Even voorstellen!

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
Myceliumproof
Foton

Even voorstellen!

Post by Myceliumproof » 15 Jan 2014, 12:30

Goedemiddag allemaal,

Sinds ruim een jaar verdiep ik mij in schimmels: en dan specifiek in de groei van het mycelium (wortelstructuur) van basidiomyceten. Na een uitgebreid deskresearch wil ik nu dolgraag beginnen met eigen testen.

Mijn doel is om de effecten van verschillende stoffen en verhoudingen ervan in combinaties te onderzoeken. Onder andere de verhouding tussen koolstof- en nitraatgehalte van macronutrienten (bv stro) en de effecten van micronutrienten (zoals magnesium, koper, krijt, kristal).

Hiervoor wil ik een eigen labje opzetten: waarbij de grootste investering een zuurkast zal zijn > hierbij doe ik graag gelijk een beroep op het netwerk :) : wie weet waar ik een goed werkende zuurkast/flowhood tegen een beperkte prijs kan vinden??

Hopelijk tot snel!

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Even voorstellen!

Post by spidey » 15 Jan 2014, 13:53

Hoi Myceliumproof, welkom op het forum!

Over een zuurkast lopen de meingen volgens mij uiteen. Soms kun je bij faillissementsverkopen mooie aanbiedingen vinden, maar de vraag is doorgaans of je hem ook in jouw huis kunt inbouwen. Nieuw kopen is bijzonder prijsongunstig. Om deze beide redenen bouwen de meesten van ons er zelf een.

Zelf bouwen kun je doen met gewone bouwmarktspullen en als je echt wat moois wilt maken, gebruik je trespa en/of acrylaat of een gecoate multiplex. Eén of meer fans voor afzuiging van bijvoorbeeld een badkamer zorgen voor (ruim) voldoende afzuiging. Afkitten met siliconen maakt het helemaal netjes.

Myceliumproof
Foton

Post by Myceliumproof » 16 Jan 2014, 09:09

Dankjewel Spidey!

Zelfbouw is zeker een optie. Voor mij is de 'productbescherming' belangrijker dan de persoonsbescherming. Ik moet namelijk steriel werken om andere schimmels en bacteriën geen kans te geven: dus zal ik met overdruk moeten werken (steriele lucht inblazen). De vuile lucht die uit de kast komt bevat hooguit sporen van de schimmels waar ik mee werk: die filter ik liever weg (crossflow), maar dan wordt het een ingewikkelde zelfbouw waarschijnlijk?

Bovendien heb ik genoeg ruimte om een commerciële zuurkast in te kunnen bouwen: daarom heeft een goed werkende tweedehands nog even mijn voorkeur. Maar de tips voor zelfbouw houdt ik zeker in gedachten;) Nogmaals bedankt!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 16 Jan 2014, 10:40

Let er op dat een standaardzuurkast precies andersom werkt, waarbij de gebruiker wordt beschermd voor de inhoud van de kast door lucht in te zuigen. Een overdruksysteem beschermt je experimenten tegen de omgeving door lucht uit te blazen. Een " gewone" zuurkast zal dus niet voldoen aan je eisen.

Welkom op het forum!
Organisch chemicus

Myceliumproof
Foton

Post by Myceliumproof » 16 Jan 2014, 14:10

Bedankt Wouter! Klopt inderdaad: dus wordt nog even puzzelen om het goed voor elkaar te krijgen;)

Post Reply