Ik ben Carmen en ik ben een parfum addict ;)

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Labstuff
Boor

Re: Ik ben Carmen en ik ben een parfum addict ;)

Post by Labstuff » 18 Nov 2011, 00:28

Er zijn heel veel parfumolien in het buitenland te koop, Labstuff heeft hier ook een aardige hoeveelheid die leverbaar is.
Boeken over parfum maken e.d kan je vinden op alt.binaries.ebooks.technical, ik heb daar tientallen gedownload omdat ikzelf ook experimenteer met geurstoffen. Grondstoffen voor parfums zijn ook te krijgen bij Sigma-Aldrich en Acros.

Ga ook eens naar Keulen, in het pand van 4711 geven ze leuke parfum-workshops.

En zoek eens naar Maki Ueda met google, dat is een vaste klant van mij die zelf de meest vreemde parfums maakt, ze heeft een website en kan je misschien ook tips geven. De meeste geuren maakt ze met soxhlet extractie.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 18 Nov 2011, 01:03

Wouter wrote:(...) Probeer eerst de basistechnieken zoals destillatie goed onder de knie te krijgen. Als je uit een kilo (ik noem maar wat) kruidnagels vrij zuivere eugenol kan verkrijgen, dan zou je al verder kunnen kijken.
Labstuff wrote:(...) En zoek eens naar Maki Ueda met google, dat is een vaste klant van mij die zelf de meest vreemde parfums maakt, ze heeft een website en kan je misschien ook tips geven. De meeste geuren maakt ze met soxhlet extractie.
Wouter, zou jij uit die kruidnagels ook eerst met een soxhlet extractie te werk gaan, of zou je dat anders aanpakken? Bij het maken van essentiele olieen is stoomdestillatie (of CO2 destillatie) eigenlijk de de facto standaard voor het maken van veruit de meeste olieen.

Overigens, volgens mij moet je wel uitkijken met dit stofje (zoals trouwens met de meeste plantenolieen). Mijn ervaring is dat ik beter niet meer dan 12 kruidnagelen per kilo rode kool stamppot kan gebruiken, omdat ik me anders toch typisch ga voelen.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 18 Nov 2011, 10:33

Soxhlet extractie is gemakkelijker dan stoomdestillatie, maar je extraheert ook niet-vluchtige verbindingen die je pas kwijtraakt bij destillatie. Gewone destillatie kan bij eugenol overigens een probleem zijn, kijk maar eens naar het smeltpunt ;)

Ik zou niet mijn tong in een bak eugenol willen steken, maar erg schadelijk is het niet. Wel een irritant luchtje als je het hebt geïsoleerd.
Organisch chemicus

Carmenparfum
Waterstof

Post by Carmenparfum » 18 Nov 2011, 11:37

@Labstuff, dank je wel voor de tips.
Ik ben momenteel niet zozeer op zoek naar hoe ik parfum moet maken, dat kan ik al redelijk en heb het nodige over gelezen. Ik heb ook een behoorlijke collectie van geurstoffen, zowel natuurlijk (essentiele olien, absolues, concretes, wassen, harsen etc.) als synthetisch (aromachemicalien van Givaudan, IFF, Firmenich etc).

Mijn uitdaging is nu om pure parfum grondstoffen te maken, dus geen mengsels zoals de kant-en-klare parfumolien die op de hobby cosmetica markt aangeboden worden en waarvan je niet weet uit welke chemische structuren ze bestaan.
Die grondstoffen wil ik niet zozeer via de 'gewone' organische synthese doen, maar halen uit bio/plantmateriaal.

Zoals de eugenol waar Wouter het over heeft, al vind ik dit specifiek stofje minder interessant door hoge allergie kans en IFRA restricties.

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 18 Nov 2011, 12:15

Om de grondstoffen uit een plant te gaan halen en goed te scheiden heb je een enorme investering aan apparatuur nodig. (en kennis)
Rotatieverdamper, destillatie en extractie apparatuur, eventueel scheiding door chromatografie enz enz.. niet voor niets zijn grondstoffen zo duur.
Om dat ene bepaalde stofje uit een plant te halen moet je die andere paar honderd (of duizend) andere stoffen eerst weg zien te krijgen.

