chemie is mijn levenslange passie

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
hjalmar
Foton
Chemistry interests: Organic

chemie is mijn levenslange passie

Post by hjalmar » 07 Jan 2014, 03:07

Beste forummers, ik ben een 33-jarige biochemicus uit het Gentse. Mijn eerste contact met de chemie gaat al een tijdje terug, ik was 11 jaar toen ik mijn eerste scheikundedoos kreeg, van Merit (ik heb het bijhorende boekje nog steeds). Aanleiding was mijn fascinatie voor professoren uit stripverhalen en hun laboratoria ;). Ik had in onze plaatselijke bibliotheek 2 boeken gevonden, beide gedrukt in de jaren '60/'70, die vol stonden met intrigerende scheikundeproeven gericht aan de jeugd.

Oudere forumleden zullen vast weten welke soort boeken ik bedoel. Een wereld van verschil met wat je, na lang zoeken, vandaag nog tegenkomt in dat genre. Hoewel ik zoals ieder zinnig mens veiligheid prioritair stel wanneer men werkt met chemicaliën, is het niveau van de hedendaagse werkjes toch beduidend lager en lijkt men meer aandacht te spenderen aan bij belachelijke voorzorgsmaatregelen welke de jonge aspirant-chemicus moet nemen wanneer hij een fles azijn opentrekt en een pot bakpoeder uit de kast haalt. De grote Hermann Roempp zijn "bliksemschichten onder water"(toevoegen van korreltjes kaliumpermanganaat aan een voorzichtig samengevoegd, uit 2 -tijdelijke- fasen bestaand, gekoeld mengsel van ethanol en geconcentreerd zwavelzuur, geeft knetterende ontladingen tussen de kristal en de scheidingslijn van de beide fasen) waarmee hij de toenmalige jeugd hoopte te intrigeren behoren voorgoed tot het verleden, de arme man zou vandaag de dag voor zijn onverantwoord gedrag waarschijnlijk de krantenkoppen halen.

Ik heb me even laten gaan, ik was me aan het voorstellen (excuseer het is al laat en ik heb een pintje gedronken). Ik vind het zo jammer dat de hedendaagse hysterie de chemie als hobby geradbraakt heeft, dat men telkens alle soorten verdachtmakingen moet aanhoren, de zoveelste domme grapjes over bommen en drugs maken. Misschien niet altijd slecht bedoeld, maar men kleineert er de amateurscheikundige mee en reduceert hem tot op zijn best een of andere halve zot.

Enfin,wat ik eigenlijk wou zeggen was dat ik nooit moeten twijfelen heb aan de richting die ik wilde kiezen in mijn leven. Chemie is nog altijd even boeiend na al die jaren, ik zou zelfs zeggen, meer dan ooit. Ondertussen heb ik biochemie gestudeerd, ervaring op de werkvloer opgedaan, en in mijn vrije tijd hou ik me nog graag bezig met experimenteren en de literatuur doornemen.

Electrochemie is tegenwoordig mijn dada, met name electrochemische synthese, zowel organisch als anorganisch. Ik ben nu vooral bezig met het construeren van een geschikte voeding en het bedenken van verschillende celconstructies, al naar gelang de beoogde toepassingen.

Ook papier- en dunne laagchromatografie vind ik zeer interessant, ik zou nuéén dezer eens willen experimenteren met mijn eigen plaatjes te maken.

Ik ben het forum toevallig tegengekomen via google. Ik ben er alvast heel blij om! Verder ben ik ook al een jaar of 10 actief op sciencemadness.org

Nu is het tijd om te gaan slapen, ik kijk er alvast naar uit om morgen wat op het forum rond te hangen... :)

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: chemie is mijn levenslange passie

Post by Z4x » 07 Jan 2014, 16:26

Welkom op het forum.

Elektrochemie vind ik persoonlijk ook erg interessant en ik ben benieuwd wat voor celconstructies je bedenkt en wilt delen op het forum. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht, maar voor de amateurchemie zijn er denk ik niet zoveel helaas. Het komt er meestal op neer dat twee elektrodes in een wateroplossing zitten of bedoelde je iets anders met celconstructie?

Woelen van dit forum heeft ook een website met informatie waaronder ook voeding op basis van een PC voeding voor elektrochemie: http://woelen.homescience.net/science/c ... c/psu.html. Misschien kan je het gebruiken.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 07 Jan 2014, 17:38

Welkom op het forum. Het doet me goed om nog meer ervaren leden te mogen ontvangen op dit forum, zo'n kennis is onmisbaar. Ik hoop dat de experimenten op dit forum wel aan je verwachtingen voldoen. ;)
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 07 Jan 2014, 22:31

Leuke eerste post van jou. Welkom!

Ik herken veel van wat je schrijft. Die proef met KMnO4 en vonken in de vloeistof heb ik zelf ook gedaan en ik heb er een webpagina over geschreven: http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Erg leuk allemaal en inderdaad een heel stuk leuker dan al die flauwe proefjes die je tegenwoordig hebt met hooguit azijn en NaHCO3. Ik hoop dat je veel plezier zult beleven aan het forum en hoop van jou ook leuke proeven te zien, die ik misschien wel een keer kan toevoegen aan mijn website.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

hjalmar
Foton

Post by hjalmar » 14 Jan 2014, 02:09

Eerst en vooral bedankt voor jullie vriendelijke ontvangst!

