Voorstellen!

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
MV10
Elektron

Voorstellen!

Post by MV10 » 02 Aug 2014, 15:42

Hoi allemaal!

Ik ben MV10; 3e jaars Scheikundestudent en ik wil me gaan verdiepen in het groeien van kristallen. Ik heb me enkele jaren bezig gehouden met pyrotechniek. Een prachtige hobby die in Nederland de laatste jaren - helaas - enorm op zijn retour is. Zelf ben ik al een aantal jaar gestopt dus daar kom ik hier ook niet voor. Organische chemie vind ik erg interessant, ik hoop dan ook de komende tijd hier af en toe mijn bijdrage te kunnen leveren, ook al denk ik dat mijn kennis hierover misschien nog vrij beperkt is vergeleken bij velen van jullie. De komende tijd zal ik me naast mijn studie dus vooral bezighouden met het groeien van kristallen, simpelweg omdat het me erg leuk lijkt om te doen (en er zitten wel wat minder risico's aan dan pyro). Hopelijk kan wat moois bijdragen aan zowel het forum als aan mijn kristallen collectie.. En wie weet vind ik hier wel de inspiratie om thuis nog het een en ander te gaan doen aan experimenten!

MV10

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Voorstellen!

Post by Wouter » 02 Aug 2014, 17:03

Welkom op het forum! Veel van de leden hier zijn geïnteresseerd in kristallen groeien, dus je kan hier waarschijnlijk meer dan genoeg informatie en steun voor deze hobby vinden.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 04 Aug 2014, 17:38

Ook namens mij: welkom!

Kristalgroei blijft hier om de een of andere reden een steeds terugkerend onderwerp. Daar ga ik me later vast weer mee bezig houden, maar de komende maanden zal ik me vooral op een natuurkundig experiment richten.

Je schrijft dat je al een collectie kristallen hebt, heb ik dat goed begrepen? Welke heb je al gemaakt?

MV10
Elektron

Post by MV10 » 04 Aug 2014, 20:02

Bedankt! Haha nee dat heb ik misschien wat verkeerd geformuleerd, ik doelde meer op mijn toekomstige kristallencollectie. Een jaar geleden op het lab heb ik een keer overnacht een pot met pekel laten staan en daar waren ~6mm kristallen uit gegroeid. Dus tot nog toe vrij kleine collectie :')

Ik ben nu (totdat ik het een en ander aan glaswerk en chemicalien heb gekocht) nog bezig met NaCl (vooral aan het kijken welk zout uit de winkel de beste kristallen geeft) en suikerkristallen, en geloof dat ze bij de kruidvat aluinblokken hebben dus daar ga ik morgen eens naar op zoek. Iemand hier ervaring met zwavelkristallen trouwens? Ik kwam hier net toevallig nog wat mooie plaatjes tegen van kaliumnitraat kristallen, daar heb ik nog wel wat van liggen dus daar zien jullie de komende maanden ook nog wel wat van voorbij komen!

Spidey, met wat voor experiment ben jij nu precies bezig dan?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 04 Aug 2014, 23:24

Er is al een topic over het zuiveren van keukenzout. Misschien helpt deze post je. Ook heeft z4x hele mooie kristallen van NaCl egmaakt, zie hier.

Ik ben nu bezig met de synthese van het Browns gas. Er is ontzettend veel Keelynet-niveau informatie over dit onderwerp, maar het is handig om even de originele patenten te lezen van mensen die echt snappen waar het over gaat. Dat begon al in 1898, met het patent van Eldridge.

MV10
Elektron

Post by MV10 » 04 Aug 2014, 23:58

Kwam de kristallen van Z4X inderdaad al tegen, erg mooi! Ben nu vooral aan het kijken of een van de zoutmerken van de AH zuiver genoeg is, zo niet dan is herkristalliseren natuurlijk altijd nog een optie (ookal is dat met NaCl niet erg efficient..). Als ik daar nog vragen over heb stel ik ze wel in de desbetreffende topics.
Zal morgen als ik tijd heb wat research doen naar het Browns gas, ben benieuwd!

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 07 Aug 2014, 18:01

Dit is goed nieuws, nog iemand die interesse heeft in kristallen! :) Super!

Welkom op het forum. Graag zo veel mogelijk delen. Dus mooie foto's, ideeën en als je succes boekt met een opstelling/kristal, maar ook als het mislukt. Des te meer je deelt, des te beter (wat chemie betreft dan :P).
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply