Beginnen thuislab

Heb je laboratoriumbenodigdheden te koop staan of wil je juist iets hebben? In dit forum kunnen de aanbiedingen en aanvragen geplaatst worden. Chemicaliën moeten afzonderlijk geplaatst worden in de bijbehorende forums!
woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Beginnen thuislab

Post by woelen » 14 Jul 2014, 16:49

Ik zou ook eens kijken op een site van een keramieker (keramikos, silex). Daar vind je allerlei metaalverbindingen. Neem als het kan sulfaten of carbonaten (van kobalt, nikkel, koper, mangaan). Ik zou geen tin oxide, titaan oxide, zirkonioum oxide, cobalt oxide, ijzer(III) oxide, chroom(III) oxide of aluminium oxide kopen. Deze oxiden zijn extreem inert en krijg je vrijwel nergens in opgelost, behalve misschien in gesmolten NaOH of gesmolten NaHSO4. Niet iets voor een beginnend thuislabje. Wel heel interessant zijn molybdeenoxide en vanadiumpentoxide. Metaalzouten geven je veel extra mogelijkheden om te experimenteren, vanwege de vele kleurrijke redoxchemie en coördinatiechemie.

Wat ik ook zeker zou willen toevoegen is natriumnitriet (niet verwarren met natriumnitraat). Dit is goedkoop te vinden via eBay (250 gram): http://www.ebay.nl/itm/SODIUM-NITRITE-N ... 2ed3da5a62.

Deze stof reageert met heel veel andere stoffen en vormt vele complexen met metaalionen. Het spul vindt toepassing in bewerken van vlees (als zgn. curing salt) en sommige aanbieders verkopen voorgemengde natriumnitriet (mengsel met keukenzout), of ze verkopen het met een roze kleurstof toegevoegd om verwarring met keukenzout te voorkomen. Dus let wel op als je dit bestelt. De link die ik heb gegeven biedt het zuivere zout aan, ik heb ook bij deze verkoper gekocht. Als je meerdere stoffen bij de zelfde verkoper bestelt kun je ook veel portokosten besparen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply