Eerste kennismaking...

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
RudolfD
Foton
Chemistry interests: Overall

Eerste kennismaking...

Post by RudolfD » 21 Jun 2015, 10:13

Ik ben Ruud Roosenburg.
58 jaar oud, woonachtig in West Friesland.
Al sinds mijn schooltijd erg geïnteresseerd in Chemie en techniek in de breedste zin.
Altijd werkzaam geweest in de ICT eerst bij het CBS later bij de UvA.
Nu parttime werkzaam in het schoolvervoer voor het bijzonder onderwijs.
Mijn eerste schreden terug bij de amateurchemie bestond uit een elektrolyse van een
Natriumbicarbonaat oplossing met twee koperen elektroden.
Dat is inmiddels ongeveer 3 maanden geleden.
Uit het gevormde koper(II)carbonaat zijn inmiddels koper(II)sulfaat, koper(II)chloride, koper(II)acetaat gemaakt.

Het leukste vind ik momenteel om verbindingen te maken uit huis tuin en keuken middelen.
Het zoeken naar bestanddelen in die middelen die ik zou kunnen gebruiken voor interessante experimenten.
Als je de ogen goed de kost geeft is er heel veel leuks te vinden in ons dagelijks leven.
Ik noem het 'low budget' scheikunde en vind het erg leuk.
Ik heb wel gemerkt dat sinds mijn schooltijd er wat inzichten zijn veranderd, of de 'tand des tijd' heeft aan mij geknaagd.

MVG,
Ruud Roosenburg.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Eerste kennismaking...

Post by Wouter » 21 Jun 2015, 19:59

Welkom op het forum. Wat betreft amateurchemie is denk ik het vervaardigen van grondstoffen uit algemeen verkrijgbare producten het leukste om te doen. Nog leuker is natuurlijk om met deze zelf verkregen verbindingen weer vervolgexperimenten te doen: zeer leerzaam en heel erg belonend.
Organisch chemicus

Post Reply