins in 67% salpeterzuur laten weken,met een koffie filter gefilterd en hield legergroen poeder over en gouden flutters,ik wilde die scheiden doormiddel van ''uitpannen' met een goudpan.
maar door dat groene poeder bleef het goud zweven,dus ik het water eruit gefilterd en weer laten drogen tot poedervorm.

toen heb ik een zogenaamde ''ap tank'' gemaakt met 30% hcl en 3% waterstofperoxide,daarin alle printplaatjes ingedaan
dat werkte en ik hield na het filteren gouden foils over,MET grijs poeder.

toen dacht ik, ik ga allebij de poeders met goud bij elkaar gooien,dit weer in hcl(ong15%),ik dacht dan lost het groene poeder op,wat salpeterzuur mist pakt de hcl eruit,en als ik dat filter dan kan ik het goud van het overige grijze poeder uitpannen,helaas
blijkbaar heb ik een soort van aqua regia gemaakt,want het goud is volledig opgelost.en de vloeistof werd binnen een half uur van zwartachtig naar koelvloeistof groen.

nu is mijn vraag wat kan ik doen om alsnog het goud eruit halen,en dit in de toekomst te vermijden

ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen en willen helpen,en me niet veroordelen op mijn ontwetendheid.
dat dit geen slimme actie was besef ik maar al tegoed.

alvast enorm bedankt
groeten erwin

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: hallo en help.

Post by woelen » 21 Mar 2013, 10:15

Allereerst welkom hier op het forum. Goed dat je hier komt, de meest domme vraag is de niet gestelde vraag.

Je zou kunnen proberen aan je goud-houdende oplossing natriummetabisulfiet of kaliummetabisulfiet toe te voegen (te koop bij zaken voor wijn maken). Dit reduceert het goud tot metaal en dan slaat het neer als fijn poeder. Dit is sowieso een gangbare manier om goud terug te winnen. Je lost je metaal-rommel op in aqua regia en als alles is opgelost (inclusief het goud), dan verdun je en voeg je sulfiet toe en dan slaat goud neer, terwijl de andere metalen opgelost blijven.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

goldylox
Elektron

Post by goldylox » 22 Mar 2013, 11:01

ok
enorm bedankt voor uw reactie
tot zover was ik bekend met aqua regia en het neerslaan met natriummetabisulfiet,
ik ga natuurlijk niet zomaar met zuren en metalen aan de gang.
ik snap alleen niet hoe het aquaregia is geworden,aangezien ik alles had gefilterd,nagespoeld met water en gedroogd,was dat legergroene poeder dan salpeterzuur?
en door toevoeging van verdunt hcl ,werd het koningswater?
ik dacht namelijk dat het een chroom of een ander metaal oxide was.
ook de kleur van koningswater is geel/groenig,mijn oplossing is echt koelvloeistof groen.
kan dat door de andere opgeloste metalen tot die kleur gekomen zijn?

goldylox
Elektron

Post by goldylox » 22 Mar 2013, 11:26

welk sulfiet kan ik het beste gebruiken voor het neerslaan van goud opgelost in koningswater

natrium meta bisulfiet
kalium meta bisulfiet
alvast bedankt.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 22 Mar 2013, 18:59

Beide voldoen, maakt weinig verschil.

Trouwens, je vraag 'is dat legergroene poeder salpeterzuur?' brengt me wel aan het twijfelen. Dit laat zien dat je tcoh niet echt bekend bent met deze materie en er nog niet veel van af weet. Salpeterzuur is een kleurloze vloeistof, lijkend op water, en in hoge concentraties is dit behoorlijk corrosief en gevaarlijk.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

goldylox
Elektron

Post by goldylox » 25 Mar 2013, 09:25

dat ik niet ''genoeg",van deze materie af weet is wel duidelijk,daarvoor ben ik hiero.
maar maak u geen zorgen ik ben wel in het bezit van een gezond verstand,en heb mijn research gedaan.
ik ben bekend met het salpeter zuur(ik heb immers het experiment ermee uitgevoerd)
ik ben bekent met aqua regia en kaliumpyrosulfiet(blijkt hetzelfde als kaliummetabisulfiet),zuren en metaalreacties.
de nitreuze dampen die van salpeterzuur afkomt,als je daar diverse metalen in oplost, zijn uiterst giftig en kunnen dodelijk zijn,in mijn ogen VEEL gevaarlijker dan de zuren waar ik mee werk.
ik ben ook bekend met andere manieren van goudwinning,maar deze manier is voor mij het beste i.v.m.de toegang tot zuren en zuurkast en PBM's,en afval verwerking
maar dat groene poeder is juist hetgene waar mijn vraag ligt.

wat is dat legerkleurige poeder:
dat ik uit mijn salpeterzuur oplossing heb gefilterd,
daarna heb gewassen met water(poging uitpannen),
dat goud laat drijven/zweven in water,weer gefilterd.
dat dan alsnog mijn(tot15%) verdunde zoutzuur tot "aquaregia" maakt(normaal 1:3 geconcentreerd zuur).
dan MOET dat groene poeder toch iets zijn met salpeterzuur achtige eigenschappen,in een behoorlijke concentratie,vandaar de vraag"is dat salpeterzuur".
als er iets anders gaat dan bedoeld wil ik graag weten,hoe en wat er is gebeurd,om het eventueel in de toekomst anders te doen,en om inzicht te krijgen wat er is gebeurd.
ervaring krijg je toch immers door research,risico analyse,experimenten,en fouten.
in ieder geval al enorm bedankt voor uw reacties,en betrokkenheid.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 25 Mar 2013, 15:11

Hoi goldylox, ook van mijn kant welkom hier op het forum.

Ik vermoed dat het volgende is gebeurd: dat groene spul dat onverwachts in je eerste experiment neersloeg, was vrijwel zeker een zout dat nitraat bevatte. Toen je dat met zoutzuur ging behandelen, is het blijkbaar (voor een deel) opgelost en kreeg je daardoor salpeterzuur in oplossing.

Immers, salpeterzuur kun je zien als een mengsel van gelijke hoeveelheden H+ en NO3- in je oplossing. Toen dat groene spul in oplossing ging, leverde dat je NO3- en de H+ voegde je toe via je zoutzuur. Een deel van die H+ zal gereageerd hebben toen je zout in oplossing ging, maar omdat je een overmaat zoutzuur gebruikte, bleef er H+ over. Vervolgens reageerden NO3- en Cl- en kreeg je koningswater.

Er blijven daarmee twee vragen over:
1. Wat voor nitraat was dat groene spul? Mogelijk zat er ijzer en koper op die electronica; die kunnen groene stoffen vormen met nitraat. Vermoedelijk zat er ook nog wat soldeertin op je printjes en dat lost ook op in salpeterzuur, onder afscheiding van tinoxide. Ik vermoed dat het tinoxide met de andere metalen heeft gereageerd, of dat die eraan geabsorbeerd zijn geraakt, samen met wat nitraat en dat dit spul je groene stof vormde.

2. Wat is dat grijze spul? Ik denk dat dit vooral lood bevat. Lood lost slecht op in zoutzuur tot voorbij kamertemperatuur en matig in heet zoutzuur.

Misschien is het mogelijk om het grijze spul samen met het goud opnieuw in salpeterzuur op te lossen (pakweg 25%). Als het bovenstaande klopt, dan lost het goud niet op en die andere metalen waarschijnlijk wel.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er helemaal naast zit en dat een deel van de kunststof van je printjes en strips gereageerd heeft, maar dat vermoed ik niet.

Ik moet trouwens wel zeggen dat lood niet altijd oplost in HNO3. Als er verontreinigingen in zitten, kan het zijn dat je het grijze spul gewoon niet opgelost krijgt. (Ik heb dit met alle mij ter beschikking staande middelen geprobeerd in de analyse van een accu electrode, maar een deel loste helemaal nergens in op. Dat was ook een grijs poeder. Het enige wat ik nog zou kunnen doen is het verhitten tot het geelgloeiend is, alleen heb ik niet zo'n hete brander.)

goldylox
Elektron

Post by goldylox » 26 Mar 2013, 12:37

bedankt voor uw reactie,
ikzelf zat daar ook aan te denken,nitraat met een metaal oxide ,maar mijn opleiding schoot te kort.
dank voor het meedenken.

wat betreft dat grijze poeder van u,zou dat platina kunnen zijn? dit los namelijk ook niet op in hcl of hno3,wel in aqua regia als ik het goed heb.
het kan ook zijn dat het keramisch materiaal is,of iets van silica,aangezien een accu-elektrode in zwavelzuur (accuzuur)onder verhoogde temp niet mag oplossen of kapotgaan,of om iets in de ionen stroom niet te ''vervuilen''.(koper zink en zuur wekt spanning op,als daar iets bijzit dat de optimale werking ten nadele is,zou coating dit gescheiden houden en dit zou misschien jouw grijze poeder kunnen zijn.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 26 Mar 2013, 14:42

moderatoropmerking: vorige bericht was 2 maal geplaatst; 1 maal verwijderd

Dat spul van mij is zeer zeker geen platina. Als dat erin zou zitten, waren loodaccu's helemaal onbetaalbaar. Lood is al duur, dus darom is het ook aantrekkelijk om het uit oude accu's te winnen.

Ik vermoed dat dat spul een mengsel is waarin de grijze kleur door lood en evt. antimoon veroorzaakt wordt. Dit is vermoedelijk ingesloten in een complex van loodantimonaat of calciumplumbaat of -antimonaat, of een ander, groter zuurstofhoudend cluster. Maar daar kan ik enkel een slag naar slaan. Eventueel kan het zelfs nog lood- en calciumsulfaat bevatten, hoewel me dat zou verbazen, omdat loodsulfaat oplost in een oplossing van ammoniumsulfaat, volgens een onderzoeksartikel. Ik heb dat grijze poeder daarmee een paar keer behandeld, maar niet alles loste erin op. Wel werd het er veel grijzer van. Daarna loste het niet alsnog in salpeterzuur op of in natronloog.

sico
Elektron

Post by sico » 21 Sep 2013, 01:42

de grijze zooi zoals jij dat noemt is neergeslagen zilver wat gereageert heeft op je koper oplossing in je saltpeter zuur.
de groene troep zo als jij dat zegt is koper oxide.

het beste wat je kunt doen is alles laten indikken filteren heel goed spoelen drogen en dan samen smelten (ik zou wel een masker op doen want je hebt er een zootje van gemaakt en ik zou die troep beslist niet inademen als ik jou was.)
en dan je proces oppakken bij deel 2

nu ff de gemakelijke manier ;(noem t maar goud winnen voor dombo,s in jip en janeke ;O)))))
1
gewoon de print platen of waar je het goud ook af wil halen leachen in verdunt saltperer zuur 1 op 3.
dan ales filteren(door een oud laken of t shirt gaat prima).
t shirt of laken uitspoelen in een emmer schoon water(als je nog goud flintertjes in het water ziet drijven na dat je het ff hebt laten rusten gewoon een stukje hand zeep pakken en hier in het water een paar keer over heen wrijven en ff roeren.
je zult nu zien dat na een tijdje alles bezonken is.
water er afgieten laten in droogen.
2
wegen 3x het gewicht aan koper toevoegen.
samen smelten en uitgieten in water zodat je shot krijgt.
shot in onverdunt saltpeter zuur doen.
nadat dit is uitgewerkt (gewoon steeds saltpeter zuur toevoegen in kleine hoeveel heden tot je geen reaktie meer ziet).
weer verdunnen met 3 delen water.
filteren en je zuur oplossing bewaren.
poeder weer spoelen drogen.
dan smelten je hebt nu 90 tot 95 % puur goud.

3
dan voeg je de zuuren die je hebt bewaard bij elkaar(groen goedje). hier zet je een stukje koper pijp in en laat het een paar dagen staan.
op de bodem heb je nu grijze zooi dit is zilver poeder.
filteren en smelten 90% puur zilver.
dit goud en zilver bevatten sporen van palidium (dat is dat poeder wat niet wil oplossen).
4
dan zet je in jou emmer met over gebleven zuur een ijzeren staaf na enkele dagen zul je zien dat het eerst groene water zwart word weer zeven.
blijft groen poeder over dit is koper dat je weer kunt gebruiken bij je volgende proces of je giet er ook baartjes van.
om de rest van je overgebleven troep te neutraliseren voeg je natrium bicarbonaat toe(zuiverings zout).
neem hiervoor wel een grote emmer want het schuimt als een gek testen met een zuur strip en als je ph goed is kan het zo door het riool.

Goud Amateur
Foton

Post by Goud Amateur » 19 Mar 2014, 00:33

Ik heb veel video's gezien op YouTube over het recyclen van goud uit printplaten, ect. Ik wil dit ook uitproberen. Weet alleen niet wat en waar ik deze chemicaliën kan kopen. Zijn ze duur? Is er iemand in Noord Holland die mij kan leren. Laten zien hoe dit moet. Laat me dan alstjeblieft weten.

Met vriendelijke groet,

Beginner

Koos
Waterstof

Post by Koos » 04 Jun 2014, 14:59

Ook ik heb een vraag over terugwinning van opgelost goud in aqua regia.

Is Natriumsulfiet te gebruiken om het goud uit de oplossing te halen?
Dat is het enige wat ik hier nu heb liggen.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Groeten
Koos

Carharttguy
Lithium

Post by Carharttguy » 05 Jun 2014, 20:14

Beste Koos en Goud Amateur, welkom op het forum, maar ik denk dat het beter is om een ander topic aan te maken ipv hier een vraag te stellen, dit is immers het welkomstopic van Goldylox.

Post Reply