Maar hoe kom je aan stoffen van IFF of Givaudan? Want ze leveren alleen per enorme hoeveelheden
De meeste van die grondstoffen zijn overigens ook zoals eerder gezegd te krijgen bij onder andere Sigma-Aldrich. Ze hebben een speciale flavors & fragrances folder, als je er een nodig hebt laat het dan maar weten.

Carmenparfum
Waterstof

Post by Carmenparfum » 18 Nov 2011, 12:50

Labstuff wrote:Maar hoe kom je aan stoffen van IFF of Givaudan? Want ze leveren alleen per enorme hoeveelheden
De meeste van die grondstoffen zijn overigens ook zoals eerder gezegd te krijgen bij onder andere Sigma-Aldrich. Ze hebben een speciale flavors & fragrances folder, als je er een nodig hebt laat het dan maar weten.
http://www.hekserij.nl/.
http://shop.perfumersapprentice.com/c-8 ... cules.aspx.

volgens mij had ik ergens een folder van Sigma-Aldrich liggen, maar linkjes zijn altijd welkom :)

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 18 Nov 2011, 13:25

Hekserij heeft een deel van het assortiment welke labstuff ook heeft.
De andere link is interessant

Een link naar de folder is er niet, ik krijg papieren versies van Sigma
Nog een tip: wordt lid van Cosmetics & toiletries magazine, er is een GRATIS versie maandelijks in pdf formaat te krijgen.

Carmenparfum
Waterstof

Post by Carmenparfum » 18 Nov 2011, 13:50

Labstuff wrote:Hekserij heeft een deel van het assortiment welke labstuff ook heeft.
De andere link is interessant

Een link naar de folder is er niet, ik krijg papieren versies van Sigma
Nog een tip: wordt lid van Cosmetics & toiletries magazine, er is een GRATIS versie maandelijks in pdf formaat te krijgen.
Ook al lid, net zoals van perfumer & flavorist
http://www.perfumerflavorist.com.

stukje feedback: Ik vind de labstuff website niet echt handig, moeilijk navigeerbaar, hij laadt bij mij (chrome) niet gemakkelijk op...
Soms ontbreekt er ook informatie.
En de prijzen/minimum hoeveelheden lijken hoger dan hekserij.nl?

mocht je iets weten over geurstoffen die biobased zijn, dan hoor ik het graag ;)
Dank je wel!

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 18 Nov 2011, 14:15

Ik wil de concurrent niet zwart maken, daarom geef ik geen commentaar in het verschil van prijzen/kwaliteit en aanbod.

Verder over het laden: vrijwel wekelijks komen er nieuwe browsers uit, de leverancier van de winkelsoftware kan en wil daar niet wekelijks zijn sofware op aan gaan passen. Zoiets als je hebt een auto, koop maar een nieuwe want de benzinemaatschappij gooit even een hele andere soort brandstof op de markt.
Que navigeren: ik krijg ontzettend veel positieve reakties, maarja.. je kan nooit iedereen tevreden stellen, en vooral in Nederland niet.. het volk van de klagers.

Carmenparfum
Waterstof

Post by Carmenparfum » 18 Nov 2011, 18:12

Was niet vervelend bedoeld, Labstuff, sorry als het zo overgekomen is.
Nogmaals dank voor je input!

p.s. ben niet Nederlands van origine ;)

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 19 Nov 2011, 17:06

Er was ook eens op tv een nieuwe methode om stoffen uit planten te krijgen zonder de plant ernstig te beschadigen. Het was iets met hoogspanning en een soort nevel-extractie via een naald. Geen idee hoe het heette en of je dat kan gebruiken om geurstoffen eruit te krijgen, maar ik dacht, ik drop de info toch maar even om de brainstorming op gang te houden. :P
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 19 Nov 2011, 18:49

Dat wordt bij taxus gebruikt om taxol in een min-of-meer hoge zuiverheid te verkrijgen. Niet echt hoge opbrengsten, geloof ik.

Ik zou iedereen in dit onderwerp overigens willen uitnodigen aparte onderwerpen aan te maken voor gerichte vragen. :) Voor een voorstelpagina is bijna dertig berichten wel erg veel. :P
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 20 Nov 2011, 15:28

Klopt! Heb ik ook gezien.

Post Reply