Steemwell .. hallo iedereen ..

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
steemwell
Foton

Steemwell .. hallo iedereen ..

Post by steemwell » 10 Mar 2016, 21:02

Goeden dag,

... Steamwell hier .. Time lord and master of the univers .. (wel tenminste mijn "univers" hier ) hahaha..

want die begint een beetje te door te draaien door de complexiteit van mijn voornemens..
vandaar dat ik deze forum gezocht heb en wat leuk dat er hier zo veel info te vinden is ook voor de wat beginnend volk zoals ik..

Ik ben net begonnen met een klein lab waarin ik een aantal planten extracten wil maken voor me zelf ..
misschien wat tincturen of zelfs in de richting van elixiers of een of andere wel riekende olien afscheiden van planten ...
ook hoop ik gelijkgestemden te vinden die de planten wereld willen onderzoeken en misschien ook aan het begin zijn ..
kunnen we uitwisselen .. of gewoon hier op de forum in de kring gooien ..

maar eerst mijn lab op orde :-)

ik verheug me alvast op jullie posts .. mooie info .. bij deze dank jullie voor deze forum ..

groetjes, en beste ...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Steemwell .. hallo iedereen ..

Post by Wouter » 11 Mar 2016, 12:06

Leuk, plantenextracties zijn ongeveer mijn favoriete bezigheden. Wat wil je gebruiken? (Stoom)destillatie, (soxhlet)extractie, persen?
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 11 Mar 2016, 12:13

Wouter wrote:Leuk, plantenextracties zijn ongeveer mijn favoriete bezigheden. Wat wil je gebruiken? (Stoom)destillatie, (soxhlet)extractie, persen?
Gezien de naam Steemwell (steamwell?) stoomdestillatie?

Welkom hier, Steemwell!

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Mar 2016, 14:22

Welkom!

Interessante topics over plantenextracten lijkt me erg leuk. Ik weet er zelf eigenlijk niks van, behalve dat je van bijna alle planten/bloemen (slechte) pH indicators kan maken. :P
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

steemwell
Foton

Post by steemwell » 16 Mar 2016, 15:58

dank jullie wel voor de reactie ..

idd. stoom destillatie is denk ik het makkelijkst om mee te beginnen dacht ik .. (na het lezen van een aantal oudere boeken over planten extracten)

Eerst maar mijn "lab" werkend zien te krijgen .. wat ik wil is eigenlijk op klein schaal .. max 2 l materiaal .. te verwerken.
net leuk denk ik om mee te starten ..

we zullen zien ..
ik heb tot nu toe een aantal flessen 2 l 1 l 1/2 l en een retort van 1 liter ..
een fractioneringskolom en een koeler..
een een kleine scheidstrechter met kraantje dacht net 100ml ..

het pas allemaal niet aan elkaar nog .. daar moet ik nog verbinding stukken voor verzinnen ..
een thermometer is al onderweg moet nog een adaptod zien te verzinnen .. ik denk meteen aan een kurkje met een gat erin ;-) ..

we zullen zien ik zal op andere plaatsen foto's posten .. ook leuk ..

het is in ieder geval begonnen :-)
groetjes,
en stoom ze ..

steemwell
Foton

Post by steemwell » 16 Mar 2016, 16:03

Wouter wrote:Leuk, plantenextracties zijn ongeveer mijn favoriete bezigheden. Wat wil je gebruiken? (Stoom)destillatie, (soxhlet)extractie, persen?
ja .. ik begin maar eerst met een eenvoudige destillaties... misschien komt een soxhlet ook wel aan de orde .. :-)
ik ga eerst maar op de forum lezen wat zoal gepost is hierover .. wat anderen tegen komen of gelukte experimenten van anderen .

hoe lang ben jij mee bezig ?

groetjes ..

steemwell
Foton

Post by steemwell » 16 Mar 2016, 16:06

Z4x wrote:Welkom!

Interessante topics over plantenextracten lijkt me erg leuk. Ik weet er zelf eigenlijk niks van, behalve dat je van bijna alle planten/bloemen (slechte) pH indicators kan maken. :P
nou .. een ph indicator maken lijkt voor mij best ingewikkeld :-) volgens mij is een extract wel makkelijker..
misschien wel een nieuw begin ?

groetjes,

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 17 Mar 2016, 10:44

steemwell wrote:
ja .. ik begin maar eerst met een eenvoudige destillaties... misschien komt een soxhlet ook wel aan de orde .. :-)
ik ga eerst maar op de forum lezen wat zoal gepost is hierover .. wat anderen tegen komen of gelukte experimenten van anderen .

hoe lang ben jij mee bezig ?

groetjes ..
Ik ben al jaren op professioneel niveau in de chemie verwikkeld en kom nog weinig toe aan echte hobbychemie. Maar ik vind het leuk om de projecten van andere mensen te volgen en advies te geven waar ik kan.

Kleine tip: Rechtsboven je bericht staat een "wijzig"-knop, als je daarop drukt kan je je bericht aanpassen en hoef je niet voor elke reactie een nieuw bericht aan te maken. Je kan bovendien meerdere citaten in je bericht plaatsen door (in het reactieveld) onder het textvlak de reacties te vinden. Daar zit ook een knop "Citeer", die het automatisch in het veld plaatst. Zoals dit:
steemwell wrote:
nou .. een ph indicator maken lijkt voor mij best ingewikkeld :-) volgens mij is een extract wel makkelijker..
misschien wel een nieuw begin ?

groetjes,
pH indicatoren zijn vrij simpel, veel natuurlijke kleurstoffen zijn van zichzelf indicatoren. Denk maar aan het sap van rode kool, dat is blauwrood in gewoon water, intens rood met azijn en blauw met een beetje ammonia.
Organisch chemicus

Post Reply