Voorstellen...

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
Rutger
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Voorstellen...

Post by Rutger » 02 Jan 2014, 20:31

Hallo,

Ik heb recent deze mooie site "ontdekt", toen ik op zoek was naar alternatieve bronnen voor glaswerk en chemicaliën.
40 jaar geleden (ik bezat toen de fraaie leeftijd van 15 jaar) was ik helemaal verzot op scheikunde. Ik was op mijn 11e of 12e begonnen met het bekende scheikundedoosje met een paar reageerbuisjes met chemicaliën, een spateltje, trechtertje en een dun boekje met chemische proefjes.
Ook toen vond ik het prachtig om m'n spulletjes zo fraai mogelijk uit te stallen, en waar mogelijk uit te breiden met andere schatten. Het zal wel iets autistisch zijn ;D. Het labje, waar ik van mijn vader alleen anorganisch mocht experimenteren omdat hij bang was voor brandjes met organische oplosmiddelen, groeide langzaam uit tot iets groters.
Op een gegeven moment werd ik lid van de Roei en Zeilvereniging Naarden, en in de vestingwateren van Naarden bleek het water viezer en viezer te worden naarmate we het plaatselijke ziekenhuis naderden. Met wat vriendjes zijn we het water zowel chemisch als biologisch in kaart gaan brengen. Een lokale Stichting De Jonge Onderzoekers was geboren..
Toen ik op kamers ging in Hengelo (HTS Chemie) heb ik mijn spullen verkocht aan de stichting.

Hert enige wat ik nog heb is een Victoriaanse analytische balans (wegingen tot 0,1 mg) die op dit moment tot de kleinste onderdeeltjes uit elkaar geschroefd ligt, om schoon te maken, op te poetsen, te smeren en weer in elkaar te zetten. Ik hoop binnenkort weer chemicaliën en glaswerk te kopen, en de draad weer op te pakken. Extraheren van chemicaliën uit natuurlijke producten, zelf maken van fotopapier, kristalgroei, lijken me een paar leuke onderwerpen om de draad weer op te pakken.

Wel, that's it, ik hoop hier een paar leuke contacten op te doen!

groetjes,

Rutger

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Voorstellen...

Post by Z4x » 05 Jan 2014, 20:45

Welkom op het forum. Mooi om te lezen dat het toch weer begint te kriebelen.

Ik hoop dat je de draad weer snel oppakt, want de onderwerpen klinken interessant en het zou mooi zijn als je de experimenten, top en flop, hier op het forum deelt. :)

En? Is het water nu schoner?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Rutger
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Rutger » 05 Jan 2014, 21:00

Leuk dat je reageert! :)

Ja, er is een RWZI (rioolwaterzuiveringsinstallatie) neergezet, en we hebben er destijds een mooie verbetering gezien.
We zijn gevraagd om met ons hobbyonderzoek ("Limnological study in the Naarden area) mee te doen aan een evenement over water, en wisten wij veel, het bleek een wedstrijd te zijn. Dus zonder te weten dat het een wedstrijd was, wonnen we de eerste prijs, kennelijk was er niet zoveel anders dat de moeite was... De prijs was meedoen aan de European Philips Contest for young scientists and inventors in Madrid.
Daar kregen we een poedelprijsje, maar voor een 17jarige was het wel een geweldige ervaring!

Maar goed, dat is alweer mega-lang geleden, het was '76 ;)

Ik zie dat je ook Grunniger bent!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 06 Jan 2014, 12:25

Welkom op het forum!
Organisch chemicus

Post Reply