Aankoop vloeibaar stikstof of zuurstof

Heb je laboratoriumbenodigdheden te koop staan of wil je juist iets hebben? In dit forum kunnen de aanbiedingen en aanvragen geplaatst worden. Chemicaliën moeten afzonderlijk geplaatst worden in de bijbehorende forums!
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Aankoop vloeibaar stikstof of zuurstof

Post by Rowald » 22 Feb 2009, 22:01

Weet iemand waar je vloeibaar stikstof of zuurstof kan kopen?
Uiteraard op experimenten mee te doen. (niet van die gasflessen)
Ik heb al eens rondgezocht maar ik vind maar geen verkopers die zulke stoffen verkopen.
Kan iemand me helpen. Naartschijnt is het ook niet duur!

Fuzzwood
Koolstof

Re: Aankoop vloeibaar stikstof of zuurstof

Post by Fuzzwood » 22 Feb 2009, 22:52

Voel je niet aangevallen door dit bericht, maar ik ben van mening dat wanneer je nog niet een fatsoenlijke redoxreactie kan opstellen, je nog niet echt toebent aan vloeistoffen die zomaar even je handen (of nog erger!) eraf kunnen vriezen. :$

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 22 Feb 2009, 22:55

Ja, je hebt eigenlijk gelijk, hoor!
Ik zit dan ook nog maar in het 4de middelbaar, dus we leren nog maar basischemie...uiteraard nog tijd genoeg voor stikstof-experimenten. ;)

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 23 Feb 2009, 00:17

Zeker weten :D. Om aan te geven wat het gevaar kan zijn: ik heb ooit een druppel vloeibare stikstof op mijn hand gehad, en het eerste gevoel dat door je lijf schiet is alsof het gloeiend heet is. Pas later komt de rest van je hersens tot de conclusie dat het eigenlijk erg koud is. Je hebt dan wel al een goede brandwond beet.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 23 Feb 2009, 12:08

Sowieso zijn dergelijke vloeibare gassen nou niet bepaald iets voor de thuis-hobbyist. Hoe denk je ze te bewaren?
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 23 Feb 2009, 18:02

Ik ben het niet helemaal met jullie eens, jongens.
In de eerste plaats heeft het kunnen opstellen van een reactievergelijking niets van doen met het kunnen omgaan met cryogenen. Ik vind wel dat je daar even wat ervaring mee moet opdoen voordat je het thuis gebruikt.
In de tweede plaats zijn cryogenen nou ook weer niet zo onhandelbaar en gevaarlijk als jullie nu doen voorkomen.

Ik heb bij herhaling met cryogenen gewerkt en weet dus uit ervaring waarin de gevaren schuilen. In elk geval is het onwaar dat zodra je wat vloeibaar stikstof op je krijgt, je dan meteen en fikse brandwond op je hand of voet hebt zitten. Bij het bijvullen van een hoge velden magneet is er een keer een dewar geïmplodeerd. Gelukkig zat er een metalen mantel omheen, waardoor de meeste glasscherven er niet uit vlogen. Van de 4 liter die in de dewar zat (hij was vrijwel vol, 5 liter inhoud) kwam er een liter of 3 naar buiten zetten, omdat het na het scheuren van de glazen ballon in contact kwam met de beschermmantel, die en graad of 15 zal zijn geweest. Het spreekt voor zich dat ik het nodige stikstof over mijn gympen heen kreeg en daar heb ik echt geen verbrande voeten aan over gehouden.
Een andere keer heb ik eens een wratje ingevroren dat op mijn middelvinger zat. Met een wattenstaafje moest ik (in de derde poging) gedurende zeker 2 minuten vloeibaar stikstof erop brengen, dus meermaals nieuw stikstof erop doen. Omdat wratten alleen weggaan als je de bovenste beide huidlagen doodvriest of verwijdert, houdt dit in dat bij eerdere pogingen de tweede huidlaag gewoon niet voldoende was ingevroren. En 2 minuten blootstelling aan vloeibaar stikstof dat laat je echt wel uit je hoofd (behalve in dit soort gevallen). Toen ik dat stikstof op mijn voeten kreeg, sprong ik in een reflex opzij en ik denk dat dat van iedereen de eerste reactie zal zijn.
Wat ik eerder als risico's zou aanmerken is het vastpakken van zeer koude objecten (deze herken je normaal gesproken omdat er ijs op zit) en de mogelijkheid dat dingen scheuren of knappen omdat verschillende materialen verschillende mates van krimp en warmtegeleiding hebben.

Je moet je wel afvragen of je het de moeite waard vindt; dewars zijn niet heel goedkoop en belangrijke scheikundige processen spelen zich meestal niet bij heel lage temperaturen af. (Je zou natuurlijk een thermoskan kunnen nemen, maar daar blijft je cryogeen niet lang vloeibaar in.) En als je een pruim wilt invriezen tot 77 K, dan kan ik je al op voorhand vertellen wat er gebeurt: hij explodeert, maar niet op heel spectaculaire wijze, omdat er vloeistof in zit en geen gas. Ongetwijfeld vind je hiervan op youtube wel een filmpje. :-p

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 23 Feb 2009, 19:15

Ik weet niet wat je doel is, maar ik denk dat het erg snel heel duur zal zijn. Vloeibare zuurstof zou ik niet nemen, dat kan je eventueel in situ maken met vloeibaar stikstof (gewoon lucht door een hoeveelheid stikstof blazen en er blijft voornamelijk zuurstof over).

Als je je doelen kan beschrijven kunnen wij misschien met alternatieven komen.
Organisch chemicus

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 23 Feb 2009, 19:23

Ik ben het niet helemaal met jullie eens, jongens.
In de eerste plaats heeft het kunnen opstellen van een reactievergelijking niets van doen met het kunnen omgaan met cryogenen. Ik vind wel dat je daar even wat ervaring mee moet opdoen voordat je het thuis gebruikt.
In de tweede plaats zijn cryogenen nou ook weer niet zo onhandelbaar en gevaarlijk als jullie nu doen voorkomen.
Klopt wat je zegt, maar ik doel op de chemische ervaring in het algemeen dan.
Ik heb bij herhaling met cryogenen gewerkt en weet dus uit ervaring waarin de gevaren schuilen. In elk geval is het onwaar dat zodra je wat vloeibaar stikstof op je krijgt, je dan meteen en fikse brandwond op je hand of voet hebt zitten. Bij het bijvullen van een hoge velden magneet is er een keer een dewar geïmplodeerd. Gelukkig zat er een metalen mantel omheen, waardoor de meeste glasscherven er niet uit vlogen. Van de 4 liter die in de dewar zat (hij was vrijwel vol, 5 liter inhoud) kwam er een liter of 3 naar buiten zetten, omdat het na het scheuren van de glazen ballon in contact kwam met de beschermmantel, die en graad of 15 zal zijn geweest. Het spreekt voor zich dat ik het nodige stikstof over mijn gympen heen kreeg en daar heb ik echt geen verbrande voeten aan over gehouden.
Stikstof heeft dan gelukkig niet zo'n penetrerend vermogen als kokend water. Als je het rechtstreeks op je huid krijgt voel je dat wel.
Een andere keer heb ik eens een wratje ingevroren dat op mijn middelvinger zat. Met een wattenstaafje moest ik (in de derde poging) gedurende zeker 2 minuten vloeibaar stikstof erop brengen, dus meermaals nieuw stikstof erop doen. Omdat wratten alleen weggaan als je de bovenste beide huidlagen doodvriest of verwijdert, houdt dit in dat bij eerdere pogingen de tweede huidlaag gewoon niet voldoende was ingevroren. En 2 minuten blootstelling aan vloeibaar stikstof dat laat je echt wel uit je hoofd (behalve in dit soort gevallen).
Dan zal je waarschijnlijk toch even hard op je tanden gebeten hebben.
Toen ik dat stikstof op mijn voeten kreeg, sprong ik in een reflex opzij en ik denk dat dat van iedereen de eerste reactie zal zijn.
Wat ik eerder als risico's zou aanmerken is het vastpakken van zeer koude objecten (deze herken je normaal gesproken omdat er ijs op zit) en de mogelijkheid dat dingen scheuren of knappen omdat verschillende materialen verschillende mates van krimp en warmtegeleiding hebben.
Of uit je handen flikkeren als je een druppel cryogene vloeistof op je huid krijgt met alle gevolgen van dien :(
Je moet je wel afvragen of je het de moeite waard vindt; dewars zijn niet heel goedkoop en belangrijke scheikundige processen spelen zich meestal niet bij heel lage temperaturen af. (Je zou natuurlijk een thermoskan kunnen nemen, maar daar blijft je cryogeen niet lang vloeibaar in.) En als je een pruim wilt invriezen tot 77 K, dan kan ik je al op voorhand vertellen wat er gebeurt: hij explodeert, maar niet op heel spectaculaire wijze, omdat er vloeistof in zit en geen gas. Ongetwijfeld vind je hiervan op youtube wel een filmpje. :-p
Ermee spelen blijft natuurlijk altijd leuk, maar altijd je hoofd erbij houden :P

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 23 Feb 2009, 19:31

Wel, heel veel doelen had ik niet. Ik was namelijk ook niet van plan dit onmiddellijk te kopen.
Kleine, fysische proefjes, zoals de wet van Charles e.d. Het vast maken van chloor, wat haalbaar moet zijn, gezien de smelttemperatuur van 172K.
Eventueel magnesiumnitride maken...
Veel had ik nog niet in gedachten, maar ik zal jullie raad maar opvolgen, en nog wel even wachten met het gebruik van cryogene stoffen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Feb 2009, 11:13

(...)
Stikstof heeft dan gelukkig niet zo'n penetrerend vermogen als kokend water. Als je het rechtstreeks op je huid krijgt voel je dat wel.
Dat klopt. Ik vermoed dat het verschil komt doordat het vocht in je huid vast wordt, waardoor de warmtegeleiding afneemt. Het is inderdaad een opvallend verschil.
Dan zal je waarschijnlijk toch even hard op je tanden gebeten hebben.
Dat valt genoeg mee, anders had ik het niet gedaan. (Ik heb niet zo'n hoge Rambo factor...) Kou werkt om de een of andere reden verdovend.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 05 Apr 2009, 17:06

Was het trouwens wel echt vloeibare stikstof met die wratten? In de thuisdoesetjes is het geloof ik iets van IPA en andere alkanen waarbij het erg koud wordt als het verdampt. Je kunt trouwens zonder problemen vloeibare stikstof over je hand gieten, doordat het direct verdampt als het je hand raakt krijg je een isolerend laagje. Wel niet te lang op dezelfde plek doen.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 05 Apr 2009, 17:40

Volgens mij is vloeibare stikstof op je hand, mits in kleine hoeveelheden, ongevaarlijk zoals Gruson al aangaf.

Op de uni moesten we bij de werkgroep organische chemie iets ophalen, en daar lieten ze ons vloeibaar stikstof zien, en goten voor de grap een kleine hoeveelheid vanaf 1,5 meter hoogte over mijn broek. Het is koud, maar zo erg is het nou ook weer niet.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 05 Apr 2009, 20:22

Alleen omdat het je huid niet raakt. Je moet dit ook niet vergelijken met een pan heet water tegen je broek. Dat blijft wel een tijd heet. Zou je die plens tegen je blote been hebben gevoeld, dan had je dat wel anders ervaren.

Karl Fischer
Waterstof

Post by Karl Fischer » 05 Apr 2009, 21:17

Een mengsel van droogijs met aceton is een goed alternatief voor veel testen bij lage temperatuur.
"What!? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!" --Zach de la Rocha--

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 06 Apr 2009, 14:46

Karl Fischer wrote:Een mengsel van droogijs met aceton is een goed alternatief voor veel testen bij lage temperatuur.
Wordt veel toegepast voor gasvallen bij destillaties, vervelend spul als de temperatuur plotseling veranderd: De hele zuurkast ligt vol aceton :P
Organisch chemicus

Post Reply