Roervlo

Heb je laboratoriumbenodigdheden te koop staan of wil je juist iets hebben? In dit forum kunnen de aanbiedingen en aanvragen geplaatst worden. Chemicaliën moeten afzonderlijk geplaatst worden in de bijbehorende forums!
Post Reply
Carharttguy
Lithium

Roervlo

Post by Carharttguy » 17 Apr 2013, 16:54

Hallo,

Ik ben op zoek naar een roervlo. Ik heb er al gevonden op Labstuff, maar omdat ik in België woon, komen daar meer dan €13 verzendingskosten bij. Dat is een beetje te veel voor een roervlo van om en bij €1. Is er iemand die er nog 1 of een paar liggen heeft, en deze met de post kan verzenden?

Hartelijk dank
Mathias

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Roervlo

Post by Pyrochemistry » 17 Apr 2013, 20:38

Koop er meer, bijvoorbeeld 10 stuks, ze zijn wel handig en ze raken snel kwijt (zeg ik als hobbychemicus en chemiestudent). Ik verslijt in een jaar zo 5 of 6 van die roervlo's omdat ze in de gootsteen belanden, gewoon verdwijnen (soms lijkt het magie), of omdat ze na een reactie soms te erg toegetakeld zijn om nog gebruikt te kunnen worden.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 18 Apr 2013, 13:43

Te erg toegetakeld? Die dingen zijn gecoat met PTFE!

Wat voor vorm roervlo adviseer jij trouwens? Ik heb zowel roerbonen, ellipsoïdes, als ook cilindrisch gevormde (met middenring). Beide hebben de neiging om te klepperen tijdens het roeren. Is er een vorm waarbij dat geklepper niet optreedt?

@Carhartthuy: ik heb er zelf ook maar een paar, dus wil ik ze je niet toesturen. Misschien kun je nog wat andere dingen bestellen bij LS, zoals glaswerk of vaste stoffen; dan zijn de portokosten relatief gunstiger. Ik verzamel vaak ideeën voor experimenten en koop dan de benodigdheden voor diverse proeven in een keer om de overhead van verzending te drukken.
Ander kun je misschien op ebay of marktplaats wat vinden. Een roervlo weegt zo weinig dat die voor een euro ook in een envelopje verstuurd kan worden. (Dat LS deze optie niet biedt, vind ik volkomen begrijpelijk.)

Carharttguy
Lithium

Post by Carharttguy » 18 Apr 2013, 15:45

spidey wrote:Te erg toegetakeld? Die dingen zijn gecoat met PTFE!

@Carhartthuy: ik heb er zelf ook maar een paar, dus wil ik ze je niet toesturen. Misschien kun je nog wat andere dingen bestellen bij LS, zoals glaswerk of vaste stoffen; dan zijn de portokosten relatief gunstiger. Ik verzamel vaak ideeën voor experimenten en koop dan de benodigdheden voor diverse proeven in een keer om de overhead van verzending te drukken.
Ander kun je misschien op ebay of marktplaats wat vinden. Een roervlo weegt zo weinig dat die voor een euro ook in een envelopje verstuurd kan worden. (Dat LS deze optie niet biedt, vind ik volkomen begrijpelijk.)
Is er dan geen enkel zuur of andere stof die PTFE aantast of ermee reageert?

Nuja, ik snap natuurlijk dat als je er zelf niet veel hebt je ze niet wil opsturen.

Ik zal dan waarschijnlijk toch gewoon bij LS moeten gaan. Want ik keek al op ebay en marktplaats, er was niets te vinden. Wel op Amerikaanse ebay, maar dat was evenveel verzending als LS natuurlijk.

Maar mijn aanbod blijft natuurlijk. Als er iemand wel nog 1 of 2 roervlo's liggen heeft, wil ik er nog altijd de nieuwprijs voor betalen!

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 19 Apr 2013, 09:40

Inderdaad, zoals Spidey aangeeft, opsparen van verschillende dingen die je kunt bestellen zodat je voor meerdere tientjes aan apparatuur of stoffen hebt en dan alles in 1 bestelling doen. Op die manier valt het relatief nog wel mee met de verzendkosten. Soms moet je dus even geduld oefenen. Ik zou bij Labstuff wel even vragen of wat je bestelt allemaal wel naar Belgie kan worden verstuurd. Veel vaste stoffen zullen wel kunnen, maar ik kan me voorstellen dat er toch ook onder de vaste stoffen wel een paar zitten die niet zomaar naar Belgie worden verstuurd (of uberhaupt worden verstuurd met de post).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 19 Apr 2013, 13:34

spidey wrote:Te erg toegetakeld? Die dingen zijn gecoat met PTFE!
Voer een lange reactie uit met vaste stof, voor metalen zijn funest. Of zeer hoge temperatuur (>150 °C) met veel verontreinigingen, met name van die zwarte troep. Ik heb roerbonen die gedoped zijn met een bruine verbinding die zelfs in zwavelzuur/peroxide bij hoge temperatuur over weekend niet meer van kleur veranderen. Aan de andere kant, die verbinding komt er dan in andere reacties ook niet meer uit. Ik hanteer deze regel: Als het glas er niet tegen kan, zal de boon het ook niet leuk vinden. :P

Dansende roervlooien kan je voorkomen door de juist vorm in het juiste glaswerk te gebruiken: Eitjes/bonen in rond glaswerk, staven in plat glaswerk. Houdt de vlo zo dicht mogelijk bij de roerplaat en voer het toerental voorzichtig op zodat ze niet plotseling worden weggetrokken. Vaak hoef je niet te hard te roeren om goed te roeren; met een homogeen mengsel is een kleine vortex meer dan genoeg. Heterogene mengsel kan je soms beter met een bovenroerder aanpakken.
Organisch chemicus

ChemicalBrother
Helium

Post by ChemicalBrother » 23 Apr 2013, 17:37

Koop er in iedergeval twee waarvan je er 1 aan een pvc slangetje bevestig dan kan je bij het per ongeluk in de gootsteen er weer uit vissen.... heeft mij tijdens mijn studie toch zeker 10 roervlooitje bespaard. Wellicht is er een universiteit bij je in de buurt die ook glaswerk etc... verkoopt.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 23 Apr 2013, 19:17

Bedankt voor de praktische tips, Wouter. Ga ik mee aan de slag. :)

Carharttguy
Lithium

Post by Carharttguy » 24 Apr 2013, 21:00

Dank natuurlijk allemaal voor de tips. Maar ik heb de ideale oplossing gevonden: Er is blijkbaar een apotheker in m'n buurt die er niet om geeft om wat groothandelmateriaal door te verkopen! Hij neemt er wel een kleine winst op, maar dat lijkt me normaal. (Overigens wel een beetje raar, want die groothandel is blijkbaar heel hard tegen het verkoop aan particulieren, er staat in een document van hen dat ze er 'principieel tegen zijn')

Hartelijk dank voor de tips, want ik ga er nu onmiddellijk ook 10 bestellen, heb ik beetje speling als ik er kwijt raak! :)

Post Reply