@ Woelen: uw website is echt indrukwekkend, helemaal in de geest van de "gouden jaren" van de hobby-chemie de eerste decennia na de oorlog. Echt prachtig werk! Ooit overwogen het te druk te stellen? Er is alleszins meer dan genoeg aanwezig om een mooi boek te vullen.

Wat betreft electrochemie: ik ben bezig een PC power supply te modificeren zoals beschreven op Woelen zijn pagina. Vroeger werkte ik met een autobatterij-lader die 12V 4A gaf en een optie "strong current" 8A, maar die is door zijn ouderdom en door corrosie na jarenlang gebruik onbetrouwbaar geworden.

Het is de bedoeling om nu een regelbare voeding te maken, regelbaar zowel in spanning als stroom. Regelbare spanning tot zo'n 12V omdat ik met een referentie-electrode wil werken om het gevraagde potentiaal van een reactie fijn te kunnen afstemmen en zo weinig mogelijk interferentie te hebben door concurrerende gasontwikkeling aan de electrode. In geval ik een diafragma gebruik, zeker als die van ongeglazuurd aardewerk gemaakt is, is er een weerstand te overbruggen die gepaard gaat met warmteontwikkeling, ook dat moet tot een minimum kunnen beperkt worden.

Regelbare stroom, daar deze de belangrijkste factor is (stroomdichtheid op de electrode) en ook de tijdsduur van een reactie bepaalt.

Ik baseer me dus op Woelen zijn modificatie, maar aan de 12V lijn komt eerst een geschikte reostaat om de spanning te regelen, vervolgens een LM338 in een eenvoudig circuit (en gemonteerd op een adequate koelvin natuurlijk) die je hier ziet genaamd "Precision current limiter" rechtsboven op pagina 14:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm138.pdf.

De LM338 heeft een uitgangsstroomsterkte van 5A. Om het nog eens na te kijken en te bouwen doe ik beroep op een vriend die elektronica gestudeerd heeft. Graag zou ik ook eens de mening van forumleden hierover horen. De stukken zijn besteld, vanaf ze binnen zijn maak ik een draad.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 14 Jan 2014, 13:24

Een dergelijk circuit met zo'n regelbare spanningsregelaar is heel goed te gebruiken voor regelbare stromen. Zelf heb ik ooit een LM317 gebruikt om een regelbare stroombron te maken.

Je moet alleen wel goed opletten dat de chip zelf ook een bepaalde spanningsval nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Ik heb de spec van de LM338 niet uitgebreid bekeken, maar dat is wel een punt van aandacht. Als je start vanaf 12 volt, dan is een paar volt benodigde spanningsval over de regelaar al gauw vrij veel. Aan de andere kant, als je het wilt gebruiken voor electrochemische experimenten, dan is een volt of 5 over de cel ook al gauw genoeg en houd je 7 volt over voor je LM338 en dat lijkt me meer dan genoeg.

Zelf heb ik dit probleem heel simpel opgelost, door gewoon een serieweerstand te nemen met de 12 volt. Als ik een electrolyseproef wil doen bij 1 A stroom, dan plak ik er pakweg 7 tot 8 Ohm voor en dan kom ik wel ongeveer op 1 A uit. Deze oplossing is vrij robuust voor variaties in de cel. Als de redox potentiaal bijv. een paar tiende volt verandert door opwarmen van de cel, dan leidt dat maar tot een kleine wijziging in de stroom, omdat de totale spanningsval over de serieweerstand groot is t.o.v. de verandering in cel-potentiaal.

Met gebruik van een stroomregeling (of je dat nu doet met een weerstand of met een geavanceerd circuit) moet je wel rekening houden met ongelooflijk veel warmteontwikkeling. Als jij 5 A wilt in je cel over bijv. 4 volt potentiaal, dan houd je 8 volt over de regelaar (de LM338 in jouw geval) en dissipeert dat ding 40 Watt!! Hij wordt echt loei- en loei-heet, zelfs met een fors koelblok. Die weerstanden van mij worden zo heet dat je ze niet gewoon op een tafel moet leggen als je geen lakschade wilt aan het tafeloppervlak! Je moet ze zeker niet aanraken!

Tegenwoordig heb je ook stroom- en spanningsregelaars die werken met hoogfrequente signalen (20 ... 30 kHz) en spoeltjes en condensatoren in combinatie met een regelchip. Het voordeel van die dingen is
1) Je kunt net zo gemakkelijk spanning omhoog brengen als omlaag
2) Je hebt veel minder dissipatie
Ik weet zo geen typenummers uit mijn hoofd, maar er zijn tegenwoordig diverse chips te krijgen die je voor dit doel kunt gebruiken en waar je zelf dan een setje spoelen, condensatoren en weerstanden om heen moet aansluiten. Ik meende mij te herinneren dat het chips zijn met typenummer TDA....

-----------------------------------

Wat betreft het in boekvorm uitbrengen van mijn website, daar heb ik zelf ook al aan gedacht. Ik wil het ooit nog eens doen, alleen ontbreekt het me nu aan de tijd (werk, gezin).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply